Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Scénic & Grand Scénic: het oog wil ook wat

Geschreven door Tony Verhelle op

In navolging van de Espace is de nieuwe Scénic van Renault van look veranderd. Gedaan met de bovenal functionele “blokkendoos”, ruim baan voor de crossover die een beetje van die functionaliteit offert op het altaar van design en sportiviteit.

Het concept

20 jaar geleden vond Renault zijn eigen concept uit 1984 (de Espace) nog eens uit, maar dan in compactere vorm: de eerste eenvolumer in het compacte (C-)segment was geboren. Ondertussen zijn we aan de vierde generatie toe en naar analogie mt grote broer Espace is Scénic een stuk aerodynamischer en sportiever gaan ogen, voor een deel ten koste van binnenruimte en functionaliteit. De nieuwe Scénic is dus een stuk meer crossover dan zijn voorganger, straalt vooruitstrevendheid en sportiviteit uit en sluit in die zin dicht aan bij het R-Space prototype dat Renault in 2011 voor het eerst toonde en waarop zowel Espace als nu Scénic zich hebben geïnspireerd.

  • Design
  • Rijplezier
  • Innovatie
  • Minder binnenruimte
  • Ingewikkelde R-Link
  • Onevenwichtig motorenpalet

Wat is nieuw?

Zowat alles. Zeker het uiterlijk, dat zich duidelijk inschrijft in de nieuwe stijlcanons die designbaas Laurens van den Akker  bij Renault heeft ingevoerd, culminerend in de grote wielen (20 duim) die de auto een heel eigen look geven. Maar Scénic is meer, hij introduceert rijhulpsystemen die in het segment op dit ogenblik nauwelijks voorkomen en komt met een nieuwe vorm van hulpaandrijving (Hybrid Assist) die voor een lager verbruik moet zorgen en waarschijnlijk stelselmatig doorheen het Renault-gamma zal worden uitgerold. De motoren zelf kennen we en op dit ogenblik is er een duidelijke discrepantie tussen de twee benzineversies en de niet minder dan zes dieselversies die worden aangeboden. Renault zegt wel dat daar in de toekomst zal aan worden geremedieerd.

Hoe rijdt hij?

Scénic kreeg een langere wielbasis en serieus bredere sporen onder de uitgestulpte wielkasten, wat hem een zekerder rijgevoel geeft, met een hang naar sportiviteit, hoewel dat nog altijd niet zijn eerste roeping is. De grote wielen  hebben toch nog banden met hoge flanken, wat het comfort ten goede komt. Wat de binnenruimte betreft, is de vrije hoogte en de beenruimte voor de achterpassagiers verminderd ten opzichte van vroeger, door het lagere en sportievere design. Men zit wel hoger in een nieuwe Scénic, wat veel mensen zal plezieren en het zicht vooruit is een stuk beter. De kleine driecilinder benzinemotor (1.2 TCE, verkrijgbaar als 115 en 130 pk-versie) doet zijn best in de Scénic, maar je moet van hem geen sportieve prestaties verwachten. Voorlopig is hij ook niet met de gerobotiseerde bak te krijgen, maar dat komt nog. Bij de diesels kan je kiezen tussen twee motoren (1.5 of 1.6) met een vermogen van 95, 110, 130 of 160 pk (biturbo, deze laatste). We reden ook even met Hybrid Assist (voorlopig enkel in combinatie met 1.5 dCi van 110 pk) en konden vaststellen dat de korte boost van 15 extra Nm (gedurende maximaal 30 seconden) het rijden toch aangenamer en comfortabeler maakt, terwijl het verbruik normaal gezien met een kleine 10% wordt teruggedrongen.

Wat kost hij?

De nieuwe Scénic zal in 4 uitrustingsversies te krijgen zijn die we al van Renault kennen, zijnde Life, Zen, Intens en Bose Edition. De goedkoopste nieuwe Scénic is een TCe 115 in Life-uitvoering voor 21.500 euro. De goedkoopste diesel (dCi 95) in dezelfde basisuitvoering kost 23.000 euro. Het prijzenpalet met voorlopig 15 modellen en uitvoeringen stopt bij 32.650 euro voor een dCi 160 met dubbele koppeling (EDC). Het prijsverschil tussen een gewone Scénic en een Grand Scénic zevenzitter is 1.500 euro en dat is ook de opleg die je moet betalen voor een EDC-bak met dubbele koppeling. De prijs voor Hybrid Assist is nog niet bekend aangezien hij iets later op de markt komt (begin volgend jaar), het zou gaan om een bedrag tussen 1.000 en 1.400 euro.

De concurrenten

Heel wat keuze  uiteraard in dit segment. De Scénic neemt nu wel visueel afstand van klassieker gemodelleerde auto’s als een Citroën C4 Picasso (of Grand Picasso), Ford C-Max en Grand C-Max, Opel Zafira of VW Touran, om maar deze drie belangrijke spelers te noemen, maar hij gaat ook niet helemaal de SUV-toer op zoals de nieuwe 3008 en binnenkort ook 5008 van Peugeot. Het zal knokken blijven, maar de Scénic lijkt voldoende gewapend om zijn deel van deze deelmarkt naar zich toe te trekken.

Ons verdict

Met de nieuwe Scénic en Grand Scénic zet Renault het segment en de concurrentie toch weer op scherp. Zoals gezegd offert hij wat functionaliteit en binnenruimte op voor een aantrekkelijk en veel sportiever ogend design, maar hij komt ook met een paar nieuwigheden (technische en andere) die zijn aantrekkingskracht moeten verhogen. Prijsmatig is hij ook concurrentieel genoeg, wat zeer belangrijk is voor dit segment.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars