De R.S.01 is de vrucht van de designploeg van Laurens van den Acker en laat met zijn sensationele vorm niemand onberoerd. Zijn proporties, zijn brede schouders, zijn vloeiende, lage en brede lijnen maken indruk, maar dat was niet de hoofdopzet: ze zijn het resultaat van grondig studiewerk in de windtunnel, met als resultaat een koetswerk met een negatief draagvermogen dat niet moet onderdoen voor dat van de meest geavanceerde eenzitters. Zo wordt de bolide bij een snelheid van 270 km/h tegen het asfalt gedrukt met een aerodynamische last van 1,2 ton, wat vergelijkbaar is met de downforce van een Formule Renault 3.5 (die dezelfde lift- en weerstandscoëffi ciënt heeft), terwijl hij dankzij zijn ranke lijn toch een topsnelheid biedt van ongeveer 300 km/h (naargelang van de hoek van de spoiler). Ter vergelijking: de Ferrari LaFerrari heeft bij dezelfde snelheid slechts 300 kilo stroomlijndruk. En daarmee is meteen duidelijk op welk niveau Renault meespeelt – en dat de R.S.01 zich enkel laat temmen door een coureur die weet dat hoe sneller hij de bocht afwerkt, hoe beter de auto zich op het asfalt drukt. Dat moet je als leek die enkel gewend is om met wegauto’s te rijden, hoe performant ook, in je geheugen prenten. Daarom besliste ik om de laatste van de twee runs die mij werden toegewezen in het kader van deze sporttest, op te off eren om te kunnen meerijden met Pierre Gasly, derde F1-rijder van Red Bull Racing en tegenstander van onze landgenoot Stoff el Vandoorne in de GP2 dit seizoen.
De Renault Sport R.S.01, een naam die verwijst naar de eerste Formule 1-auto van de Franse constructeur, is een racewagen waarvan de vlag echt de lading dekt. Zijn knappe lijnen zijn vormgegeven door wind en snelheid. Door zijn schitterende onderstel is hij even makkelijk te besturen door een rookie als performant in de handen van een professioneel coureur. Zijn briljante motor is even vol onderin als furieus bij hoge toerentallen en klinkt zowel lyrisch als suggestief. Kortom, de R.S.01 is als het ware een ‘DTM made in France’ – voor een fractie van de prijs. De hoofdprijs voor seizoen 2016 van de Renault Sport Trophy spreekt bovendien tot de verbeelding: een test in het officiële Nismo-team in de Japanse Super GT voor de Elite-kampioen (amateurs) en een zitje in de LMP2 tijdens de 24 Uren van Le Mans voor de winnaar in de categorie Prestige (professionals).
In dit artikel : Renault
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!