Eerste test / Renault Talisman 1.6 TCe 150 : Overtuigende benzine
Hoewel een zelfontbrander nog altijd de evidente keuze lijkt bij de grote berlines, neemt de interesse voor benzinemotoren weer toe. En de Talisman 1.6 TCe 150 is beslist onze aandacht waard.
De ontwikkeling van de dieselmotor heeft de voorbije veertig jaar heel wat beslag gelegd op de creativiteit van de Europese motorbouwers. De zelfontbrander vergde dan ook veel meer ingrepen dan zijn tegenhanger op benzine om de verfijning te bieden die een personenwagen vraagt, terwijl benzinemotoren genoeg hadden aan drukvoeding en directe injectie om gelijke tred te houden. Net als dieselmotoren bieden benzines vandaag de dag een royaal koppel en lineaire acceleraties, terwijl ze ook veel minder snel dorstig blijken dan vroeger.
- Binnenruimte, algemeen comfort
- Levendigheid (4Control) en rijgemak
- Geslaagde geluiddemping
- Oordeelkundige en bijdetijdse uitrusting
- Gebruiksvriendelijkheid op z’n Frans
- Prestaties voor een 1,6-liter
- Soms gadgetachtige functies R-Link 2
- Kleuren achtergrondverlichting
- Versnipperde menu’s R-Link 2-interface
- Gevoeligheid en vuilbestendigheid touchscreen
- Onderontwikkeld benzineaanbod
- Enkele afwerkingsdetails
De daling van de brandstofprijzen en het kleinere prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp zijn twee factoren die in het voordeel van benzines spelen. Om nog maar te zwijgen van ‘dieselgate’, de hele VW-affaire die mensen op termijn afkerig zou kunnen maken van de zelfontbrander... Voorlopig is van een echte ommezwaai echter nog geen sprake. Het bewijs: de constructeurs hebben zelf een zekere voorkeur voor dieselmotoren. Hoe verklaar je anders dat Renault de Talisman aanbiedt met negen dCi-versies tegenover maar drie TCe-modellen?
In dit artikel : Renault, Renault Talisman
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands