Eerste test / Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi 160
Tussen twee benzineauto’s in kregen we als assistentieauto/langeduurtester een grote reisbreak op diesel: een Renault Talisman Grandtour met gerobotiseerde versnellingsbak en vierwielsturing.
Het is niet meer politiek correct om met een diesel te rijden. Nochtans geniet die brandstof nog altijd de voorkeur van veelrijders – zoals wij: op de vier maanden dat onze Renault Talisman bij ons was, hebben we er zo’n 20.000 kilometer mee afgelegd. De invoerder had ons verwend, door ons de topversie van het gamma ter beschikking te stellen, een Initiale Paris in breakuitvoering (Grandtour). Het Talisman-gamma telt op dit moment twee zelfontbranders, elk verkrijgbaar met verschillende vermogens: een 1.7 met 120 of 150 pk en een tweeliter die goed is voor 160 of 200 pk.Onze testauto was echter nog uitgerust met de oude 1.6, gekoppeld aan de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling EDC. Op die laatste valt weinig tot niets aan te merken: hij is zowel snel als discreet, tenzij misschien bij het vertrekken, want dan wil hij al eens brutaal zijn. Ook het motorgeluid kan al eens storend worden. Niet dat je de indruk hebt in een tractor te rijden, verre van, maar we durven wel te wedden dat de nieuwe motoren stiller zullen zijn. In ieder geval beschikt onze 1.6 over een comfortabel vermogen en koppel (380 Nm) om onze grote break en zijn inzittenden vlot en in alle rust op hun bestemming te brengen, zonder zich daarom GT-allures aan te meten.
- Comfort
- Wendbaarheid (4Control)
- Grote, doordachte koffer
- Rijbereik (te kleine tank)
- Ergonomie en snelheid multimediasysteem
- Wat lawaaierige 1.6 dCi
In dit artikel : Renault, Renault Talisman
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands