HET CONCEPT
Het minste dat we kunnen zeggen, is dat de pogingen van Renault om door te breken in het topsegment de voorbije jaren niet met succes bekroond werden. In feite een terugkerend fenomeen sinds de verdwijning van de formidabele R25: de Safrane werd veel minder verkocht, net als de Avantime, de Vel Satis of recenter de Latitude. Die laatste was inderdaad maar een omgedoopte Samsung die niet echt aangepast was aan de vraag op het Oude Continent. We mogen echter niet vergeten dat het D-segment op tien jaar tijd met 30 procent is gekrompen. Vandaar het idee van de constructeur om op een andere manier opnieuw een poging te doen in deze categorie, en wel met drie of zelfs vier modellen, om zijn kansen te vergroten. Want naast de nieuwe Espace, die de rol van cross-over op zich neemt, zal de Talisman als vierdeurs en als break uitgebracht worden (januari 2016) en over enkele maanden zal er een SUV gelanceerd worden binnen het topgamma.
- Weggedrag en wendbaarheid
- Globaal werkingscomfort
- Binnenruimte
- Afwerkingsdetails
- Ontoereikende gestuurde demping
- Klein reservoir, rijbereik (51 liter)
WAT VERANDERT ER?
De Talisman heeft uiteraard niets meer te maken met de Latitude. Hij wordt gebouwd op het recente CMF-platform van de alliantie, dat gebruikt wordt door de Espace, de Kadjar, de Nissan Qashqai en binnenkort ook de nieuwe Mégane en de volgende Scénic. Omdat de Talisman zowel de Laguna als de Latitude vervangt, is hij vrij groot. Met zijn 4,85 meter is hij 15 centimeter langer dan de Laguna, terwijl hij een ruime wielbasis heeft (2,81 meter) om meer interieurruimte te bieden. Dat laatste is echt een conditio sine qua non om het te kunnen opnemen tegen de referentie binnen het genre, de Volkswagen Passat.
De Talisman is dan wel groter, maar hij is tegelijk ook 60 kilo lichter dan de oude Laguna, dankzij de nieuwe structuur, maar ook dankzij zijn lichtere motoren. Net zoals de Espace wordt de Talisman immers enkel uitgerust met 1.6-krachtbronnen en zelfs met een 1.5 – de dCi 110 die dienstdoet als basisdiesel. We krijgen dus de 1.6 TCe op benzine met 150 pk of 200 pk en voor de dieselversies de 1.5 dCi 110 of de 1.6 dCi met 130 of 160 pk. De 1.5 dCi zou wel eens heel interessant kunnen zijn voor fleetrijders, dankzij een CO2-normuitstoot van slechts 95 g/km. Alle motoren kunnen gecombineerd worden met een manuele versnellingsbak of een gerobotiseerde exemplaar met dubbele koppeling, ook de basisversie dCi 110.
HOE RIJDT HIJ?
De Talisman is de tweede Renault, na de Espace, die als optie een adaptieve schokdemping aanbiedt. En net als die laatste – en de Laguna daarvoor – is de Talisman eveneens verkrijgbaar met de vierwielsturing 4Control. De stuurhoek kan dan tot 3,5 graden gaan (ten opzichte van 2,5° bij de Laguna) om het manoeuvreren bij lage snelheid of de efficiëntie en de stabiliteit bij een wat hogere snelheid te bevorderen naargelang de achterwielen in tegenovergestelde richting draaien als de voorwielen of juist in dezelfde richting – dat laatste gebeurt vanaf 50, 60 of 80 km/h naargelang de bestuurder via de MultiSense-interface kiest voor de modus Comfort, Neutraal of Sport. Tijdens het rijden is dit systeem echt verbluffend, want het maakt van de Talisman een van de meest efficiënt rijdende auto’s binnen zijn categorie, en een van de plezierigste op bochtige wegen. Hij rijgt immers met een onthutsend gemak de bochten aaneen en dit alles met een verbluffend potentieel.
De gestuurde schokdemping kon ons echter minder overtuigen, want de neutrale stand van de MultiSense-interface wordt gekenmerkt door een chronisch ontoereikende demping, waardoor de wielen gaan stuiteren en pompbewegingen ontstaan in de bochten. De modus Sport leidt dan weer tot zodanige schokken dat de auto soms van zijn traject afwijkt op grote oneffenheden. Jammer dus, maar dit kan wel deels verklaard worden door de negentienduimwielen op onze testwagens, die de zaak niet echt vooruit hielpen. De motoren hebben trouwens niet meer zoveel moeite als bij de Espace, die 200 kilo zwaarder is dan deze Talisman. Het resultaat is een levendig karakter, vooral bij de dCi 160, met een royaal koppel in combinatie met een goed afgestelde gerobotiseerde versnellingsbak. De hendeltjes aan het stuur ontbreken echter nog.
Het comfort is ook geslaagd, dankzij een goede filtering van oneffenheden (ondanks de negentienduimwielen) en vooral dankzij een goede geluiddemping, zeker met de gelaagde zijruiten die standaard aangeboden wordt op de versie Initiale Paris. De rijhouding is geschikt voor elke lichaamsbouw en we konden de Talisman ook waarderen om zijn comfort, vooral achterin. Het is weliswaar nog geen Volkswagen Passat, maar het resultaat is overtuigend, want er kunnen zelfs drie personen plaatsnemen achterin. Het koffervolume is ook heel ruim (608 tot 1.022 liter met neergeklapte achterbank). De bereikbaarheid van de koffer is echter problematisch gezien de kleine laadopening.
BUDGET/UITRUSTING
De Talisman zit boordevol technologie. Er is uiteraard het R-Link 2 met twee schermformaten – maar de menu’s zijn nog altijd even chaotisch – maar daarnaast is er ook de veiligheidsuitrusting, zoals een dodehoekcontrole, een spoorassistent, een automatische noodremhulp, een automatische noodremfunctie, een verkeersbordenherkenning en een adaptieve snelheidsregelaar, die echter maar functioneert tot een snelheid van 140 km/h. Dat is “een keuze” volgens de verantwoordelijken van Renault, maar het is dan toch een wat vreemde keuze voor een auto uit het D-segment die ook moet aanslaan in Duitsland. Jammer, en dat geldt ook voor de noodremhulp die slechts functioneert met metalen obstakels en niet met voetgangers. Verder mag de Talisman er zeker zijn. Er kan weliswaar nog wat gesleuteld worden aan enkele details die maken dat dit model de vergelijking met de ongenaakbare Volkswagen niet kan doorstaan, maar de essentie is er.
DE RIVALEN
De Talisman heeft uiteraard heel wat concurrenten. We noemen willekeurig de Volkswagen Passat, de Ford Mondeo, de Citroën C5, de Peugeot 408, de Opel Insignia, maar ook de Skoda Superb. Globaal genomen zijn de prijzen van de Renault te vergelijken met die van zijn rivalen, zeker als je weet dat de Talisman toch een vrij volledige uitrusting biedt.
ONS VERDICT
De Talisman is een doordachte en verzorgde berline. Er zijn weliswaar nog enkele kleine details die wat minder scoren, zoals de gestuurde demping die wat te wensen overlaat, enkele afwerkingsdetails en een te klein reservoir, waardoor dit model niet prat kan gaan op het rijbereik (zeker met de benzinemotor) van een echte reisberline. Maar de vooruitgang is er en dankzij de vierwielsturing biedt de Talisman een onvergelijkbare wendbaarheid en wegligging, en dit alles voor een redelijke verhouding prijs-kwaliteit. Kortom, ergens kunnen we al spreken van een succesvolle comeback.
In dit artikel : Renault, Renault Talisman
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!