De nieuwe nomenclatuur die Audi sinds kort hanteert, geeft de modellen met een verbrandingsmotor een oneven typeaanduiding. Daarom heet de opvolger van de A4 voortaan A5. Ook de merkwaardige cijfertjes die aan de hiërarchie binnen het motorgamma refereerden, zijn inmiddels verleden tijd. Je zegt dus niet langer A4 35 TFSI, maar A5 110 kW.
Of in dit geval 150 kW, want wij konden de nieuwe Audi ontdekken aan het stuur van de 204 pk krachtige versie van de bekende tweeliter-turbobenzine. Het gaat om een zoveelste evolutie van het TFSI-blok, dat voortaan gebruikmaakt van een turbo met variabele geometrie.
Koetswerk Audi A5
In ruil krijg je wel meer auto voor je geld. Neem dat gerust letterlijk, want de nieuwe Audi A5 is een stuk groter dan de A4 die hij vervangt. Het koetswerk groeit met 5,7 centimeter en is nu 4,83 meter lang, en ook in de hoogte en in de breedte komen er centimeters bij. Omdat de wielen iets verder in de hoeken en de wielkasten wat meer naar buiten worden geduwd, oogt deze Audi bovendien een stuk gespierder dan zijn voorganger.
Al is die potige pose ook een gevolg van de wat sierlijker duikende daklijn. Om zowel de Amerikaanse als de Europese klanten te plezieren hebben de designers namelijk een berline met een vijfde deur gebouwd.
Noem deze A5 evenwel geen A5 Sportback, want die modelversie belandt samen met de A5 Coupé en de A5 Cabriolet in de vuilnisbak. Het gamma van de nieuwe generatie telt gelukkig nog wel een Avant. Die wat praktischer ingestelde breakversie biedt een beetje extra laadvolume, al kun je moeilijk van een ruimtewonder spreken, wetende dat die A5 Avant zelfs met neergeklapte achterbank niet meer dan 1.424 liter aan bagage kan slikken.
De berline houdt het bij maximaal 1.299 liter. Kortom, het zijn vooral de achterpassagiers die profiteren van de extra koetswerklengte, want de wielbasis nam met 6,8 centimeter toe.
Technische basis Audi A5
De nieuwe Audi A5 staat op de gloednieuwe PPC-basis (Premium Platform Combustion), die de Volkswagen-groep ontwikkelde voor de wat hoger in de markt geplaatste modellen met verbrandingsmotor. Het is de technische tegenhanger van het PPE (Premium Platform Electric), waarop de elektrische Q6 e-Tron rust. Bij dat nieuwe chassis hoort een specifieke elektro-architectuur die vijf krachtige computers gebruikt om de rist assistentiesystemen van de nodige rekenpower te voorzien.
Maar daar merk je onderweg nauwelijks iets van, want de rijbeleving blijft erg rechttoe rechtaan. Je voelt de elektronica zelden tussenbeide komen, niet in het stuur en niet in het rempedaal. En ook de rijhulpmiddelen doen hun werk in alle discretie; zelfs in de Dynamic-stand verliest de A5 nooit zijn manieren.
Rijgedrag Audi A5
Het valt trouwens op dat de onderlinge verschillen tussen de rijmodi een stuk meer uitgesproken geworden zijn en dat deze Audi beduidend vlotter de bocht omgaat dan de wat eendimensionaal sturende A4. Hoewel je moeilijk van een lichtgewicht kunt spreken, merk je meteen dat deze A5 minder kilo’s torst dan de gemiddelde EV van dit formaat. Niet alleen wanneer je het mes tussen de tanden steekt en het achterland doorkruist trouwens, want ook bij pendelritten in een gezapig tempo ervaar je een zekere lichtvoetigheid in de manier waarop de ophanging omspringt met oneffenheden.
Met een tijd van 7,8 seconden voor de sprint van 0 naar 100 een top van 248 km/u toont de TFSI 150 kW zich best snel, maar de combinatie met de gerobotiseerde S Tronic-bak (standaard) garandeert in de eerste plaats relaxed rijplezier. De aangedreven voorwielen zitten nooit om tractie verlegen, al kunnen wintersporters deze motorversie ook met de vierwielaandrijving Quattro Ultra bestellen.
Design Audi A5
Die wat ouderwetse manier van voortbewegen vloekt luidkeels met de hypermoderne aanpak van de lichtblokken. Wie de matrixkoplampen en de oledachterlichtblokken heeft besteld, kan zelfs kiezen uit acht verschillende lichtdesigns, die lachen met de verlichte niertjes bij BMW (Iconic Glow) of de oplichtende sterretjes bij Mercedes. Het oogt bijzonder spectaculair, al heb je er als bestuurder weinig aan. Gelukkig zorgt het nieuwe MMI Panorama Display ervoor dat je ook binnenin in hippe technologie wordt ondergedompeld.
Interieur Audi A5
Het gebogen scherm bundelt de displays van de tellerpartij en het infotainmentsysteem, respectievelijk 11,9 en 14,5 duim groot. En wie bijbetaalt, krijgt er de MMI Passenger Display bovenop. Dat is een derde schermpje van 10,9 duim, waarop de passagier de informatie van het centrale systeem kan spiegelen (bijvoorbeeld om de weg te volgen of de muziek te kiezen) of eigen content kan projecteren (zoals televisieseries streamen of surfen op het wereldwijde web).
Wij waren vooral fan van het nieuwe head-updisplay, met uitgebreide functies en vereenvoudigde weergave. Het was ook erg aangenaam om te constateren dat Audi een van zijn fortes uit het verleden weer volop kan uitspelen, want zowel de vormgeving als het materiaalgebruik van het interieur haalt in deze A5 een bijzonder hoog niveau. De overdaad aan ledstrips moet je er dan maar bijnemen.
Prijs Audi A5
ONTDEK Alle prijzen van alle versies van de Audi A5 en Audi A5 Avant
Verdict Audi A5
Zowat alles is nieuw, tot de naam toe. En toch voelt de Audi A5 heerlijk vertrouwd aan. De technologie is helemaal bij de tijd en het interieur straalt weer klasse uit, maar Ingolstadt heeft ook de moeite genomen om het onderstel fatsoenlijk te finetunen. Dit is nog een auto waar het rijbereik geen rol speelt: gewoon instappen en zorgeloos kilometers malen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!