Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review BMW Alpina B3 GT Touring (2024) - M3 in maatpak

Geschreven door Ken Divjak op

De B3 GT is de zwanenzang van de 3-Reeks bij Alpina. Met 529 pk is het een regelrechte concurrent voor de BMW M3. En voor de M3 Touring, want AutoGIds doet de test met de breakversie.

Over anderhalf jaar eindigt de productie van nieuwe modellen bij Alpina. De constructeur uit het Duitse Buchloe maakte in 2022 al bekend dat BMW de touwtjes vanaf 2026 overneemt en het merk wellicht gaat herpositioneren. Alpina transformeert op dat moment tot Alpina Classic, dat zich vooral met zijn rijke erfgoed gaat bezighouden. 

Ondertussen begint het reguliere Alpina-gamma al uit te dunnen. De XD3 en XD4 zijn uit productie, net als de B5, die zijn zwanenzang vorig jaar al beleefde met de GT-versie van de vorige 5-Reeks. De 3-Reeks krijgt nu een gelijkaardig uitdoofscenario met de B3 GT, die in twee carrosserievormen wordt aangeboden: als vierdeurs en als Touring. Met de B4 GT Gran Coupé erbij maakt dat drie nieuwe modellen die het gros van de jaarproductie voor 2025 gaan uitmaken.

Specs en prestaties BMW Alpina B3 GT

Alpina hoopt nog 1.500 stuks van de B3 GT te bouwen voor de deadline van 2026, waarbij de Touring goed moet zijn voor twee derde van de productie. Anders dan BMW M, dat pas sinds de huidige generatie een M3 Touring in de line-up heeft, vertimmert Alpina die carrosserievorm al langer. De B3 van de huidige ‘G20’-generatie was dan ook al een hele poos in Touring-formaat beschikbaar, nota bene met de ‘S58’-motor uit de M3 en M4.

Review BMW Alpina B3 GT Touring

Initieel produceerde de geblazen drieliter-zes-in-lijn in Buchloe 462 pk, bij de facelift werden dat er 495 en in deze GT-versies spreken we over 529 pk. Dat is één symbolische pk minder dan de M3 van het moederhuis.

Naar goede gewoonte countert Alpina die politieke beslissing met meer koppel. Produceert de M3 Competition 650 Nm vanaf 2.750 o/m, dan maakt de B3 GT daar 730 Nm bij 2.500 toeren van. Dankzij standaard vierwielaandrijving en een launch control schiet hij als Touring in 3,5 seconden naar 100 km/u, wat dan weer een tiende sneller is dan de M3 Touring. Belangrijker – zij het vooral voor Duitse klanten – is dat er op de B3 GT geen snelheidsbegrenzer zit, waardoor de Alpina 305 km/u loopt.

Design: koetswerk en interieur BMW Alpina B3 GT

Daarvoor wordt zowel de mechaniek als de aerodynamica onder handen genomen, met extra koeling en andere bumpers tot gevolg. De neusgaten van de B3 GT zijn namelijk nog van het klassieke BMW-type, aangezien Alpina van de M340i vertrekt om de 3-Reeks tot ultieme allrounder te promoveren.

Review BMW Alpina B3 GT Touring

De B3 GT rolt standaard op twintigduimvelgen in Oro Tecnico. Die gouden steunkleur komt zowel vanbuiten als vanbinnen terug en geeft de GT-uitloopmodellen een bijzondere toets. Het stuur met specifieke Alpina-schakelpeddels heeft tegenwoordig een afgeplatte onderkant, maar begint stilaan wel dik te worden. Verder is het dashboard vertrouwde kost voor M-liefhebbers, inclusief tellers in kerstboomformaat als de Sport Plus-stand geactiveerd wordt.

Het grootste verschil zit hem in de stoelen. Die zitten om te beginnen vrij hoog en bieden in hun basisversie niet zoveel steun. Prima voor wie zijn Alpina dagelijks gebruikt, maar niet echt in overeenstemming met het prestatiepotentieel. Kuipstoelen staan bewust niet in de optielijst, M Sport-stoelen wel. Die steunen beter, maar kunnen evenmin laag genoeg.

Rijgedrag BMW Alpina B3 GT

Zodra de zes-in-lijn tot leven komt, smelten die kleine onvolmaaktheden als sneeuw voor de zon. Van een turbogat is geen sprake, terwijl de schakelovergangen van de achttrapsautomaat variëren van zacht tot pittig. Dat geldt trouwens voor zowat alle rijparameters die afzonderlijk geconfigureerd kunnen worden. De Efficiency-modus is hier niet van de partij, het M-blok is geen mildhybride is en lust altijd 10 l/100 km.

Review BMW Alpina B3 GT Touring

Trap het gaspedaal tegen de plank en dat worden er makkelijk 15, begeleid door een geluidscoulisse die vanbinnen veel puurder is dan die van de Motorsport-afdeling. Vanbuiten klinkt de B3 GT pittiger, maar nooit brallerig, met een goed gedoseerde roffel. Een Akrapovic-uitlaatoptie wordt ditmaal niet aangeboden.

Op de openbare weg is de B3 GT Touring altijd bij de les, ongeacht de rijmodus of de versnelling. De peddels van de achttrapsautomaat reageren goed, de kickdown nog beter. Maar het leukste van al is om een lage versnelling aan te houden en op het monsterkoppel te teren. De gutturale klanken die de B3 GT daarbij maakt, zijn ronduit uniek. Aan remvermogen ontbreekt het de GT evenmin, wat met een topsnelheid van 305 km/u geen overbodige luxe is. 

Review BMW Alpina B3 GT Touring

Dankzij permanente vierwielaandrijving gaat er ook niets van die kunde verloren op moeilijk of nat wegdek. De voortrein toont zich gewillig en de achterkant hondstrouw. De adaptieve schokdempers bereiken nog altijd een indrukwekkende spreidstand op Pirelli-laagprofielbanden, maar ultiem rijcomfort wordt ditmaal ingeruild voor extra controle op circuit, waar de Touring-variant zich speelser dan de vierdeurs toont.

Prijs BMW Alpina B3 GT

Met een startprijs van 103.400 euro voor de Limousine en 104.630 euro voor de Touring is de GT-versie van de B3 ongeveer 10.000 euro duurder dan voordien. Voor dat geld krijg je een goed uitgerust exemplaar met 529 pk, unieke Oro Tecnico-details én het cachet van de laatste 3-Reeks uit Buchloe. Daarmee komt er helaas een eind aan een traditie die in 1980 begon met de C1 op basis van de ‘E21’ 323i, en die 45 jaar later nog steeds een gedistingeerde optie biedt aan kopers die wel de prestaties van een M3 willen, maar niet het uiterlijk vertoon.

Verdict BMW Alpina B3 GT

De GT is er eentje voor de kenners, die zich nu al verdringen om nog een echte B3 uit Buchloe te klissen. En terecht. 

Verwante testen

In dit artikel : BMW Alpina, BMW Alpina B3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars