Build Your Dreams ontpopt zich tot de grootste bedreiging van Tesla als 's werelds grootste constructeur van elektrische auto's. En die razendsnelle groei dank de Chinese constructeur onder meer aan zijn uitgebreide aanbod. De Han en de Tang konden niet meteen overtuigen, maar eerst de Atto 3 en vervolgens de Dolphin en de Seal deden dat wel. Maar deze BYD Seal U wordt de grote lakmoesproef, want deze elektrische SUV betreedt het segment dat de Tesla Model Y al enkele jaren domineert.
Niet onbelangrijk: je mag de BYD Seal U niet zien als de SUV-variant van de Seal, want het gaat om twee modellen met een verschillende basisstructuur. Dat merk je bijvoorbeeld aan de integratie van de batterijen. Waar de BYD Seal gebruik maak van Cell-to-bodytechnologie (het accupakket is een een structureel element van de algemene architectuur), houdt de Seal U het bij Cell-to-packtechnologie (de batterijen worden gewoon op het e-Platform 3.0 bevestigd). Deze SUV is technologisch minder vooruitstrevend en staat dan ook een trede lager op de ladder.
Koetswerk en afmetingen BYD Seal U
Het koetswerk van de nieuwe BYD Seal U -met de U van Utility - heeft een lengte van 4,78 meter, wat de elektrische SUV van Build Your Dreams een tikkeltje langer maakt dan de onvermijdelijke Tesla Model Y (4,75 meter). De andere elektrische modellen in het D-segment zijn evenwel een stukje korter, van de Kia EV6 en de Nissan Ariya over de Skoda Enyaq tot de Toyota bZ4X en de Volkswagen ID.5. Enkel de 4,77 meter lange Fisker Ocean is zowat even lang als de BYD Seal U.
Het soepele, wat generische lijnenspel van de BYD Seal U is van de hand van voormalig VW-designer Wolfgang Hegger. Met een Cx-waarde van 0,32 kan de elektrische SUV een behoorlijke luchtweerstandscoëfficiënt voorleggen.
Interieur en koffervolume BYD Seal U
Net zoals alle BYD-modellen die Build Your Dreams in Europa verkoopt, komt ook de nieuwe Seal U met een draaibare multimediadisplay: het aanraakscherm is 12,8 inch (Comfort) of 15,6 inch (Design) groot en laat zich bedienen in zowel de portret- als de landschapmodus. Jammer genoeg zorgt het standaard gemonteerde panoramadak ervoor dat de zichtbaarheid van het infotainment snel afneemt zodra de zon schijnt. Een uitschuiver op een verder uitstekend rapport, want op de gebruikte materialen, de vormgeving of de afwerkingskwaliteit valt weinig af te dingen.
De goed zittende en elektrisch te bedienen stoelen van de BYD Seal U zijn bekleed met veganistisch leder, zijn zowel verwarmd als geventileerd en komen met een geheugenfunctie vanaf het instapniveau Comfort Access. De achterbank is niet verschuifbaar, maar komt wel met een verstelbare rugleuning. Weggeklapt groeit het laadvolume van 552 naar 1.440 liter. De brede achterklep en de vlakke laadvloer vereenvoudigen het laden en lossen. Het duurdere Design-uitrustingsniveau komt met ee head-updisplay en een dubbele inductielader voor smartphones.
Specificaties en prestaties BYD Seal U
De accucapaciteit van de BYD Seal U is afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. De Comfort komt met de kleine batterij: de capaciteit bedraagt 71,8 kWh, wat een WLTP-rijbereik van 420 kilometer oplevert. De Design heeft een accupakket van 87 kWh en belooft een range van 500 kilometer. Snelladen kan tot respectievelijk 115 en 140 kW.
De 2,1 ton wegende BYD Seal U wordt enkel geleverd als Single Motor. Het gaat om een elektromotor met permanente magneet die de voorwielen aandrijft, goed voor een systeemvermogen van 217 pk en een maximumkoppel van 330 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 9,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 175 km/u. Voldoende voor een familiale SUV, maar klein bier in vergelijking met de Tesla Model Y.
Rijgedrag en comfortniveau BYD Seal U
Bij de ontwikkeling van de BYD Seal U lag de nadruk overduidelijk op comfort. Het gaat evenwel om een ouderwetse interpretatie van comfort, want de elektrische SUV gedraagt zich een beetje als een boot. De ophanging weet goed raad met korte, elkaar snel opeenvolgende oneffenheden, maar verliest de pedalen wanneer er grotere obstakels genomen moeten worden.
Het koetswerk rolt nadrukkelijk en maakt wat onhandige pompbewegingen, waardoor inzittenden snel zeeziek kunnen worden. Het weggedrag is allesbehalve dynamisch. Zodra je wat tempo maakt, gaat de BYD Seal U nog lomper aanvoelen.
De BYD Seal U is een elektrische auto die zich het liefst soepel voortbeweegt en vertragingen vooral gebruikt om wat extra elektrische energie re recupereren. Die regeneratie is instelbaar, maar jammer genoeg niet via peddels achter het stuur. Wel via het kleine hendeltje op de middenconsole, dat nogal onpraktisch blijkt in het dagelijkse gebruikt.
Achterin profiteren de passagiers van een heleboel bewegingsruimte. Dankzij de vlakke vloer is er geen sprake van een transmissietunnel voor de inzittenden op de achterbank, toch richt de zitvorm zich eerder op twee, dan op drie inzittenden.
Belgische prijs BYD Seal U
Build Your Dreams biedt slechts een optie aan: de rode Emperor-lak die 1.000 euro kost. De standaarduitrusting van de BYD Seal U hangt immers af van het uitrustingsniveau. De Comfort doet het zonder de regensensor, de instelbare sfeerverlichting, het luchtzuiveringssysteem, de 15,6 duim grote display, de Infinity-geluidsinstallatie, de head-updisplay en de dubbele inductielader voor smartphones die standaard zijn op de Design. Maar dat is het zo ongeveer, toch tot je ook de kleinere accu en het lagere DC-laadvermogen in rekening brengt. De eerste leveringen staan op de planning voor april 2024.
- BYD Seal U Comfort: 42.740 euro
- BYD Seal U Design: 45.740 euro
Verdict BYD Seal U
Je neemt de BYD Seal U beter serieus, want deze elektrische SUV komt met een heleboel troefkaarten. Echt rebels of visueel prikkelend kan je deze auto moeilijk noemen, maar hij vervoert vijf personen in alle comfort en veiligheid van punt A naar punt B. Het interieur is niet alleen ruim, maar combineert een stijlvolle vormgeving met een degelijke kwaliteitsindruk. En dat voor een sterke verhouding tussen prijs en uitrusting, zodat je begrijpt waarom de Europese auto-industrie zich zoveel zorgen maakt over Chinese constructeurs zoals Build Your Dreams.
Dat neemt niet weg dat we het jammer vinden dat de voor de BYD Seal U gehanteerde standaard een stuk lager ligt dat bij de Seal (vooral op het vlak van prestaties en rijdynamiek), waardoor deze elektrische SUV toch wat slagkracht te kort zou kunnen komen tegen de binnenkort opgewaardeerde Tesla Model Y.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!