Net zoals de Volkswagen ID.3 waarmee zijn technische basis deelt, verwelkomt ook het gamma van de Cupra Born een sportieve variant die een heleboel vermogen op de achterwielen zet. In Wolfsburg gebruiken ze de GTX-benaming voor die elektrische hot hatch, de Spaanse VW-dochter verkiest de VZ-badge.
Koetswerk en interieur Cupra Born VZ
Alleen al een blik op zijn koetswerk volstaat: de Cupra Born heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij een Volkswagen ID.3 wil zijn met wat meer pep. Dat geldt des te meer voor de nieuwe VZ-topversie , die maar liefst 326 pk naar de achterwielen stuurt – ‘toevallig’ net zo veel als de nakende ID.3 GTX. Uiterlijk ziet deze krachtpatser er niet eens zoveel spectaculairder uit als de bravere Born-varianten: kenners zullen het moeten hebben van de VZ-logo’s op de achterklep of van de twintigduimers waarop deze versie standaard rust.
Binnenin is het centrale scherm een fractie groter (12,9 tegenover 12 duim), maar zie je het verschil vooral aan de Cup Bucket-sportstoelen. Die staan een tikkeltje lager ingeplant en knellen je stevig vast – als je er eenmaal in zit, krijg je spontaan zin om te gaan rijden…
Specs en prestaties Cupra Born VZ
De Born VZ heeft achterin onder de koffervloer de recente APP550-synchroonmotor uit de Volkswagen-rekken liggen, maar dan opgevoerd naar 326 pk en 545 Nm. Daarmee is het sprintje van 0 naar 100 in 5,6 seconden gepiept: indrukwekkend… hoewel niet zo indrukwekkend als een MG4 Xpower, want die klaart die klus in een fenomenale 3,8 seconden (de Chinese spurtbom kan is met zijn 435 pk dan ook nog een flink stuk krachtiger).
Anders dan ander sportief elektrisch gerief zoals een Abarth 500e, Hyundai Ioniq 5 N of Porsche Taycan bedankt de Cupra Born ook voor elke vorm van artificiële motorklank bij het accelereren.
Rijgedrag Cupra Born VZ
Om nog wat meer dynamiek door de rijbeleving te weven, heeft Cupra de schokdempers, veren en antirolstangen voor de VZ wat strakker aangespannen. Ook aan het stuur met variabele overbrengingsverhouding en de sturing van de adaptieve schokdempers werd gesleuteld. En met succes: de Born VZ gaat levendig door de bocht, en weet dankzij zijn mooie evenwicht (de gewichtsverdeling over voor- en achteras bedraagt hier 48/52 procent) zijn vele kilo’s makkelijk te camoufleren.
De onbelaste neus stuurt immer snedig in, de trekkracht van de achterwielen is goed, al is in de rijprogramma’s ESP Sport en ESP Off een lichte drift mogelijk. Het rempedaal voelt in de VZ ook natuurlijker en minder sponzig aan. Bij stevige rempartijen wél het hoge gewicht van deze snelle Born gewaar, temeer omdat zelfs deze VZ het achteraan bij… trommels houdt.
Verdict Cupra Born VZ
De Cupra Born VZ is een van de weinige elektrische hot hatches op de markt. Oké, vergeleken met de GTI’s van weleer mist hij de motorklank en is hij een stuk zwaarder, maar alles bij elkaar weet Cupra ons hier toch een elektrobommetje voor te schotelen dat misschien niet hypersnedig is, maar wel aangenaam levendig.
Benieuwd naar de prijzen van de Cupra Born VZ; al mogen we er nu al van uitgaan dat die hoger zullen liggen dan die voor een MG 4 XPower, die nóg sneller is.
Verwante testen
07-11-2023
10In dit artikel : Cupra, Cupra Born
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!