In het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw liet een rijke autosportman in de buurt van Sitges bij Barcelona een permanente racebaan aanleggen: een soort ovaal met kombochten die tot 66 graden steil waren. In 1923 vormde dit Circuit Autodrom Nacional Sitges Terramar het decor voor de Spaanse Grote Prijs… om amper twee jaar later al de deuren te moeten sluiten wegens faillissement.
Tegenwoordig ligt de nog in een verrassend goede staat verkerende betonnen kombaan er verlaten bij. Alleen voor speciale gelegenheden gaan de poorten open. Zoals de lancering van deze Cupra Terramar, die – je raadt het al – naar dit circuit werd vernoemd.
Concept Cupra Terramar
De Terramar parkeert zich in het Cupra-gamma tussen de Formentor en de Tavascan. Tenminste qua prijs, want qua formaat ontlopen de Terramar en de Tavascan elkaar niet veel. Alleen houdt de Tavascan het bij elektrische aandrijving, terwijl je met de Terramar als vanouds naar de pomp moet.
Het Belgische motoraanbod bestaat (voorlopig) uit een mildhybride 1.5 eTSI met 150 pk, een 2.0 TSI met 265 pk en een plug-inhybride met 272 pk. Alle drie motoren die we kennen uit de nieuwe Volkswagen Tiguan, waarmee de Terramar ook zijn MQB Evo-platform deelt. Hem het sportieve Spaanse broertje van de Tiguan noemen, is dus niet ongepast.
Design Cupra Terramar
Net zoals de opgefriste Leon en Formentor valt de Cupra Terramar vooraan op door zijn driehoekige lichtsignatuur, terwijl de achterkant wordt gekenmerkt door een over de volledige breedte van de auto lopende streep licht. Ook het logo werd in die lichtstrip geïntegreerd, zodat je een Cupra evengoed in het donker op een afstand kunt herkennen. Waarbij we niet rond het feit heen kunnen dat de Terramar qua design minder uitgesproken ‘Cupra’ is dan de Formentor en de Tavascan.
Om je in deze auto zichtbaar van de concurrenten te onderscheiden ben je bijna verplicht om er herkenbare Cupra-opsmuk bij te nemen, zoals de velgen met koperaccenten. Een optie waarvoor je 350 tot 1.305 euro moet ophoesten, afhankelijk van de motorkeuze en van het feit of het om negentien- dan wel twintigduimers gaat.
Interieur Cupra Terramar
Stap echter in er is geen twijfel meer mogelijk: dit is een Cupra. De cockpit is netjes rond de bestuurder opgebouwd, met een prettig in de handen vallend stuurwiel en een digitaal instrumentenbord met een klassieke indeling. Dat, en de bijzonder goed zittende, perfect afstelbare sportstoelen die zelfs een lage zitpositie mogelijk maken, zorgen ervoor dat ook een sportievere bestuurder zich onmiddellijk thuis voelt in de Terramar.
Met als extraatje de koperkleurige accenten en de modern uitziende stoffen gemaakt van gerecycleerd plastic. Het resultaat is een interieur dat én origineel oogt én een degelijke kwaliteitsindruk maakt.
Koffer Cupra Terramar
Niet alleen de bestuurder zit trouwens goed in de Terramar. Achterin kun je de beschikbare ruimte moduleren dankzij een verschuifbare achterbank, die bovendien in drie delen (40/20/40) kan worden neergeklapt. Handig, want in de vijfzitsconfiguratie is de beschikbare kofferruimte niet meteen iets om mee uit te pakken.
In de versies met de benzinemotor beschik je over 508 liter bagageruimte, in de PHEV is dat nog maar 400 liter. Een verlies dat te verklaren is door de plaatsing van de batterij, die de extra bergruimte onder de vlakke koffervloer inpalmt.
Infotainment Cupra Terramar
De enige valse noot is het centrale aanraakscherm van de Cupra Terramar. Want hoewel dat perfect geplaatst is, is de bediening ervan niet intuïtief genoeg. De zoektocht naar simpele dingen zoals het veranderen van de aandrijf- en rijmodi is net iets te ingewikkeld en vraagt net iets te veel aandacht.
Jammer, vooral omdat andere modellen in de grote Volkswagen-groep hun interface zelfs voor boomers toegankelijker hebben gemaakt.
Specificaties Cupra Terramar (VZ eHybrid)
Een korte kennismaking met de 265 pk sterke tweeliter-benzinemotor deed ons uitkijken naar het vervolg met de nog net iets krachtigere plug-inhybride, die in zijn VZ-uitvoering de tot 177 pk opgekietelde 1,5-liter paart aan een 116 pk sterke elektrische motor. Een combinatie die goed is voor een systeemvermogen van 272 pk en een totaalkoppel van 400 Nm.
Cijfers waarmee je onder de mensen kunt komen, net als met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden. Alleen voelt het geheel minder sportief aan dan die cijfers doen uitschijnen. Wat vooral op de rekening van het karakter van de motor te schrijven is. Of juister: het gebrek aan karakter.
Rijgedrag Cupra Terramar
Dat neemt niet weg dat de Cupra Terramar PHEV een aangename auto is. Met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer kan de gemiddelde Belg een zeer groot deel van of zelfs al zijn dagelijkse kilometers elektrisch rijden. En ondertussen kun je genieten van een auto die een prettig evenwicht biedt tussen comfort en sportieve beleving. Al is die beleving vooral te danken aan de inrichting van het interieur.
Wil je eens echt sportiever rijden, dan voel je meteen dat vooral de motor niet mee wil. Ook niet als je voor de dynamischere rijmodus kiest, die de auto vooral zenuwachtiger doet aanvoelen. We kijken daarom uit naar een uitgebreidere kennismaking met de krachtigste benzineversie. Want het potentieel is er zeker.
Prijzen Cupra Terramar
Verdict Cupra Terramar
Dat onze sportieve ik niet echt onder de indruk is van de plug-inhybride Cupra Terramar, betekent absoluut niet dat deze auto een teleurstelling is. Verre van zelfs. Ondanks zijn minder uitgesproken koetswerkdesign is dit een echte Cupra, omdat hij vooral door de lay-out en de materiaalkeuze van het interieur een sportieve uitstraling behoudt.
In die zin stijgt hij boven de grijze middelmaat uit. Een comfortabele auto met net dat klein beetje meer, zo kunnen we deze Terramar het best omschrijven. Maar wel eentje met een stevig prijskaartje.
In dit artikel : Cupra, Cupra Terramar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!