In 2021 ontketende de budgetconstructeur Dacia, die deel uitmaakt van de Renault-groep, zijn elektrische revolutie met de Spring. Een op technisch vlak basic model, gebouwd in China om de kosten laag te houden. Zo werd de Spring de goedkoopste elektrische auto op onze markt.
Vandaag is het tijd voor een facelift, waarbij de technische basis ongewijzigd blijft. De Spring wordt ook nog steeds in China geproduceerd, maar besteedt nu wel meer aandacht aan zijn uiterlijk. In het design zien we zelfs een knipoog naar de Duster, met zijn Y-vormige ‘ogen’ en zijn stoerdere koetswerk.
Interieur Dacia Spring
Binnenin de Dacia Spring zijn de veranderingen nog opvallender. Het saaie interieur van de eerste generatie is vervangen door een leukere en modernere leefruimte, met een boven- en onderaan afgeplat stuurwiel, een personaliseerbaar digitaal instrumentenbord van 7 duim (standaard) en (vanaf het tweede uitrustingsniveau) een centraal aanraakscherm van 10 duim, een geïntegreerd navigatiesysteem en draadloze Android Auto- en Apple CarPlay-connectiviteit. Een inductielader voor compatibele smartphones ontbreekt evenwel, terwijl de inzittenden nog steeds omringd worden door harde, niet bijster hoogwaardige kunststoffen.
Afmetingen en koffer Dacia Spring
De binnenafmetingen gingen er niet op vooruit, wat betekent dat de breedte op ellebooghoogte nog steeds beperkt is. Achterin is de beenruimte redelijk voor mensen tot 1,80 meter, maar de Spring blijft een strikte vierzitter. De ruimere Citroën ë-C3 bijvoorbeeld biedt plaats biedt aan vijf inzittenden, maar is dan ook 30 centimeter langer.
Met een volume van minimum 308 en maximum 1.004 liter is de bagageruimte van de Spring royaal, maar de bank is slechts in één stuk neerklapbaar. Er is een voorkoffer (of frunk) van 35 liter beschikbaar – voor 204 euro, en dan alleen op de topuitvoering – om oplaadkabels apart van de bagage op te bergen.
Specificaties, batterij en laden Dacia Spring
Op technisch vlak heeft Dacia geen enkele inspanning gedaan en zich beperkt tot de overname van de bestaande motor-batterijcombinaties. Er is keuze tussen 45 en 65 pk, met een batterij van 26,8 kWh die een officieel rijbereik van 225 kilometer biedt (tegenover 320 kilometer voor de Citroën ë-C3). Ook wat het opladen betreft, schittert de Spring niet, met een maximaal AC-vermogen van 6,6 kW: reken op ruim 4 uur om de batterij volledig op te laden.
De 65 pk-versie heeft optioneel recht op een DC-lader van 30 kW, om de batterijstatus in minder dan een uur van 20 naar 80 procent te brengen. In de topuitvoering kan de batterij ook externe apparaten opladen (met de zogeheten Vehicle to Load-functie).
Verbruik en echt rijbereik Dacia Spring
Deze gerestylede Dacia is niet zwaarder geworden en weegt nog steeds ongeveer een ton. Vandaar dat hij ook heel weinig energie verbruikt: op ons testparcours in en rond de stad gaf de boordcomputer een gemiddelde van 12,5 kWh/100 km aan, wat resulteert in een rijbereik van 214 kilometer. We merken hierbij op dat de Spring nu ook beschikt over een B-stand, die meer energie recupereert wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Maar bij gebrek aan een one pedal-modus moet je wel nog steeds het rempedaal beroeren om volledig tot stilstand te komen.
Rijgedrag en comfort Dacia Spring
Het stuurwiel is nu in hoogte verstelbaar, maar de stoelen zijn dat nog steeds niet. De rijhouding is dus niet perfect, temeer omdat de stoelen vrij vlak zijn en te lijden hebben onder een korte zitting die de dijen maar weinig ondersteuning biedt. Wij hebben de variant met 65 pk getest en die blijkt een voldoende vinnige motor te hebben. Qua rijgedrag blijft de besturing, ondanks een nieuwe kalibratie van de stuurbekrachtiging, vaag en weinig direct. De motorversie met 65 pk is uitgerust met vijftienduimvelgen, tegenover veertienduimers voor de 45 pk-variant.
Dat maakt de rechtuitstabiliteit iets minder onzeker op grote wegen, maar de Chinese Linglong-banden laten het al snel afweten, vooral bij slecht weer. Deze Spring is nog altijd voornamelijk ontworpen voor het verkeer in en rond de stad. Gelukkig houden de elektronische rijhulpsystemen een oogje in het zeil. En in lijn met de nieuwe Europese GSR2-normen zijn nieuwe rijhulpfuncties standaard, zoals het alarm bij het onbedoeld verlaten van je rijstrook en een verkeersbordherkenning met waarschuwing voor overdreven snelheid. Een snelheidsregelaar is eveneens beschikbaar.
Prijs Dacia Spring
Dé grote troef van de Dacia Spring is en blijft natuurlijk zijn prijs: vanaf 16.990 euro voor de basisuitvoering met 45 pk en 18.990 euro voor de veelzijdigere 65 pk-versie in de redelijk goed uitgeruste middenuitvoering Expression, met standaard elektrische ruiten vooraan, achteruitrijsensoren en een manuele airco. De marketingmensen van het merk zeggen ons dat ze hebben geanticipeerd op mogelijke toekomstige Europese douanerechten op de invoer van in China gebouwde auto’s, hoewel er in november toch een prijsverhoging zou kunnen volgen wanneer de importtarieven worden bekendgemaakt...
Verdict Dacia Spring
Als korteafstandsvoertuig is de Dacia Spring nog steeds de goedkoopste elektrische auto, maar ook de meest simpele. Een Citroën ë-C3 (23.300 euro) is een categorie hoger gepositioneerd (B-segment), maar is aanzienlijk veelzijdiger (rijbereik, binnenruimte, rijkwaliteiten) en zal binnenkort bijna net zo betaalbaar zijn: een versie met een kleine batterij en een rijbereik van ongeveer 200 kilometer is gepland tegen 2025, met een vanafprijs van 19.990 euro.
Zelfs met zijn fraaie nieuwe look kan de Spring de vergelijking met de Fransman niet doorstaan. Het is een elektrische overgangsauto, in afwachting van de nieuwe elektrische Sandero, die op de planning staat voor 2028...
Verwante testen
23-05-2024
13In dit artikel : Dacia, Dacia Spring
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!