Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda ZR-V e:HEV (2023): Civic op stelten

Geschreven door Iwan Kneuts op

Technisch heeft de nieuwe Honda ZR-V veel gemeen met de Civic, van zijn hybride aandrijfgeheel tot zijn ophanging. Is dat dan een garantie voor een dynamisch weggedrag? AutoGids doet de test.

De nieuwe Honda ZR-V dicht de kloof tussen de HR-V en de CR-V, waarvan we eerstdaags de zesde (en flink gegroeide) generatie mogen verwachten. Maar in plaats van zich in het SUV-gamma onopvallend tussen de twee in te schuiven, toont de ZR-V zich eerder als de rebel van de familie.

Koetswerk en afmetingen Honda ZR-V

Dat doet de nieuwe Honda ZR-V niet zozeer met uitbundiger designdetails, maar wel met een strakker en gladder koetswerk. Wat meteen in het oog springt, zijn de koplampen die, anders dan bij de CR-V en bij de Civic, niet langer op extensies van het radiatorrooster lijken.

De zeshoekige grille van de Honda ZR-V grenst ook niet aan de rand van de motorkap, maar zit lager in de bumper verwerkt, wat de frontpartij een sportieve(re) uitstraling moet geven. Dat lukt het best in de Sport-uitvoering, waar het radiatorrooster een honingraatmotief meekreeg. In de Elegance- en Advance-uitvoering wordt gekozen voor verticale spijlen. 

Onder aan de bumper van de nieuwe Honda ZR-V vallen de twee verticale sleuven op – discreet uitgevoerd in de Elegance- en Advance-niveaus en zwart omrand in de Sport-versie. Ze maken deel uit van het zogenoemde luchtgordijn, dat de luchtstroom rond de auto en rond de wielen fatsoeneert en samen met de vlakke bodem de luchtweerstandscoëfficiënt optimaliseert.

Daartoe draagt ook de gestileerde rand bij die zich onderaan als het ware rond de Honda ZR-V wikkelt. Hij is gemaakt van kunststof die een zichtbare textuur heeft op de Elegance-versie en glanzend zwart gelakt is op de Advanced- en de Sport-uitvoering. Die laatste kun je ook herkennen aan zijn zwarte 18-duimvelgen (bij de Elegance zijn die grijs, terwijl de Advance diamond cut-exemplaren krijgt) en aan zijn dubbele uitlaat. 

Qua formaat parkeert de Honda ZR-V zich keurig tussen de twee genoemde SUV’s in: met zijn totale lengte van 4,56 meter is hij 14 centimeter korter dan de nieuwe CR-V en 22 centimeter langer dan de HR-V. Tegelijk is hij 5 centimeter breder dan de HR-V en 5,9 centimeter lager dan de CR-V.

Review 2023 Honda ZR-V Hybrid SUV

Interieur en kofferruimte Honda ZR-V

Wat opvalt, is dat de Honda ZR-V een kortere wielbasis heeft dan de Civic, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door de zithouding, waardoor ook achterin voldoende ruimte beschikbaar is om comfortabel te zitten.

Toch heeft Honda ernaar gestreefd om de bestuurder van de HR-V een hatchback-achtige rijervaring te bieden: de Japanners hebben een rijhouding proberen te zoeken die vergelijkbaar is met die van de Civic, door een kleine offset te creëren tussen de hiel- en de heuppunten van de auto.

Daarmee krijg je volgens de Japanners het beste van twee werelden: een sportieve zithouding én een beter overzicht, dankzij de hogere auto. Om het gezichtsveld van de bestuurder te maximaliseren werden de A-stijlen zo ver mogelijk naar achteren geplaatst en de ruitenwissers met geïntegreerde sproeiers onder de motorkaplijn gemonteerd. Door de spiegels op de deuren te plaatsen, weg van de A-stijl, werden tegelijk de dode hoeken verkleind. Iets wat motorrijders zeker zullen waarderen. 

De Honda ZR-V is niet alleen ruim en overzichtelijk, hij is ook bijzonder praktisch. Om te beginnen is er een groot aanbod aan handige opbergvakken. In de deurvakken passen telkens twee flessen, in de centrale console zijn er twee bekerhouders en een plek om mobiele telefoons draadloos op te laden. Daarnaast biedt de hoge middenconsole plaats aan een niet onaanzienlijke bergruimte, waarin je makkelijk een tablet kwijt kunt.

Een subtiel verschil met de Civic is de aankleding van het geheel. De basisvorm van het dashboard is identiek, maar de hertekende middenconsole van de Honda ZR-V ziet er niet alleen beter uit, ze voelt ook beter aan. Dat beetje meer aandacht voor de materiaalkeuze maakt wel degelijk een verschil. Zelfs al zijn de hardere kunststofsoorten nog niet helemaal uit het interieur verbannen, hun aanwezigheid is minder storend. 

In de makkelijk te moduleren bagageruimte van de Honda ZR-V is er met de achterbank in gebruik 370 liter laadruimte beschikbaar, 20 procent meer dan in de HR-V. Een volume dat je kunt vergroten tot 1.291 liter door de bank neer te klappen. Tenzij je voor de Advance-versie kiest, waar 10 liter bagageruimte wordt ingenomen door de subwoofer, maar goed, dat zal allicht het verschil niet maken.

Voor het overige voorziet Honda in een intrekbare hoedenplank, die je in de opbergruimte onder de vlakke laadvloer kwijt kunt als het ding niet gebruikt wordt. Een scheidingswand moet voorkomen dat je bagage doorheen de kofferruimte wordt geslingerd. 

Dat het Civic-dashboard in grote lijnen ook in de nieuwe Honda ZR-V te vinden is, vinden we goed nieuws. Ja, er is een digitaal instrumentenpaneel, maar ook daar zijn er weer verschillen afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Terwijl je in de Advance-uitvoering een 10,2 duim groot en goed afleesbaar scherm voor je snufferd krijgt, mixen de Japanners in de Elegance- en Sport-uitvoering analoog en digitaal, wat resulteert in de combinatie van een 7 duim groot digitaal scherm en een analoge snelheidsmeter, die ook door de passagier kan worden gezien. 

De Advance-uitvoeringen krijgen als toemaatje een head-updisplay (van 5 duim) dat informatie zoals snelheid, navigatiegegevens, de Honda Sensing-functies en inkomende oproepen op de voorruit projecteert. Voor het infotainmentsysteem word je verwezen naar het centrale aanraakscherm van 9 duim, dat dankzij een combinatie van klassieke knoppen en schermbediening bijzonder intuïtief te manipuleren is.

Review 2023 Honda ZR-V Hybrid SUV

Specificaties en prestaties Honda ZR-V

De nieuwe Honda ZR-V neemt ook de complete aandrijflijn van de Civic over. Dat wil zeggen een hybride combinatie met een krachtige lithium-ionbatterij, twee compacte, krachtige elektromotoren en een 2 liter-benzinemotor met directe injectie die werkt volgens het Atkinson-principe.

Schakelen tussen de drie aandrijfmodi (puur elektrisch, hybride en enkel verbrandingsmotor) gaat zonder enige inbreng van de bestuurder. En ook al zijn er vier rijmodi – naast normaal, Eco en Sport is er nu ook Sneeuw – die hebben alleen een invloed op de respons van het gaspedaal. Via peddels achter het stuur kun je wel het niveau van de energierecuperatie regelen.  

De hybride aandrijflijn van de Honda ZR-V is goed voor een systeemvermogen van 184 pk en een maximumkoppel van 315 Nm. Voldoende om met deze compacte SUV in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u te snellen en een topsnelheid van 173 km/u te halen. Dat zijn waarden identiek aan de Civic, die volgens de WLTP-normen wel een volle liter minder verbruikt: 4,7 l/100 km, terwijl de ZR-V 5,7 l/100 km slikt. In CO2-uitstoot vertaald geeft dat 130 g/km tegenover 108 g/km voor de Civic.

Het is de tol die je betaalt om in een hogere en zwaardere auto te rijden. De Honda ZR-V weegt in zijn basisuitvoering 1.589 kilogram, een goede 80 kilogram meer dan de Civic. En tussen die Elegance-versie en de Advance-uitvoering van de ZR-V zit ook nog eens 50 kilogram verschil. 

Review 2023 Honda ZR-V Hybrid SUV

Rijgedrag Honda ZR-V

Achter het stuur is het verschil tussen de berline en de SUV ook voelbaar, zelfs al staat de Honda ZR-V op dezelfde ophanging als de Civic. Dat wil zeggen vooraan MacPherson-veerpoten en achteraan een meerarmige constructie in een licht subframe. Akkoord, de verschillen zijn subtiel, maar je merkt toch dat de ZR-V minder strak door de bochten snijdt dan de Civic.

Of dat verschil je in de problemen zal brengen? Absoluut niet, want ook de Honda ZR-V vertoont een in alle omstandigheden veilig en geruststellend weggedrag. Met dank ook aan rijhulpsystemen zoals de Europees gekalibreerde Agile Handling Assist, die accuraat en nooit opdringerig ingrijpt.

Laat ons gewoon zeggen dat de ZR-V zijn bestuurder niet echt aanmoedigt om een figuurlijk tandje bij te steken. Inderdaad, ‘figuurlijk’, want net als de Civic heeft ook de Honda ZR-V geen versnellingsbak, maar een lineaire overbrenging. Al doet de elektronica wel haar best om het motorgeluid aan de acceleratie aan te passen. 

Review 2023 Honda ZR-V Hybrid SUV

Prijs Honda ZR-V

Laat ons gewoon Het is nog even wachten op de volledige prijslijst van de nieuwe Honda ZR-V, al weten we wel dat de SUV een Belgische basisprijs van 41.750 euro krijgt. Dat is een stuk hoger dan de Civic, maar wel marktconform voor een zelfladende hybride in dit segment.

Honda ZR-V - Verdict AutoGids

De nieuwe ZR-V doet meer dan gewoon het gat in het SUV-bestand van Honda opvullen. Hij onderscheidt zich van de HR-V en de CR-V door zijn karakteristieke, strakke design dat een sportievere roeping doet vermoeden.

Een sportievere toets die zich verderzet in het interieur. En ja, ook het weggedrag laat vermoeden dat de Honda ZR-V tot net iets meer in staat is dan een echte gezinswagen. Tegelijk voel je onderweg meteen dat dit geen Civic is. 

In dit artikel : Honda, Honda Zr-v

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker