Tijdens zijn inmiddels 22-jarige carrière heeft de Santa Fe nooit meer dan een bijrolletje vertolkt, toch op de Europese markt. Met deze vijfde generatie gooit Hyundai het roer om, met een gewaagd design dat je smaakt of kraakt. De Koreaanse constructeur zegent zijn nieuwe SUV ook met een royale binnenruimte en geëlektrificeerde motoren. Wij testten de zelfopladende hybrideversie die 215 pk op de voorwielen zet.
Concept en design Hyundai Santa Fe
Een muurbloempje kon je de vorige generatie van de Santa Fe moeilijk noemen, toch gooit Hyundai het stilistisch over een heel ander boeg. Qua design kan je echt van een stijlbreuk spreken, met geometrische lijnen en robuuste vormen. Let ook op de H-vormige lichtsignatuur in de koplampen en de opvallend laag gemonteerde achterlichten, een afgezakte positie die wat gewenning vraagt.
De nieuwe Hyundai Santa Fe is wat groter dan zijn voorganger. Het koetswerk is 4,83 meter lang (+4,5 cm) en de wielbasis meet 2,81 meter (+5 cm), zodat er meer ruimte is voor zowel de inzittenden als voor hun bagage. Dankzij zijn grote wielbasis kan de Hyundai Santa Fe bestellen als vijfzitter én als zevenzitter, met een derde zitrij die 1.000 euro aan de bestelbon toevoegt.
Van dieselmotoren is geen sprake meer, de nieuwe Hyundai Santa Fe laat zich enkel bestellen met een hybride aandrijflijn. Al houd je wel de keuze tussen een zelfladende oplossing (215 pk) en een plug-inhybride alternatief (253 pk). De stekkerhybride wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving
Specs, prestaties en verbruik Hyundai Santa Fe
Het hybride aandrijfgeheel van de Hyundai Santa Fe HEV combineert een 1,6 liter-turbobenzine (van 180 pk en 265 Nm) met een elektromotor (van 64 pk en 264 Nm), wat resulteert in een systeemvermogen van 215 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 367 Nm. Dat is niet meteen indrukwekkend voor een potige SUV die meer dan 2 ton op de weegschaal zet. Maar in de praktijk klaag je zelden om een gebrek aan punch, toch niet als je er een rustige rijstijl op nahoudt. Die focus op comfort wordt verder ondersteund door de soepel schakelende zestrapsautomaat.
De nieuwe Hyundai Sante Fe kijkt sowieso niet op een kilometer meer of minder, met zijn soepele ophanging en zijn uitstekende stoelen. Op bochtige wegen stuit het onderstel snel op zijn limieten, want echt dynamisch rijdt deze SUV niet. Bovendien trapt het hybride aandrijfgeheel snel op zijn adem zodra het tempo opgevoerd wordt. Gelukkig zonder al te grote implicaties op het brandstofverbruik, want na een weekje testrijden noteerden we een gemiddelde dorst van 7 liter per 100 kilometer.
Interieur, koffer & infotainment Hyundai Santa Fe
In vijfzitsconfiguratie heb je nu 725 liter aan laadvolume (+91 liter), terwijl ook de beenruimte op de tweede (+2 cm) en de derde zitrij (+3 cm) groeit. Ook leuk voor reizigers op die derde zitrij: je kan de rugleuning kantelen, zodat je wat comfortabeler zit. Die groeistuip maakt de nieuwe Hyundai Santa Fe wel wat zwaarder: rijklaar weegt de HEV vlot 2,2 ton, de PHEV bijna 2,3 ton.
Zoals dat tegenwoordig de gewoonte is, prijkt bovenaan op het dashboard een groot gebogen scherm, dat in feite bestaat uit het instrumentenpaneel en een aanraakscherm voor het infotainmentsysteem (allebei 12,3 duim groot), net als in de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6. De Koreaanse constructeur belooft kwalitatieve, maar ook duurzame materialen voor het interieur – zo zijn de hemelbekleding, de vloermatten en rugleuningen van de stoelen op de tweede en derde rij gemaakt van gerecycled plastic.
Prijzen Hyundai Santa Fe
De nieuwe Hyundai Santa Fe HEV laat zich bestellen vanaf 60.999 euro. Dan heb je de Shine, de beter uitgeruste Luxury en de weldadig uitgevoerde Calligraphy kosten respectievelijk 62.999 en 64.999 euro. De standaard met vierwielaandrijving geleverde PHEV kost minstens 68.499 euro, maar dat is wel meteen een Luxury. De stekkerhybride Calligraphy verlaat de showroom vanaf 70.499 euro.
Verdict Hyundai Santa Fe
Anders dan de vorige generaties van deze SUV weet de nieuwe Hyundai Santa Fe zich wel te onderscheiden als een ruime en bijzonder comfortabele gezinswagen met een unieke persoonlijkheid. Het is geen scheurijzer, geen bochtenpikker en geen terreinwagen, maar een veelzijdige allemansvriend die een hoogwaardige afwerking en een complete uitrusting in de strijd gooit. De hybride aandrijving mist wat punch en blijkt rumoerig onder belasting, maar de automaat schakelt zacht en het brandstofverbruik blijft onder controle.
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!