Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review John Cooper Works Countryman All4 (2024): Fashion victim?

Geschreven door Laurent Blairon op

De nieuwe Mini Countryman werd groter en modieuzer, maar ook praktischer en gezinsvriendelijker. AutoGids doet de test met de sportieve John Cooper Works van 300 pk.

51.950 €

Onvrijwillig moeten we terugdenken aan Jean de La Fontaine, aan De Kikker die een Os wilde zijn. Want net als de kikker in die fabel blaast ook Mini zich buitensporig uit proportie met deze nieuwe, bijna 4,50 meter lange Countryman. Alleen hoeft dat hier niet per se een probleem te zijn. Want hoe groter hun auto’s, hoe beter ze bij Mini kunnen inspelen op de behoeften van gezinnen.

Concept Mini Countryman JCW

Zonder daarbij de eigenzinnige geest van het merk op te offeren. Daardoor blijft de Countryman, ondanks zijn groeistuip, een verademing in een SUV-klas die voornamelijk bestaat uit vlijtige, maar ook nogal saaie leerlingen. Bovendien moest de Mini Countryman ook wel groeien, om plaats te maken voor de Aceman, de nieuwe kleine cross-over die binnenkort tussen de Countryman en de op handen zijnde Cooper-vijfdeurs in komt te staan. 

Design Mini Countryman JCW

Vergeleken met de vorige Mini Countryman (generatie ‘F60’) ziet het lijnenspel er vloeiender uit. Gladder ook. Weinig tot geen ‘uitstulpingen’, alles zit mooi verborgen of ingewerkt, tot de geïntegreerde handgrepen toe. Zelfs onze John Cooper Works-testversie bleef verstoken van sportieve designtoetsen. Het doet de Countryman dan misschien wat braver ogen dan voorheen, je krijgt er wel een meer gestroomlijnde Mini voor in de plaats: de meest aerodynamische Countryman, de elektrische versie, heeft een Cx van 0,26.

Review 2024 John Cooper Works Countryma

De andere grote veranderingen voor deze nieuwe generatie zijn de hertekende koplampen, de al even nieuwe achthoekige grille en de gewijzigde knipogen zo typisch voor het merk, genre de gekleurde verticale reflectoren aan de voorkant of de achterlichten met aanpasbare leds (in de vorm van een Britse vlag of minimalistisch). 

Koetswerk en afmetingen Mini Countryman JCW

De Countryman III is 13 centimeter gegroeid in de lengte en 6 centimeter in de hoogte, waardoor hij nu 4,43 meter lang, 1,84 meter breed en 1,66 meter hoog is. Zijn wielbasis nam met 2 centimeter toe, tot 2,69 meter. Identiek dus aan die van de BMW X1/X2, waarmee de Countryman zijn platform deelt.

Review 2024 John Cooper Works Countryma

München trekt eveneens de motorenkast van de X1 open voor Mini, waaruit het merk een aantal benzine-, diesel- én – voor het eerst – elektromotoren (daarover binnenkort meer) mocht plukken. Ga je voor een Countryman met verbrandingsmotor, dan heet het nec plus ultra nog altijd John Cooper Works All4. Met in dat geval de tweeliter-turbomotor geleend van BMW's kleinere '35i'-modellen, goed voor 300 pk.

Infotainment Mini Countryman JCW

Het volledig nieuwe interieur van de Mini Countryman is geïnspireerd op dat van de al even nieuwe Mini Cooper. Waarbij dezelfde elementen verrassen: het minimalisme van het dashboard, zijn originele look en, natuurlijk, dat nieuwe centrale OLED-scherm. Een display dat gekenmerkt wordt door zijn kristalheldere weergave en ongevoeligheid voor reflecties.

Review 2024 John Cooper Works Countryma

Dankzij de Mini Experience Modes kun je de lay-out ervan veranderen – en bij uitbreiding de algemene sfeer in het interieur, via een combinatie van visuals, sfeerverlichting en geluidseffecten. De geanimeerde wijzerplaat zal dus niet alleen maar geeks weten aan te spreken. 

Interieur en koffervolume Mini Countryman JCW

Het interieur is aangepast aan de uitvoering, met in het geval van onze JCW een duidelijk sportievere ondertoon gedomineerd door rode en zwarte accenten. De harde kunststoffen voor het dashboard en de deurpanelen heeft Mini met stof bekleed. Het maakt ze net zo prettig om naar te kijken als om aan te raken. Laat je evenwel niet voor de gek houden, in het hele interieur werd geen grammetje (echt) leer, chroom of ander edel materiaal gebruikt. Maar de ambiance die de (gerecycleerde) kunststof onderdelen uitstralen, is desondanks exquis.  

Review 2024 John Cooper Works Countryma

Voorin zit je comfortabel, met voldoende ruimte. Dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheden vind je ook een perfecte rijpositie. In vergelijking met de X1 zit je wat lager, wat evenwel niet onaangenaam is. Vooral achterin is de evolutie met de vorige generatie tastbaar. De inzittenden genieten meer beenruimte, maar ook meer plek voor schouders en ellebogen. Bovendien kun je schuiven met de tweede zitrij, waardoor je meer been- dan wel bagageruimte krijgt. Wat dat laatste betreft: er staat altijd minimaal 450 liter ter beschikking.

Rijgedrag Mini Countryman JCW

Op de weg doet die langere wielbasis de Countryman stabieler rijden, zonder daarbij in te boeten aan de typerende speelsheid. Om de gewichtstoename te compenseren liet Mini zich inspireren door de ervaring van BMW’s M-divisie rond de afstelling van ophanging, stuurinrichting en remmen. Een gezonde basis waaraan Mini vervolgens een performante vierwielaandrijving toevoegde. Daarmee bijt de Countryman JCW zich vast in het asfalt en rijgt hij de bochten zonder verpinken aan elkaar. 

Review 2024 John Cooper Works Countryma

De nieuwe Mini Experience-rijmodi verhogen het rijplezier met fysieke, digitale en visuele stimulansen. De Go-Kart-modus bijvoorbeeld (die zich door een Mario Kart-achtige jingle laat aankondigen) verandert de instellingen van de ophanging en optimaliseert de gasrespons, maar accentueert ook de aanwezigheid van de kleur rood in het interieur via de sfeerverlichting, verandert de weergave van het OLED-scherm en onderstreept alles met de nodige kartgeluiden op de achtergrond.

Specificaties en prestaties Mini Countryman JCW

Zie het als een bonus boven op de prestaties. Dankzij zijn tweeliter-turbo van 300 pk en 400 Nm sjeest de Mini-SUV namelijk in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een top van 250 km/u. Ondertussen houdt een geavanceerd veiligheidsnet een oogje in het zeil: twaalf ultrasone sensoren en vier breedbeeldcamera’s zorgen voor de digitale input die de Level 2-systemen nodig hebben voor hun geautomatiseerde rijtaken (met de optie Drive Assist Pro). 

Belgische prijs Mini Countryman JCW

Om een Mini JCW Countryman voor je deur te kunnen parkeren betaal je minimaal 54.950 euro; met een aantal (noodzakelijke) opties wordt dat al snel 60.000 euro en meer. Een (stevige) prijs, waarvoor je evenwel een 300 pk sterke premium-SUV met een uniek karakter koopt. Meer nog, deze Countryman is misschien zelfs de leukste en stijlvolste compacte SUV van het moment.

Verdict Mini Countryman JCW

Meer dan ooit weet de Mini Countryman zich te onderscheiden met zijn originele en geraffineerde look – zeker in het interieur. Trendgevoelige kwaliteiten die de Mini aanvult met de tijdloze ratio die spreekt uit zijn ruimere, praktischere en veiligere habitat. Zeg nu zelf, what’s not to like?

In dit artikel : MINI, MINI Countryman

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker