We schreven het eerder al in onze test van de elektrische variant: ondanks de technische verwantschap met Franse en Duitse producten is de nieuwe Ypsilon een echte Lancia. Aan de buitenkant, maar toch vooral vanbinnen, door zijn materiaalkeuze, zijn vormen en zijn kleuren. Dat is uiteraard niet anders voor deze benzineversie, die de Italianen kortweg ‘Hybrid’ hebben gedoopt.
Motor: specificaties en prestaties Lancia Ypsilon Hybrid
Ietwat grootsprakerig misschien, die Hybrid-benaming op de nieuwe Lancia Ypsilon. Want het gaat slechts om een mildhybride op 48 volt, met een batterij van amper 0,43 kWh. Genoeg om de 1.2-driecilinder van 100 pk wat te ontlasten of bij te staan waar nodig.
Onderweg valt meteen het verschil in massa op tussen de elektrische en deze benzine-Ypsilon. Met 300 kilogram minder aan inertie voelt de kleine Italiaan een stuk alerter aan, wat van deze Hybrid een verdraaid sympathiek autootje maakt. Bij de spurt van 0 naar 100 km/u moet de nochtans beduidend minder krachtige benzineversie amper 1 seconde toegeven op zijn elektrische tegenhanger (9,3 tegenover 8,2 seconden), terwijl hij wel een top haalt van 190 km/u (150 voor de Electric).
Onderweg valt meteen het verschil in massa op tussen de elektrische en deze benzine-Ypsilon
Anderzijds beweegt die elektrische variant zich wel eindeloos veel zachter en eleganter voort. Dat heeft te maken met de gerobotiseerde eDCT6-bak van de mildhybride, die telkens het tempo onderbreekt. Maar ook met het wat onbehouwen karakter van zijn benzinemotor, die er stevig op los davert en ratelt. Gelukkig wordt de driepitter in stop-and-go-verkeer geregeld het zwijgen opgelegd, waardoor dat gebrek aan verfijning in de stad al minder speelt.
Verbruik en rijbereik Lancia Ypsilon Hybrid
Hoe dan ook zijn er zeker argumenten die in het voordeel van deze Hybrid pleiten. Om te beginnen is zijn koffer merkbaar groter dan die van de Lancia Ypsilon Electric (352 tegenover 302 liter). Bovendien is hij voor langere ritten duidelijk polyvalenter: met de benzinetank van 44 liter kom je in de praktijk 850 kilometer ver, als we de 5,2 l/100 km op de boordcomputer mogen geloven.
Prijs Lancia Ypsilon Hybrid
Last but not least is de Ypsilon als Hybrid minder duur, en nog geen beetje: met een basisprijs van 24.000 euro (27.000 euro voor de LX en 28.0000 voor de charmante lanceringseditie Limitata Cassina) bedraagt het verschil met de Electric al gauw 10.000 euro. Terwijl afwerking, materiaalkeuze en veiligheids- en comfortuitrusting identiek zijn.
Verdict Lancia Ypsilon Hybrid
Ook met een verbrandingsmotor in de neus blijft de nieuwe Lancia Ypsilon een leuke aanvulling van het B-segment, al was het maar door zijn looks en zijn chique aankleding. Goedkoop is hij als Hybrid nog altijd niet, maar zijn prijs ligt wel een stuk lager dan die van de Electric. Met als bonus de extra vrijheid die hij biedt door zijn grotere rijbereik en een tank die zich in enkele minuutjes weer laat vullen.
Verwante testen
31-05-2024
10In dit artikel : Lancia, Lancia Ypsilon
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!