Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Lucid Air Sapphire (2025) - next level shit

Vergeet de BMW M5, vergeet de Mercedes-AMG S 63 en vergeet de Porsche Taycan Turbo GT, want geen enkele powersedan heeft een antwoord klaar op het wapenarsenaal dat de Sapphire-versie van de Lucid Air in stelling brengt. AutoGids doet de test.

De Lucid Air schopt het tot een van onze 10 favoriete modellen op het Autosalon van Brussel. De elektrische auto's van de Amerikaanse constructeur maken dan ook indruk, zowel met hun slanke design en stijlvolle interieurinrichting als met hun baanbrekende EV-technologie en pittige prestaties.

En dat telt dubbel en dik voor de Sapphire-variant van de Lucid Air, die je achteraan de stand in paleis 7 van de Heizel spot. Wij konden er reeds mee rijden in de Verenigde Staten, met een beetje meeval komt hij binnenkort naar Europa om ook hier zijn concurrenten over de knie te leggen.

Aandrijfgeheel: specs en prestaties Lucid Air Sapphire

Het elektrische aandrijfgeheel is een technologisch meesterwerkje. De Sapphire gebruikt drie elektromotoren: eentje vooraan en twee achteraan – één voor elk achterwiel. De 900-voltbatterij heeft een capaciteit van 118 kWh en belooft een rijbereik van 637 kilometer, toch als je de Amerikaanse verbruiksberekening volgt (WLTP-waardes ontbreken). Snelladen kan met 300 kW, zodat je in een kwartiertje voldoende stroom trekt om de actieradius met 360 kilometer te verlengen.

Review Lucid Air Sapphire (2025)

Zijn elektrische aandrijfgeheel ontwikkelt een piekvermogen van zomaar eventjes 1.254 pk. Zo mogelijk nóg indrukwekkender is het maximale koppel van 2.000 Nm, elektropower die voor ronduit verbijsterende prestaties zorgt.

Je moet het zien om te geloven, maar knipper met je ogen en je hebt het gemist: de Sapphire is een bliksemschicht.

Druk het rechterpedaal tegen de vloer en de speciaal voor de Sapphire ontwikkelde Michelin-banden weten even niet wat hen overkomt. Het digitale display kan de acceleratie nauwelijks bijhouden, zoveel haast heeft deze Lucid Air: de sprint van 0 naar 96 km/u (60 mijl per uur) neemt niet meer dan 1,89 seconden in beslag, alleen een Rimac Nevera is nog een fractie sneller.

Review Lucid Air Sapphire

De kwartmijl (400 meter) is na 9 seconden achter de kiezen, en als je voldoende plaats én een gezonde portie lef hebt, kun je blijven versnellen tot een topsnelheid van 330 km/u. Intussen heb je dan zelfs de krachtigste Taycan GT helemaal zoek gereden, en ook de Model S Plaid zou niet meer zijn dan een kleiner wordend stipje in de achteruitkijkspiegel. Je moet het zien om te geloven, maar knipper met je ogen en je hebt het gemist. De Sapphire is een bliksemschicht.

Design Lucid Air Sapphire

Al dat potentieel wordt opvallend onopvallend verpakt. Bij Duitse constructeurs impliceert het gebruik van een M-, RS- of AMG-badge een heleboel visuele toeters en aerodynamische bellen, maar de Sapphire onderscheidt zich enkel op detailniveau van de minder sportieve Lucid Air-varianten. De velgen, vooraan 20 duim en achteraan 21 duim groot, krijgen afneembare aerokappen die de luchtweerstand verbeteren.

Review Lucid Air Sapphire

En op de achterklep prijkt een subtiele spoiler, die wat weg heeft van de opstaande kraag van een overhemd. En dan is er ook nog die diepblauwe kleur voor zowel het interieur als het koetswerk, een tint die voorbehouden blijft voor het topmodel. 

Rijgedrag Lucid Air Sapphire

Die discrete aanpak reflecteert in het rijgedrag. Van drama is hier geen sprake: zelfs als je de Lucid Air Sapphire de sporen geeft, gaat hij er haast doodgemoedereerd vandoor – maar aan de manier waarop de wereld rondom je zich in kleurrijke strepen trekt, merk je hoe hard het gaat. Een gelijkaardige spreidstand tussen zacht en comfortabel enerzijds en agressief en scherp anderzijds vind je ook bij het onderstel.

Review Lucid Air Sapphire

In de eerste twee van zijn vier rijmodi laat deze Lucid zich rustig meedrijven met het verkeer, als een futuristische cocon door de hedendaagse lelijkheid. Maar activeer de Sapphire-stand en deze Air laat zijn spierballen rollen. Die gedaanteverwisseling zet ook de bestuurder op scherp, alsof je plots de pin van een granaat in je hand hebt. 

Met een druk op de knop verandert de vreedzame luxecruiser in een beestachtige supercar.

Helemaal dolletjes wordt het als je voor de circuitsetting kiest, die de meeste assistentiesystemen op pauze zet en alle stroomreserves mobiliseert om te knallen op de dragstrip of om een kwalificatierondje op de tabellen te rijden. Het is bijna niet te vatten hoe extreem de Sapphire zich kan gedragen: met een druk op de knop verandert de vreedzame luxecruiser in een beestachtige supercar.

Review Lucid Air Sapphire

Ja, deze Amerikaan zet bijna 3 ton op de weegschaal en inderdaad, door de plaatsing van de accu is de zitpositie aan de hoge kant. Toch vormen mens en machine één geheel. Het doet een beetje denken aan de sportwagens die Lucid-baas Peter Rawlins in een vorig leven ontwikkelde, toen hij nog bij Lotus aan de slag was. Op het autospectrum kunnen de Air en de Elise niet verder van elkaar staan, maar op de een of andere fantastische manier hangen er gelijkaardigevibes rond beide auto’s.

Lancering Europa Lucid Air Sapphire

Uiteraard zitten er flinke adders onder het gras. Zoals de prijs, want in de Verenigde Staten verlaat de Lucid Air Sapphire de showroom pas vanaf omgerekend 249.000 euro. Dat maakt hem tweeënhalf keer duurder dan de Tesla Model S Plaid en een kwart duurder dan een Porsche Taycan Turbo S. Ook aan de Europese inburgering moet nog gewerkt worden, want vooralsnog wordt de Sapphire-variant enkel in de Verenigde Staten verkocht. De andere Air-versies kan je binnenkort wél bestellen.

Conclusie Lucid Air Sapphire

Je kunt je natuurlijk afvragen wat het nut is van al die power, of van die innovatieve ophanging, die zijdezachte luxe paart aan hardcore dynamiek. Maar in een segment waar alles draait om imago, kan de Lucid Air Sapphire toch maar mooi zeggen én de sterkste én de snelste én de slimste te zijn. En dat is een sterk statement, zelfs als de Chinese EV-bouwers daar binnenkort een stevige schep bovenop zouden doen. De aanval is nu eenmaal de beste verdediging.

Tekst: Thomas Geiger

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars