We hebben even moeten wachten op de tweede generatie van de (moderne) Maserati GranTurismo, want zijn voorganger ging in de loop van 2019 op pensioen. De nieuwe generatie blijft het GT-concept trouw, maar de technische oplossingen zijn helemaal nieuw. Binnenkort verwelkomt het gamma zelfs een 100% elektrische versie van de Maserati GranTurismo: de Folgore. Wij mochten enkele dagen op pad met de nieuwe Trofeo-variant, die de atmosferische V8 van de vorige generatie ruilt voor de drukgevoede V6 van de MC20...
Concept Maserati GranTurismo Trofeo
De visuele verwantschap met de vorige Maserati GranTurismo is zo sterk dat je zou kunnen vermoeden dat het eigenlijk een facelift betreft. Niets is minder waar, want elk koetswerkpaneel is gloednieuw. De proporties zijn evenwichtig en elegant, met een oneindig lijkende motorkap die via het dak uitmondt in een pront achterwerk met brede heupen. De bijna 5 meter lange Trofeo combineert een subiele ducktail met een achterdiffusor, maar die aerodynamische addenda verstoren het sensuele lijnenspel niet.
De nieuwe Maserati GranTurismo heeft een wielbasis van 3 meter en daar profiteren alle inzittenden van, want dit is een vierzitter die vier volwassenen van 1,80 meter vervoeren kan. En met een laadvolume van vlot 300 liter kan je ook de nodige bagage meenemen. De interierambiance blijft verfijnd en weldadig, met een knappe mix van klassieke vormen en digitale designtoetsen. Bovendien zet de algemene afwerkingskwaliteit reuzenstappen, al laken we het veelvuldige gebruik van kunststoffen - zoals voor de druktoetsen van de versnellingsbak en het typisce Maserati-klokje op het dashboard.
In de gestrekte neus van de nieuwe Maserati GranTurismo Trofeo schuilt een drukgevoede 3 liter-V6 die een systeemvermogen van 550 pk paart aan een maximumkoppel van 650 Nm, power die op het asfalt wordt gezet via een achttrapsautomaat en via vierwielaandrijving. Met 1,8 ton kan je deze GT geen lichtgewicht noemen, toch weegt hij minder dan directe rivalen zoals de Bentley Continental GT of een BMW M850i. En dat doet de prestaties deugt, want de Maserati GranTurismo Trofeo heeft aan 3,5 seconden genoeg om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten. De spurt van 0 naar 200 km/u vraagt 11,4 tellen en de topsnelheid bedraagt 320 km/u.
Rijgedrag Maserati GranTurismo Trofeo
Zelfs als Trofeo wil de Maserati GranTurismo geen pure sportwagen zijn - daarvoor heeft Modena immers de MC20. En dat merk je aan zijn weggedrag: de slimme vierwielaandrijving zorgt voor een heleboel tractie en de actieve schokdemping garandeert het nodige comfort, waardoor je onbevreesd en razendsnel kilometers malen kan.
Wie wat extra sensaties onder het geheel wil roeren, moet de Corsa-rijmodus activeren. Dan wordt de elektronische rijhulp grotendeels uitgeschakeld en bevoordeelt de 4x4-aandrijving de achterwielen, waardoor deze schoonheid alsnog verandert in een beest. Driften is kinderspel, maar dat vloekt een beetje bij de GT-missie die de Maserati GranTurismo Trofeo onderschrijft.
We vreesden wel voor het motorgeluid van de nieuwe Maserati GranTurismo Trofeo, want tegen de legendarische soundtrack van zijn voorganger kan de nieuwe generatie niet op. Maar het valt beter mee dan gedacht. Natuurlijk missen we de dramatische V8, maar in de programma's Sport en Corsa klinkt de drukgevoede V6 best aangenaam - zowel vanbinnen als vanbuiten. Gelukkig heeft de nieuwe GranTurismo die buitengewone melodie niet nodig om te overtuigen.
Verdict Maserati GranTurismo Trofeo
De Ghibli, de Quattroporte noch de Levante brachten de verhoopte beterschap, maar sinds de komst van de MC20 doet Maserati weer dromen. En ook de nieuwe GranTurismo geeft duidelijk aan dat de Italiaanse constructeur echt op de goede weg is. Er is wat detailkritiek, maar als totaalpakket overtuigt de Trofeo moeiteloos. Het is geen Maserati die het enkel van zijn historische status of betoverende lijnenspel moet hebben, de verpakking heeft ook een bijzonder smakelijke inhoud gekregen.
Verwante testen
12-05-2021
15In dit artikel : Maserati, Maserati GranTurismo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!