Dat je het geen facelift mag noemen, komt van de aversie die McLaren – en bij uitbreiding de meeste andere constructeurs van exotisch vervoer – hebben jegens het woord. Je kan immers moeilijk het nec plus ultra verkopen om er dan een paar jaar later een verbeterde versie van uit te brengen. Dus krijgen de updates in die hogere echelons van de autobouw gewoon een nieuwe naam. Genre dus de GTS, wat in wezen een bijgewerkte GT is. Waarmee je meteen ook weet hoe de recent nog gelanceerde McLaren 750S zich verhoudt tot de 720S.
Design McLaren GTS
Op zoek dus naar de verschillen. Vooraan etaleren die zich in de vorm van grotere luchthappers in de voorbumper. Overigens is dat een functionele verandering: de wijdere gaten stuwen meer zuurstof richting 4 liter-V8. Hetzelfde geldt trouwens voor de inlaten op de flanken. Ook die groeiden een maat met het oog op een betere luchtdoorstroming.
Kwestie van de GTS nog wat beter tegen het asfalt te houden, valt eveneens de diffusor achteraan wat breder uit. Waarmee we de grootste wijzigingen wel hebben gecovered. Zij die ook de nieuwe Lava Grey-tint en dito 10-spakige velgen hebben gespot (die laatste kan je overigens optioneel krijgen met 35 procent lichtere titanium wielbouten) mogen zich bij deze expert noemen.
Interieur McLaren GTS
Binnenin eenzelfde zoek-de-verschillen-verhaal. Dat je met de GTS vandoen hebt, valt af te lezen aan het nieuwe ontwerp van de stoelbekleding, waarbij – zoals in de TechLux-uitvoering van onze testwagen – het Softgrain aniline-leder wordt voorzien van een dubbel biespatroon. Al dan niet in een contrasterende kleur. Schermgewijs kijk je nog altijd op een 10,25 duim grote tellerpartij, een display dat zich bijgestaan weet door het 7 duim grote, verticaal geplaatste aanraakscherm.
Het brengt ons ineens bij de achilleshiel van deze GTS – en quasi alle andere McLarens: het infotainment is niet meteen het meest verfijnde, laat staan het meest moderne. Wie de échte jaarringen van deze coupé wil tellen, hoeft gewoon maar te scrollen door de verschillende tabbladen. Of proberen Android Auto op te roepen. Die spiegeldienst biedt de GTS namelijk niet aan. Apple Car Play kan wel, zij het enkel bekabeld.
En nu we toch aan het zaniken zijn: kan iemand in Woking ons even verklaren waarom de radiatorranden uitgevoerd zijn in exquis geborsteld aluminium, maar de roosters zelf in goedkoop plastic? Nu, zolang je dus afblijft van de radiatormonden, haalt de GTS nog altijd moeiteloos het verheven niveau dat je ervan verwacht.
Met een bovengemiddeld zitcomfort (het blijft wel klooien met de elektrische bediening van die fauteuils die vooraan op de stoel zit ingebouwd, net naast de middentunnel), een meticuleuze afwerking, hoogstaande materialen én een voor dit segment exemplarisch bagagevolume. Onder de elektrisch te bedienen achterklep (met soft-closefunctie) pas je 420 liter, voor in de neus heb je nog eens 150 liter ter beschikking. Toegegeven, dat volume komt niet in de meest praktische vorm, terwijl we eveneens vermoeden dat wat je op de coverplaat van de V8 legt ook wel eens op temperatuur zou kunnen worden gebracht door de 4 liter.
Specificaties en prestaties McLaren GTS
Achter de carbon monocoque van de GTS huist nog altijd die fabuleuze M840TE of, in leken taal, een 4 liter-V8-biturbo met nu 635 pk en 630 Nm. 15 paarden meer dan voorheen (met een gelijkblijvend koppel) die de Britten uit de cilinders wisten persen middels ‘een agressievere fasering van de verbranding en een herziene timing van de ontsteking’. Ook daar dus detailaanpassingen. Wat niet meer dan logisch is. De GT was immers allerminst traag, vitesse die nu ‘gewoon’ nog wat scherper wordt gesteld.
Met de standaard meegeleverde launch control schiet je in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Hou je het gaspedaal tegen de stuit, dan passeer je na 8,9 seconden de 200 km/u om uiteindelijk te plafonneren bij 326 km/u. Waanzinnig snel is dat, toch voor wat McLaren catalogeert als een Gran Tourer. Een rush die uiteraard ook wordt bijgestaan door een passend schakelritme van de 7-traps SSG-automaat dat – afhankelijk van de gekozen Active Dynamics-modus (Comfort, Sport, Track) – varieert van ‘vlot schakelend’ tot ‘bliksemsnel knallend’. Heb je de optionele sportuitlaat besteld, dan krijgt die opmars ook auditief de nodige ondersteuning.
Rijgedrag en comfortMcLaren GTS
Een optionele sportuitlaat? Voor een McLaren? Het lijkt vreemd, zeker als je weet dat keramische remschijven wel tot de standaarduitrusting behoren. Maar, zoals al gezegd, wil de GTS vooral scoren met zijn dagelijkse inzetbaarheid. Een rationele insteek waarbij een zo luid mogelijk kletterende uitlaat uiteraard niet bovenaan het lastenboek staat. Zo behaaglijk mogelijk ons gekrakkeleerd asfalt verteren, is daarbij wel primordiaal. Wat de GTS met verve doet. De McLaren is en blijft een bolide met middenmotor, dus verwacht je niet aan een rijdend tapijt.
Maar de GTS is wel een stuk vergevingsgezinder opgehangen dan de meer extreme bolides van de stal. Zie in dat licht ook het neusliftsysteem dat nu in vier seconden de rijhoogte van 10 naar 13 centimeter brengt. Wat twee keer zo snel is als voorheen. Zonder daarbij zijn pedigree te verwaarlozen. Zet je die Active Dynamics – waarbij je als vanouds met de twee draaiknoppen de ophangings- en de motorkarakteristiek los van elkaar kan afstellen – in hun meest extreme setting, dan kom je ook hier best van zeer goeden huize wil je in het spoor blijven van de GTS.
Prijs McLaren GTS
Hoewel het de instapper van het McLaren-gamma betreft, past eveneens de GTS in de categorie ‘als je het moet vragen, dan kan je het waarschijnlijk niet betalen’. Je dient dan ook minstens 220.000 euro aan de kant te leggen, een bedrag dat in sneltempo oploopt als je je evenzeer gaat uitleven in de personalisatiemogelijkheden.
Verdict McLaren GTS
Less is more. Met de McLaren GTS als rijdende bewijs. Het basismodel van het merk, ja zeker, maar eveneens de meest veelzijdige van de familie. De GTS verteert immers met evenveel verve een circuitdag als een flaneersessie in Knokke. Waarbij de helmen dan wel de shoppingtassen probleemloos hun plek vinden in de – voor dit segment – riante bagageruimte. Een quasi perfecte score lonkte dan ook. Tot het infotainment opstartte…
- Geweldig prestatiepotentieel
- Dagelijkse bruikbaarheid
- Stuurt strak én comfortabel
- Plastics radiatorroosters
- Oubollig infotainment
- Moeilijke plaatsing zetelbediening
Verwante testen
In dit artikel : McLaren, McLaren GTS
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!