Of het nu om de Cabriolet of om de Coupé gaat, de Mercedes CLE is een knappe verschijning. Maar kies je voor de AMG-varianten, dan krijgt deze schoonheid ook iets intimiderends. De lange motorkap met de dubbele welving, de grote grille met verticale lamellen als blikkerende tanden: dit is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
In profiel komt de klasse van het donormodel weer bovendrijven, met die erg schuine voorruit en de achterruit die naadloos overvloeit in het kofferdeksel. Maar bovenal is deze AMG veel breder dan een gewone Mercedes CLE, zowel wat zijn koetswerk als wat zijn sporen betreft: 58 millimeter meer vooraan en achteraan zelfs 75 millimeter). Als om deze zescilinder het cachet te geven van de AMG’s met V8-motor…
Motor en specificaties Mercedes-AMG CLE 53
Laat je niet op het verkeerde been zetten: deze AMG 53 4Matic+ is niet te verwarren met de 53 Hybrid 4Matic+ zoals die onlangs debuteerde in de E-Klasse. Daarbij krijgt de drieliter-zescilinder de hulp van een forse elektromotor én een grote hoogspanningsbatterij, zodat het geheel maar liefst 612 pk op de rollenbank zet.
Deze AMG CLE 53 daarentegen is – net zoals alle andere CLE’s – slechts een microhybride. Met een in de automaat geïntegreerde starter-alternator van 23 pk en 205 Nm op 48 volt, die de drukvoeding op peil houdt, de vertragingsenergie recupereert, de schakelovergangen zachter maakt en de stop-startfunctie uitbreidt.
De sensaties komen hier met andere woorden nog zowat integraal van de drieliter, in zijn jongste evolutie van 449 pk. Die M256M rekent op een tweeledige drukvoeding: een elektrische compressor – het nieuwste stokpaardje van Mercedes-AMG – en een grotere, klassiekere turbo. Daarmee heb je 560 Nm onder je rechtervoet, of tijdelijk zelfs 600 Nm.
Deze krachtbron is gekoppeld aan de AMG Speedshift TCT 9G-automaat en aan de AMG Performance 4Matic+-aandrijving, met volledig variabele koppelverdeling over voor- en achteras.
Rijgedrag Mercedes-AMG CLE 53
De rijervaring in deze AMG verschilt hemelsbreed van die in de CLE Cabriolet 450 4Matic die we eerder aan de tand konden voelen – hoewel ook die gebruikmaakt van een elektrisch ondersteunde zescilinder. Los van de grotere stijfheid, die uiteraard ten dele gewoon inherent is aan zijn coupékoetswerk, valt vooral op hoeveel nauwkeuriger en zwaarder stuur en pedalen in deze AMG CLE 53 aanvoelen.
De duw in de rug is formidabel, zelfs bij de allerlaagste toeren, waar de elektrische compressor voor de drukvoeding zorgt, tot de turbo op snelheid komt en de fakkel overneemt. Zonder de minste inertie, zonder ook maar één schokje schiet de AMG CLE 53 voorwaarts: Mercedes belooft een optrektijd van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden: sneller dan de C 63 AMG van weleer met zijn V8 van 6,2 liter, en maar een fractie trager dan de vorige AMG C 63 Coupé met hun vierliter-biturbo-V8.
Mercedes had voor ons op Tenerife een uitdagende route uitgestippeld, met onderweg de bochtigste wegen die het eiland rijk is, maar het stuur en de vierwielaandrijving van deze AMG CLE 53 4Matic+ geven geen krimp. Ondanks een niet-verwaarloosbare lengte van 4,85 meter gaat hij messcherp door de krapste haarspeldbocht. Met dank aan zijn meesturende achteras, die tot 2,5 graden kan tegensturen, om zo de draaicirkel te verkleinen en de levendigheid te vergroten.
Omgekeerd kunnen de achterwielen bij hoge snelheden (boven 100 km/u) ook tot 0,7 graden meedraaien met de voorwielen, om de stabiliteit te verbeteren. Na elke bocht kunnen we weer gretig op het gas, zonder ooit bang te hoeven zijn voor giftige reacties.
Standaard kun je met de AMG Dynamic Select kiezen uit de rijprogramma’s Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual; bestel je de AMG CLE 53 met het AMG Dynamic Plus Pack, dan komt daar nog een hyperradicale Race-stand bij, inclusief Drift-modus. Zover zijn wij niet gegaan: zelfs in de Sport-stand heb je al het gevoel dat de sturing van de automaat je gedachten kan lezen – we hebben dan ook op geen enkel moment de behoefte gevoeld om de manuele stand in te schakelen.
Deze forse coupé weet zijn twee ton goed te verstoppen, ook bij het remmen, dankzij ruim bemeten schijven (vooraan 370 millimeter groot en aangegrepen door klauwen met vier zuigers, achteraan zijn dat 360 millimeter en klauwen met enkele zuiger). Onze testauto was verder nog voorzien van de optionele AMG Performance-voorstoelen, waarvan de extra zijdelingse steun welkom is in deze aaneenschakeling van bochten… die achteraf gezien misschien toch niet de beste speeltuin is voor deze geweldenaar. Een auto als deze heeft langere rechte lijnen en wat meer plaats nodig om te tonen wat hij in zijn mars heeft. Zei daar iemand Nürburgring?
Verdict Mercedes-AMG CLE 53
Gesterkt door de jongste zescilinder uit Affalterbach schudt deze Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ een heerlijke mix van prestaties, comfort, praktische aspecten en dagelijkse bruikbaarheid uit zijn mouw. Op geen enkel moment hebben we met weemoed moeten terugdenken aan de oude V8-voorgangers – zelfs niet voor hun klank. Terwijl er omgekeerd voor die vrijwel onvermijdelijke S E Performance-versies met hun plug-inhybride tweeliter wat ons betreft geen haast bij is…
Verwante testen
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLE
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!