Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Mercedes-AMG GT 63 Pro (2024) - de GT3 uit Affalterbach

Geschreven door Xavier Daffe op

Het duurt bijna langer om zijn naam voluit te schrijven dan om er een rondje Ascari mee af te werken: maak kennis met de Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic+, die zijn pijlen op de Porsche 911 GT3 durft richten. AutoGids doet de test.

226.270 €

Heeft de aspirant-racecoureur in jou niet genoeg aan de 585 paardjes van de ‘gewone’ Mercedes-AMG GT 63, en is de S E Performance je ondanks zijn 816 pk toch net iets te zwaar en te artificieel met alle ballast van zijn plug-inhybride technologie? Dan behoor jij tot de doelgroep van deze nieuwe Pro-versie van Mercedes’ luxecoupé.

Volgens de AMG-bonzen komt deze circuitgerichte variant tegemoet aan een steeds weer terugkerende vraag bij deelnemers aan de AMG-rijopleidingen. Die smeekten namelijk unisono om een radicale variant waarmee ze in het weekend urenlang de snelle rondes aan elkaar konden rijgen op circuit, om er achteraf rustig terug mee naar huis te karren in een nog enigszins aanvaardbaar comfort.

Motor Mercedes-AMG GT 63 Pro

Een draai aan de knop van de elektronische motorsturing en, hop, de vierliter-biturbo perst er nu 612 pk en 850 Nm uit, een winst van 27 pk en 50 Nm ten opzichte van de standaard-GT 63. In het licht van de zwaardere belasting werd ook de koeling van de V8 versterkt. De Pro-versie krijgt er twee radiatoren bij in de voorvleugels, vlak voor de wielen, net als een bijkomende radiator voor elk van zijn drie differentiëlen (vooraan, centraal en achteraan), met nieuwe elektrische pompen voor hun vloeistofkoeling.

Review Mercedes-AMG GT 63 Pro

Gelijkaardig verbeteren nieuwe leidingen de hitteafvoer van de remschijven: vier koolstofceramische exemplaren, de voorste aangegrepen door vaste klauwen met zes zuigers (achteraan blijven dat zwevende klauwen met enkele zuiger).

Koetswerk Mercedes-AMG GT 63 Pro

Ook de aerodynamica werd onder handen genomen. Als Pro heeft de Mercedes-AMG GT 63 een langere splitter, met onderaan een beweegbaar element om indien nodig meer downforce te creëren. De bodem van de auto kanaliseert de lucht via nieuwe lamellen die geïnspireerd zijn op die van de AMG One en die de auto bij hoge snelheid naar de grond zuigen – al zou het te ver gaan om van een echt grondeffect te spreken.

Review Mercedes-AMG GT Pro

Achteraan werd de uitschuifbare spoiler vervangen door een vast exemplaar. Al die ingrepen doen de neerwaartse druk vooraan met 30 kilogram en achteraan met 15 kilogram toenemen, zodat de vooras makkelijker instuurt en tegelijk de stabiliteit in snel genomen bochten verbetert.

Onderstel Mercedes-AMG GT 63 Pro

Standaard liggen rond de 21-duimvelgen van de Pro uitstekende Michelin Pilot Sport 5-rubbers, maar wie dat wil, kan die laten vervangen door Pilot Sport Cup 2 R-semislicks. Verder blijft ook deze circuitgerichte versie van de AMG GT 63 trouw aan zijn 4Matic+-vierwielaandrijving, die permanent het motorkoppel kan verdelen per wiel afzonderlijk. Ook de actieve antirolstangen van de AMG Active Ride Control zijn nog altijd van de partij, net als de vierwielsturing.

Review Mercedes-AMG GT 63 Pro

Rijgedrag Mercedes-AMG GT 63 Pro

Kortom, de Mercedes-AMG GT 63 Pro is helemaal rijp voor het circuit. En dat treft, want de auto staat ons, op die semislicks, op te wachten in de pitlane van het privécircuit van Ascari, in het zuiden van Spanje. Na een rustig inlooprondje draaien we de gashendel open. Als bestuurder heb je de keuze: zelf schakelen met de lepels aan het stuur, of alles overlaten aan de elektronica. In het eerste geval geeft een klein biepgeluid het ideale opschakelmoment aan, en dat gaat al snel op de zenuwen werken – we hadden veel liever ‘gewoon’ diodes gezien die van kleur veranderen…

Review Mercedes-AMG GT Pro

Nochtans is die indicator meer dan nuttig, want de krachtige V8 klimt zo onverwacht gretig in de toeren dat we aanvankelijk meer dan eens tegen de begrenzer aanbotsen. Het vermogen van deze vierliter-biturbo is simpelweg indrukwekkend, maar vooral dat alom aanwezige koppel blaast ons van onze sokken. En dan in de eerste plaats hoe dat op het asfalt wordt gezet: de combinatie van de slimme vierwielaandrijving en de grip van de Michelin-semislicks maakt het mogelijk om al erg vroeg weer voluit op het gas te gaan. 

Het gaat allemaal bijna te makkelijk… Ondanks zijn niet te verwaarlozen massa dartelt deze AMG GT van de ene bocht in de andere, met een onthutsende lichtvoetigheid. Langgerekte bochten neemt hij verbluffend evenwichtig en neutraal. Van koetswerkbewegingen is vrijwel geen sprake, terwijl hij uiterst precies de apex fileert, dankzij een messcherpe vooras en de hulp van de meesturende achterwielen. Het duurt enkele rondjes voor we de lange rechtse doordraaier voluit durven te nemen: de snelheid ligt waanzinnig hoog, maar de GT Pro geeft geen krimp.

Review Mercedes-AMG GT Pro

Wat een killer… Optimaal van de actieve stroomlijn van deze auto gebruikmaken vergt een mentale reset: hoe sneller je gaat, hoe efficiënter deze Mercedes-AMG GT wordt. Tot op een zeker punt natuurlijk, waarop de wetten van de fysica het overnemen. Dáár ligt dan ook de grote uitdaging met deze auto: dat punt zoeken, zonder erover te gaan.

Prijs Mercedes-AMG GT 63 Pro

ONTDEK Alle prijzen van alle versies van de Mercedes-AMG GT

Verdict Mercedes-AMG GT 63 Pro

We betwijfelen of deze Pro-versie van de Mercedes-AMG GT 63 over één rondje nu werkelijk zoveel sneller zal zijn dan de gewone 585 pk-variant. Hij maakt vooral het verschil met zijn uithoudingsvermogen. Terwijl je in de standaardversie het ritme noodgedwongen moet laten zakken naarmate de banden en de remmen stilaan hun kookpunt bereiken, blijft de Pro de snelle rondjes achter elkaar plakken zonder iets van zijn potentieel in te boeten. Waarmee de kleine ingrepen achter deze versie o zo pertinent blijken in het kader van doorgedreven sportief gebruik.

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker