De derde generatie zal ook verkrijgbaar zijn met verbrandingsmotoren op benzine, maar bij de lancering van de nieuwe Peugeot 3008 legt de Franse constructeur de nadruk op de 100% elektrische E-3008. En die torst een zware last op zijn schouders, want van het uitgaande model werden op zeven jaar tijd meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht. De lat ligt hoog.
Design, koetswerk en afmetingen Peugeot E-3008
De nieuwe Peugeot 3008 groeide in alle richtingen: de derde generatie is 9,5 centimeter langer, 5,4 centimeter breder en bijna 2 centimeter hoger dan zijn voorganger. De auto staat ook op grote wielen van 19 duim of zelfs 20 duim voor de GT-uitvoering. Maar wat vooral opvalt, is zijn profiel, met die spits aflopende achterkant. Peugeot heeft het in dat verband niet over een ‘SUV-coupé’, maar over een ‘SUV-fastback’, waarmee het merk wil onderstrepen dat die sportievere look niet ten koste ging van de binnenruimte.
Aan lef ontbreekt het dit ontwerp zeker niet. De krijtlijnen van de nieuwe Peugeot E-3008 werden in 2018 nog uitgezet door designchef Gilles Vidal, voor die in 2020 naar concurrent Renault overstapte. Zijn opvolger, Matthias Hossann, liet bij zijn komst wel nog de neus hertekenen. Voor wie deze 3008 net iets te extravagant zou zijn: weet dat de grotere 5008 die Peugeot de komende maanden lanceert, er klassieker gaat uitzien.
Multimedia en infotainment Peugeot E-3008
Binnenin zet de nieuwe Peugeot E-3008 nog sterker in op het cockpitthema uit de voorganger. Bestuurder en voorste passagier zitten bijna helemaal ingebed tussen deurpanelen, middentunnel en dashboard. Je kijkt op een digitaal scherm dat in feite bestaat uit twee displays van 10 duim: links eentje voor de instrumenten, rechts een aanraakexemplaar voor de centrale interface. Dat rechtse scherm maakt helaas wel een nogal volgepropte indruk, waardoor de gezochte info niet altijd even vlot leesbaar is.
Een trapje lager hebben de ‘pianotoetsen’ uit het vorig model plaats moeten maken voor een extra scherm met digitale shortcuts. Voor alle functies moet je via een aanraakscherm passeren, ook voor de klimaatregeling. Ergonomisch zeker niet de beste keuze, bovendien duurt het een poosje voor je alles gevonden hebt. Verder telt de middentunnel wel extra bergruimte doordat de hendel voor de ‘versnellingsbak’ nu op de stuurkolom staat.
Interieur Peugeot E-3008
De standaardstoelen (bekleed met een mengeling van stof en kunstleder in de instapversie Allure en een mix van alcantara en kunstleder in de GT) zitten al comfortabel, maar nog beter wordt het in de optionele ergonomische exemplaren (met AGR-certificaat) van nappaleder, met verwarming, en eventueel zelfs klimatisering, ventilatie en een pneumatische lendensteun. Die ondersteunen je lichaam zo goed dat het bijna lijkt alsof je je in een toestand van gewichtsloosheid bevindt – ook al omdat dat kleine, bijna vierkante stuurwiel wel iets van een vliegtuigstuurknuppel heeft.
Achterin volstaat de beenruimte voor twee volwassenen, maar ook niet meer dan dat. De smallere plaats in het midden van de achterbank kun je beter voor kinderen voorbehouden. Wat de hoofdruimte betreft, houdt de 3008 echter woord: die is ondanks de aflopende daklijn erg goed, zelfs op die middelste plaats.
Koffer Peugeot E-3008
De koffer is niet meegegroeid met de buitenafmetingen, maar met 520 liter onder het bagagescherm (zowel bij de E-versies als bij de benzines overigens) is er geen reden tot klagen, temeer daar de laadopening van de nieuwe Peugeot E-3008 groot en handig is.
Dankzij de dubbele koffervloer ontstaat een bijna vlakke vloer met de drie delen van de achterbankrugleuning (40/20/40-verhouding) neergeklapt. Alleen een ‘frunk’ in de neus om de laadkabels in op te bergen was misschien welkom geweest.
Motoren en batterijen Peugeot E-3008
Technisch heeft de Peugeot E-3008 de eer om Stellantis’ nieuwste middelste platform in te wijden: het STLA Medium, dat later zal worden gebruikt voor verschillende modellen van uiteenlopende formaten (4,30 tot 4,90 meter). Een technische basis die van meet af aan werd uitgedokterd met het oog op elektrificering en de integratie van grote batterijpakketten.
Die cellenmodules worden ondergebracht in een structuur onder de vloer, tussen de voor- en achterwielen. Peugeot biedt de batterij in de E-3008 aan in twee formaten: groot (73 kWh netto, 520 kilogram en een WLTP-rijbereik van 525 kilometer) en nóg groter (98 kWh, 574 kilogram en 700 kilometer).
Laadmogelijkheden Peugeot E-3008
De lithium-ioncellen werken op 400 volt en zijn van het NMC-type (nikkel-mangaan-kobalt) en kunnen driefasig worden opgeladen met 11 of optioneel 22 kW. Aan een snellader op gelijkstroom halen beide batterijen hetzelfde laadvermogen van 160 kW maximaal, maar verrassend genoeg gaat het sneller om de grote batterij weer te vullen dan de kleine (volgens Peugeot 27 minuten om van 20 naar 80 procent te gaan tegenover 30).
De verklaring? Peugeot heeft de cellen van de 98 kWh-batterij gesplist: elke module bestaat uit zestien parallel geschakelde cellen, tegenover acht in serie bij de 73 kWh-batterij. Daardoor kunnen ze langere tijd hogere laadvermogens aan… maar kosten ze ook meer om te produceren. Peugeot geeft het batterijpakket van de nieuwe E-3008 een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer mee.
Specificaties Peugeot E-3008
De motoren zijn van Franse makelij, toch die in de neus van de voorwielaangedreven versie. Ze zijn afkomstig van de joint venture Stellantis-Nidec en leveren 210 pk met de kleine en 230 pk met de grote batterij, maar in allebei de gevallen 343 Nm. De 113 pk sterke elektromotor op de achteras bij de ‘Dual Motor’-variant (320 pk gecumuleerd, enkel met de kleine batterij, ook pas vanaf 2025) is een ontwerp van de Franse toeleverancier Valeo… maar hij lijkt wel in China te worden gemaakt. Het is trouwens nagenoeg dezelfde motor die achteraan in de vorige 3008 Plug-in Hybrid hing.
In afwachting van de grotere batterij en de Dual Motor-variant is de nieuwe Peugeot E-3008 dus altijd voorzien van het 73 kWh-pakket, gekoppeld aan de elektromotor van 210 pk. Kanontijden hoef je ondanks die stevige cavalerie evenwel niet te verwachten, want deze elektrische cross-over zet ook 2,2 ton op de weegschaal.
Rijgedrag Peugeot E-3008
Bij een gespierde rijstijl op een bochtig traject komen die kilo’s onvermijdelijk een woordje meespreken, maar dankzij de snedige vooras is er toch sprake van wat rijplezier. Waarbij de ophanging van de Peugeot E-3008 een geslaagd compromis tussen comfort en dynamisme uit haar mouw weet te schudden, ondanks de afwezigheid van gestuurde schokdempers.
Met de lepels aan het stuur kun je de mate van energierecuperatie instellen op drie niveaus, maar tot een one pedal-modus komt het niet. Net zomin als Peugeot voorziet in een stand waarin de auto de motorrem automatisch aanpast aan zijn voorliggers. Wel interessant is de reisplanner, die bij de uitstippeling van het traject rekening houdt met de ideale laadpauzes afhankelijk van je voorkeursinstellingen, bijvoorbeeld het gewenste batterijpeil bij aankomst op je eindbestemming. In dat geval wordt ook de preconditionering ingeschakeld, om het snelladen vlotter te laten verlopen. Maar de warmtepomp staat bij ons wel op de optielijst (800 euro).
Testverbruik en effectief rijbereik Peugeot E-3008
Na afloop van onze testrit gaf de boordcomputer een schappelijk gemiddelde weer van 16,6 kWh/100 km, maar het parcours was weinig veeleisend en verliep voornamelijk door bebouwde kernen. Met dat verbruik kun je in de praktijk ongeveer 440 kilometer uit een volle batterij halen. Blijf je op de snelweg, waar het stroomverbruik oploopt tot meer dan 20 kWh/100 km, dan schiet daar minder dan 350 kilometer van over.
Belgische prijs Peugeot E-3008
Verdict Peugeot E-3008
Met zijn elektrische aandrijving en zijn krachtige voorkomen gaat de bijna exclusief in Europa gebouwde Peugeot E-3008 met zijn tijd mee. Zijn originele interieur en zijn algemene rijplezier zijn nog altijd sterke punten, hoewel hij op dat vlak toch minder overdondert dan zijn voorganger.
Jammer is in elk geval dat Peugeot niet wat meer inspanning gedaan heeft om de massa van deze E-versie in te tomen, want dat had niet alleen het verbruik en het rijbereik ten goede kunnen komen, maar ook de levendigheid. Nu zou deze E-3008 nog wel eens een taaie brok kunnen hebben aan de nieuwe Renault Scenic E-Tech, die én lichter én minder duur is.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!