Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Porsche 911 GTS T-Hybrid (2024) - de hybride 992.2 getest

Geschreven door Klaas Janssens op

De vernieuwde 992.2-generatie van de Porsche 911 verwelkomt een hybride GTS-variant met elektrische turbo. AutoGids doet de test met de T-Hybrid.

182.710 €

Porsche is niet vies van hybride technologie, niet voor productiewagens en niet voor raceauto’s. Voor de 911 bleef de Duitse constructeur evenwel een uitzondering maken. Uit commerciële redenen, want ook zonder geëlektrificeerde variant loopt de verkoop nog steeds als een trein. Maar ook uit technisch oogpunt, omdat de ingenieurs geen geknipte oplossing vonden die echt bij hun teerbeminde Neunelfer leek te passen.

Na lang proberen en experimenteren deden ze de puzzelstukken toch passen: de nieuwe GTS-versie van de 992.2-generatie draagt voortaan een geëlektrificeerde boxermotor in zijn achtersteven. Wie dacht dat Zuffenhausen voor een plug-inhybride aandrijfconcept zou kiezen, een piste die Ferrari en McLaren inmiddels bewandelen, zat er helemaal naast. Ze hebben de piste wel degelijk onderzocht, maar al te grote accupakketten zouden het gewicht in de hoogte jagen en het ruimteaanbod beperken.

Koetswerk Porsche 911 GTS T-Hybrid

Alle lichtfuncties worden voortaan gebundeld in de kenmerkende koplampen, gezegend met de karakteristieke vierpuntsignatuur en nu standaard voorzien van matrixledtechnologie. De nieuwe Porsche 911 GTS herken je aan zijn specifieke voorzijde met agressieve haaienkieuwen, actieve lamellen die zich openen om naar extra koellucht te happen of sluiten om de luchtweerstand te optimaliseren. Ze worden aangevuld door actieve diffusors voor de wielkasten die de temperatuur van de remmen onder controle houden. Ook de zich automatisch oprichtende achterspoiler tekent opnieuw present. Achteraan herken je de T-Hybrid meteen aan zijn specifieke achterdiffusor met twee, wat centraler gemonteerde uitlaatpijpen.

Review Porsche 911 Coupé Carrera GTS T-Hybrid

Die modeltypische designaanpassingen geven deze Porsche 911 wel een erg agressieve uitstraling die niet de elegantie van het basisontwerp, maar het potentieel van de aandrijflijn wil accentueren. Dat past binnen de keuze om de GTS los te weken van de gewone Carrera, zodat het een soort verbindingsmodel wordt tussen de reguliere varianten en de steeds extremere afgeleiden – zoals een nieuwe GT2 RS die achter de coulissen klaargestoomd wordt.

Interieur en koffer Porsche 911 GTS T-Hybrid

Voortaan kijk je op een volledig digitale en gebogen display van 12,6 duim. Het gemis van een analoge teller probeert Porsche te compenseren door zeven verschillende weergaven aan te bieden, waaronder een Classic-design met vijf wijzerplaten en een centrale toerenteller. Dat lukt niet helemaal. Nostalgici zullen eveneens betreuren dat je de vernieuwde 911 niet langer kan starten met een klassieke sleutel, want links naast het stuur prijkt voortaan een ietwat banale starttoets. Verder beperkten de aanpassingen zich tot details, zoals de herziene bedieningshendel voor de rijhulpsystemen of de verbeterde integratie van Apple CarPlay. Het blijft een strak vormgegeven en ergonomisch doordacht geheel waar alles ten dienste staat van de beleving.

Review Porsche 911 Coupé Carrera GTS T-Hybrid

Het hybride aandrijfgeheel van de nieuwe Porsche 911 GTS knaagt niet aan het laadvolume. Ook als T-Hybrid heeft de 911 een koffer van 264 liter. Wel opmerkelijk: de 992.2 is geen 2+2 meer. Om het gewicht onder de grens van de 1,6 ton te houden, heeft Porsche ervoor gekozen om de achterbank optioneel te maken. Een kosteloze optie die ervoor zorgt dat ze kunnen zeggen dat het meergewicht tegenover de vorige, niet-hybride GTS slechts 50 kilogram bedraagt. Nu ja…

Motor: concept en specs Porsche 911 GTS T-Hybrid

Uiteindelijk zou Porsche uitkomen bij een oplossing die een in de PDK-transmissie geïntegreerde elektromotor combineert met een elektrische turbo, die voortdurend energie uitwisselen met een in de neus verstopte lithium-ionbatterij. Die heeft een capaciteit van 1,9 kWh en werkt op 400 volt. De elektrokuur heeft ook gevolgen voor de verbrandingsmotor. Om voldoende plaats te creëren voor de extra hardware die de hybride aandrijflijn vereist, heeft Porsche de flat six nog platter gemaakt – de krachtbron is meer dan 10 centimeter minder hoog en weegt een fractie minder – onder meer omdat er geen riemaandrijving meer nodig is.

Review Porsche 911 Coupé Carrera GTS T-Hybrid

De modificaties gaan zo ver dat je eigenlijk van een volledig nieuwe boxermotor mag spreken, eentje met een cilinderinhoud van 3,6 liter, een systeemvermogen van 541 pk en een maximumkoppel van 610 Nm. En dus eentje met een enkele, weliswaar elektrische turbo – met een ingenieus tussen het compressorwiel en het turbinewiel gemonteerde elektromotor. Die zorgt er niet alleen voor dat het ooit zo beruchte turbogat zowat volledig uitgevlakt wordt en dat er extra boost voorradig is bij het accelereren, maar ook dat de energie die normaal gezien verloren gaat via de wastegate terug in het systeem gepompt wordt – in sommige situaties fungeert de turbo dus als generator. Die turbo dient dus en de souplesse en de prestaties en de efficiëntie.

Verbruik en prestaties Porsche 911 GTS T-Hybrid

Met een gemiddeld normverbruik van 10,5 liter per 100 kilometer - of 11 liter voor de Carrera 4 GTS -  is de nieuwe T-Hybrid nauwelijks zuiniger, maar in de praktijk zou je toch een extra rondje op de Nordschleife kunnen rijden vooraleer de paarden naar de voederbak moeten. Bovendien kan je dat 20,8 kilometer lange tracé van de Nürburgring een stuk sneller afleggen.

Review Porsche 911 Coupé Carrera GTS T-Hybrid

Tijdens de ontwikkeling van de 992.2 GTS wist ontwikkelingrijder Jörg Bergmeister bijna 9 seconden van de door de vorige GTS gereden rondetijd te hakken – waardoor ook de chrono van de toch stukken krachtigere Turbo S in het vizier komt.Ook de pure prestaties maken een sprongetje. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt niet meer dan 3 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt nu 312 km/u.

Rijgedrag Porsche 911 GTS T-Hybrid

We hebben de 992.2 GTS al enkele kilometers mogen ervaren op de prachtige bergwegen die zich achter de kustlijn van Malaga en Marbella bevinden. Van de hybride aandrijflijn merken we niet zo gek veel, want het lineaire karakter van de boxermotor blijft overeind. De aanzet is wat vlotter en je voelt de extra haast wanneer je toeren maakt, toch voelt het vooral als thuiskomen. Het slingerende, grotendeels verlaten parcours nodigt je uit om de dynamische talenten van de Porsche te exploreren, maar de occasionele wielrenner die de loden hitte met de tong tussen het kader trotseert én de wetenschap dat we koers zetten naar het Circuito Ascari voor een uitgebreide testsessie mildert onze haast.

De poort schuift open en we rijden de speeltuin binnen. Hoewel werken rond het complex voor wat rommel en stof zorgen, blijft het Circuit van Ascari een zinnenprikkelende plek. De omloop heeft een lengte van 5,425 kilometer en telt 26 bochten die refereren aan de beste secties van legendarische circuits zoals Bathurst, Laguna Seca en Spa-Francorchamps – je hebt een Pif-Paf én een Petit Eau Rouge. Na enkele verkenningsrondes geven we de T-Hybrid de sporen.

Review Porsche 911 Coupé Carrera GTS T-Hybrid

Omdat de hybridisering toch wat extra kilo’s op de achteras legt, krijgt de nieuwe 911 GTS een verlaagde sportophanging met aangepaste onderstelset-up en meesturende achteras. De sturing van de PDCC-chassiscontrole maakt daarbij gebruik van het elektrische hoogspanningscircuit, waardoor de actieve stabilisatoren sneller reageren en preciezer werken. Een manuele versnellingsbak behoort niet tot de mogelijkheden, maar naast de Coupé kan je de T-Hybrid wel bestellen als Cabriolet of als Targa.

De boxermotor reageert kort op het gas en heeft wat meer reserves onderin, gelukkig zonder aan de gestage krachtopbouw te raken. En dat geeft controle en dus vertrouwen. Sprintend van apex naar apex valt het ook op hoe razendsnel de batterij weer energie recupereert, zelfs na enkele ronden met het mes tussen de tanden houdt deze Porsche elektroboost achter de hand. De vierwielaangedreven versie kan die power net iets makkelijker kwijt, maar de achterwielaangedreven GTS biedt wat meer gevoel en verandert een tikkeltje vlotter van richting. Soms te vlot, want op de limiet gaat de in de achteroverhang gemonteerde boxer al eens trekken en wat duwen. Maar niets waar een beetje bestuurder geen weg mee weet. 

Verdict Porsche 911 GTS T-Hybrid

Het hybride aandrijfgeheel bewijst eens te meer dat Porsche een echt ingenieursmerk is, dat vooruitstrevende technologie als geen ander kan doen rijmen met een iconisch model zoals de 911. Er worden alweer stappen gezet, maar die raken nauwelijks aan de basisfilosofie die de Duitse sportwagenbouwer intussen dik 60 jaar omarmt. Deze GTS-generatie smaakt wat anders, maar is verder net zo lekker. 

 

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker