De Captur heeft Renault geen windeieren gelegd: op iets meer dan 10 jaar tijd wisten de Fransen liefst 2 miljoen exemplaren van hun kleine SUV aan de man te brengen. Renault had het opkomende succes van de kleine stads-SUV’s destijds dan ook goed ingeschat en was er in 2013 met die eerste generatie Captur als de kippen bij.
Maar de concurrentie heeft natuurlijk niet stilgezeten: van welgeteld twee concurrenten bij zijn debuut elf jaar geleden spreken we intussen over een slordige dertig rivalen. Op je lauweren rusten is met andere woorden geen optie. Aangezien de tweede generatie Captur intussen toch ook al vijf jaar meegaat, was het hoog tijd voor een facelift.
Facelift: koetswerk en interieur Renault Captur
De update is in de eerste plaats cosmetisch van aard. Zo draagt de nieuwe Renault Captur het nieuwe familiegezicht dat we leerden kennen op de voortaan elektrische Scenic, maar ook de Rafale en de Symbioz tappen uit hetzelfde designvaatje. De kwaliteitsindruk van het interieur was al goed, en verbeterde bij deze facelift nog. Met de over 16 centimeter verschuifbare achterbank helemaal naar achteren hebben ook volwassenen achterin geen gebrek aan beenruimte. De koffer van deze zelfladende hybride is even moduleerbaar, maar wel 138 liter kleiner dan die van de benzineversies.
de technische basis (in casu het CMF-B-platform) verandert niet echt. Wel kreeg de ophanging een nieuwe afstelling, waarbij de hardheid van de schokdempers werd aangepast en hulpveren moeten voorkomen dat de ophanging te bruut tegen haar stops kletst. Ook de ijking van de stuurbekrachtiging werd herbekeken.
Motoren: specs Full Hybrid Renault Captur
Het motorenpalet van de nieuwe Renault Captur blijft op post, met naast de kleine eenliter-driecilinder van 91 pk en 160 Nm nog een mildhybride 1.3-viercilinder van 160 pk en 260 Nm en de hier geteste E-Tech Full Hybrid. Daarbij ontwikkelt de combinatie van een atmosferische 1.6, een elektromotor en een starter-alternator in totaal 141 pk en 250 Nm. De TCe 90 is er als Evolution en Techno, de andere motoren als Techno en Esprit Alpine.
Het aandrijfgeheel van die E-Tech Full Hybrid blijft ongewijzigd, maar daarom niet minder bijzonder qua architectuur: benzine- en elektromotor zijn namelijk met de aandrijfas verbonden via een gerobotiseerde versnellingsbak met klauwkoppelingen. Die ‘Multimode’-bak telt vier verhoudingen voor de 1.6 en twee voor de elektromotor. Een complex geheel ook in deze vernieuwde Captur bij momenten geniaal werkt, en in andere omstandigheden dan weer vreemde keuzes maakt. Op dat vlak is er dus geen nieuws te melden.`
Rijgedrag Renault Captur
Het weggedrag lijkt daarentegen nog aan maturiteit te hebben gewonnen. De tweede generatie van de Captur reed altijd al uitstekend, maar Renault heeft blijkbaar toch nog progressiemarge gevonden. We hebben het dan voornamelijk over het comfort, dankzij een filtering die nu zo goed is dat je het gevoel hebt met een premiummodel uit een segment hoger rond te toeren. Kleine rimpelingen in het wegdek worden beter geabsorbeerd dan ooit, terwijl het koetswerk zelfs bij een pittige rijstijl mooi vlak gehouden wordt.
Het geeft deze Captur een hoog cocongehalte, waarin het bijzonder aangenaam en sereen toeven is… tot de sturing van de versnellingsbak weer even de mist in gaat en de benzinemotor op toeren jaagt, zonder dat daar een duidelijk aanwijsbare verklaring voor is. Maar dat is dan ook het enige wat je deze Captur E-Tech Full Hybrid kunt verwijten, want qua wegligging en comfort doorstaat de Renault de vergelijking met de referenties in deze klasse.
Infotainment: OpenR Link Renault Captur
Een gelijkaardige extra inspanning was er voor de sfeer, de afwerking en de materiaalkeuze van het interieur – stuk voor stuk aspecten waarop Renault nu al een tijdje zwaar inzet. Zo kun je – afhankelijk van het uitrustingsniveau kiezen voor het uitstekende OpenR Link-infotainmentsysteem op een verticaal scherm van 10 duim. Dat draait op Android Automotive en bedient zich daardoor van het Google-ecosysteem, inclusief diens navigatie (Google Maps) en stembediening (Google Assistant) en vijftig specifieke apps. Qua gebruiksgemak is dit zonder twijfel een van de betere interfaces op de markt.
Renault heeft trouwens nog een ander goed idee gehad. Wetende dat de Europese GSR2-norm – waaraan alle nieuw verkochte auto’s vanaf 1 juli 2024 moeten voldoen – verplicht dat bepaalde rijhulpsystemen (inclusief die ‘intelligente’ snelheidsassistent met zijn bloedirritante gepiep de hele tijd) automatisch weer actief moeten zijn na elke herstart, heeft Renault in een afzonderlijke knop voorzien. Daarmee kun je zelf je vooraf opgeslagen voorkeuren rond welke assistenten je wél en niet wilt, in één keer oproepen en hoef je je niet voor elke rit door de hele lijst te worstelen. Handig.
Verdict Renault Captur
Hoewel op het eerste gezicht de nieuwe neus en achterkant de aandacht trekken, maakt de gefacelifte Renault Captur vooral ondrhuids het verschil. Met zijn aangepaste onderstelafstellingen wint zijn weggedrag nog aan maturiteit, zonder te raken aan de moduleerbaarheid (de achterbank is nog altijd over 16 centimeter verschuifbaar), de binnenruimte en de kwaliteitsindruk waarvoor het model altijd al in de smaak viel. Zelfs de prijzen blijven aantrekkelijk.
In dit artikel : Renault, Renault Captur
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!