Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Renault Rafale E-Tech (2024) - de Full Hybrid getest

Geschreven door Klaas Janssens op

De Renault Espace is er nu ook als Rafale. AutoGids doet de test.

44.000 €

Even terugspoelen naar het begin van deze eeuw, naar het officiële debuut van de Vel Satis. Een door toenmalig designhoofd Patrick Le Quément ontworpen slagschip dat een avant-gardisch lijnenspel combineerde met een cross-overkoetswerk. Renault zag een weg omhoog en droomde zich te kunnen meten met de veelal Duitse premium, maar kwam terug van een kale reis. Het grote publiek kon de Vel Satis moeilijk smaken, terwijl de early adopters die de sprong wel waagden een Renault propvol kinderziektes kregen.

Het verhaal was nauwelijks begonnen of het was al gedaan. Vel Satis was een samentrekking van velocité(snelheid) en satisfaction (bevredigend), maar wist die benaming niet waar te maken. Het heeft dan ook tot vandaag geduurd vooraleer Parijs zich aan een nieuwe poging waagt om het onwrikbaar geachte premiumsegment alsnog te kraken.

Design Renault Rafale

Uit de naamgeving spreekt alvast ambitie, want de Rafale verwijst naar een sportvliegtuig uit 1934. Die Caudron werd aangedreven door een Renault-motor en zou een heleboel snelheidsrecords gevestigd hebben. Maar het concept is minder uitgesproken, want de nieuwe vaandeldrager neemt de gedaante aan van een zoveelste SUV-Coupé.

Review Renault Rafale Hybrid

Eentje met een heleboel mooie designaccenten, want wie rond de Renault Rafale loopt om het koetswerk te monsteren, merkt de zorg waarmee de ontwerpers van hun tekentaak kweten. Hij mist de uitgesproken karakterkop van de Vel Satis, maar valt wel mooi op het netvlies. 

Interieur: infotainment en koffer Renault Rafale

Die wielbasis is even groot als die van de Espace, maar het interieur van de Renault Rafale wordt helemaal anders ingevuld. Het dashboardlay-out is nochtans vergelijkbaar, met een horizontaal instrumentarium en een verticaal infotainment dat zich naar de bestuurder draait. Die OpenR-module maakt gebruikt van Google-technologie: van de stemassistent tot het navigatiesysteem. De zithouding is iets sportiever, met dank aan de specifieke stoelen met meer zijdelingse steun.

Review Renault Rafale Hybrid

En ook de aankleding maakt een sprongetje, want de Renault Rafale komt met een heleboel speciale accenten die het interieur een klasrijke toets moeten geven. Het optionele solarbay-dak met PDLC-technologie zorgt er intussen voor dat je het panoramadak met een simpele druk op de knop kan verduisteren, met de keuze ook enkel de voorste zone of die achteraan donkerder te maken.

De achterbank biedt veel beenruimte, terwijl de duikende daklijn de hoofdruimte zelfs voor volwassenen niet in het gedrang brengt. De koffer beschikt over een maximaal laadvolume van 1.600 liter, zodat het slanke silhouet de praktische mogelijkheden dus niet in de weg staat. 

Rijgedrag Renault Rafale

Nu kan het design van de Renault Rafale niet verhullen dat we naar een veredelde Espace kijken. De technische basis is nagenoeg identiek, want beide SUV’s bouwen op hetzelfde platform met dezelfde ophangingsprincipes en dezelfde wielbasis. De ingenieurs hebben het nieuwe topmodel wat extra schwung proberen te geven door de stuurinrichting en de onderstelset-up wat aan te scherpen, toch merk je dat het om de bescheiden basis gaat die ook dienstdoet onder de modeste Austral.

Review Renault Rafale Hybrid

De meesturende 4Control-achteras en de standaard gemonteerde 20-duimers geven deze SUV de nodige beweeglijkheid, waardoor het aangenaam kilometers malen is. Niet alleen op de snelweg, ook op een uitdagend parcours trekt de Rafale uitstekend zijn streng. Ondanks een lengte van 4,7 meter en een gewicht van 1,7 ton verplaatst deze jongen zich opvallend lichtvoetig. Het stuur tekent strakke lijnen en de ophanging reageert adequaat, pas op slechtere wegen komen de beperkingen van het chassis alsnog bovendrijven.

Om de rijdynamiek te vrijwaren en de koetswerkbewegingen in toom te houden, hebben de ingenieurs voor een stugge set-up gekozen. Die werkt uitstekend als je stevig aan het doorknallen bent, maar voor dagelijks pendelverkeer is de ophanging wat te hard en springerig. Een adaptieve demping had wonderen kunnen doen voor dat moeilijke evenwicht tussen sport en comfort. 

Motor: specs, prestaties, verbruik Renault Rafale

Ook het hybride aandrijfgeheel kennen we. In afwachting van de plug-inhybride topversie die het gamma in het najaar aanvult, die naar de premium concurrentie lonkt met vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 300 pk, beperkt het gamma zich tot de zelfopladende E-Tech Full Hybrid. Het gaat om een 1,2 liter-turbobenzine die rugdekking krijgt van zowel een elektromotor als van een startalternator.

Review Renault Rafale Hybrid

De geëlektrificeerde driepitter beschikt over een systeemvermogen van 200 pk, wat volstaat om de Rafale in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en om hem een topsnelheid van 180 km/u te bezorgen. Niet meteen indrukwekkende specificaties, maar onderweg voelt deze Renault best vlot en enthousiast aan. Alleen het aangrijpen van de met multimodeversnellingsbak die twee verzetten voor de elektromodule combineert met vier versnellingen voor de benzinemotor, verloopt nogal onzeker.

Zeker wanneer de batterij van 2 kWh even zonder elektrojus zit, merk je dat het schakelen best ruw verloopt. De batterijen laden wel erg snel op en zorgen er bij stapvoets stadsverkeer voor dat je grotendeels elektrisch van A naar B kan pendelen. Het WLTP-verbruik bedraagt 4,7 liter per 100 kilometer, tijdens onze uitgebreide testsessie zaten we daar anderhalve liter boven.

Prijs Renault Rafale

En dat voor een interessant prijskaartje, want de Rafale verlaat de Renault-showroom vanaf een scherpe 44.000 euro. Nu ja, eigenlijk is het 45.500 euro, want de eigenlijk optionele 4Control-technologie moet je momenteel sowieso bijbestellen op de Techno. Op de sportiever aangeklede Esprit Alpine behoort die meesturende achteras sowieso tot de standaarduitrusting. 

Review Renault Rafale Hybrid

Verdict Renault Rafale

De Rafale vormt een interessant totaalpakket dat een verzorgd koetswerkontwerp en een ruim interieur combineert met een zuinig aandrijfgeheel en een bekwaam weggedrag. En dat voor een scherp prijskaartje. Wij vinden de ophanging wat te hard en de aandrijving iets te ruw, kritiekpunten die elkaar een beetje versterken.

Waarom laat Renault de sportieve modellen niet aan Alpine, zodat ze het Franse comfort van weleer kunnen terugbrengen. Want was de Vel Satis te gedurfd, dan is deze Rafale misschien wat te braaf en conventioneel.

 

In dit artikel : Renault, Renault Rafale

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker