Elroq, zo heet de nieuwe elektrische Skoda. En neen, dit keer hoef je geen etymoloog met een halve fles whisky in zijn kap te zijn, om nog maar halvelings te bevroeden wat de naam zou kunnen betekenen. Elroq staat voor Elektrische Karoq. Zo weet je in één klap ook waar je deze SUV binnen het Skoda-gamma moet gaan zoeken en met wie hij zich in het hypercompetitieve segment van de compacte elektrische SUV’s mag gaan meten.
Koetswerk: design Skoda Elroq
De Elroq is de eerste Skoda die de nieuwe designtaal met de ronkende naam Modern Solid toont. Een designtaal die de vertrouwde Skoda-lijnen accentueert en verder borduurt op het technische lijnenspel dat in 1996 met de Octavia werd geïntroduceerd door onze landgenoot Dirk Van Braeckel. Volgens de nieuwe designcanons moet de bekende Skoda-grille plaats ruimen voor een glanzend zwart Tech-Deck Face-element waarachter onder andere de radar en de frontcamera verborgen zitten.
Andere opvallende elementen zijn de nieuwe ledkoplampen, een combinatie van fijne lichtstroken bovenaan met daaronder telkens twee ledmodules voor dim- en grootlicht – eigenlijk een herinterpretatie van Skoda’s vierogenaanzicht. Achteraan houdt de vertrouwen C-lichtsignatuur stand, maar dan wel met dynamische richtingaanwijzers voor de topversie van de Elroq.
Koetswerk: aerodynamica Skoda Elroq
Een compacte SUV met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26, daar mag je al eens mee buitenkomen. De gunstige cx-waarde dank de Skoda Elroq s niet alleen aan het gestroomlijnde ontwerp, maar ook aan een aantal slimme designdetails zoals de opvallende buitenspiegels. Maar ook onderhuids werd de luchtstroom aangepakt. Achter de voorbumper zit een actief koelrolgordijn, dat automatisch opent wanneer de batterij moet gekoeld worden, om vervolgens weer dicht te gaan, waardoor de luchtweerstand vermindert.
Net zo gaat het met de air curtains die de luchtstroom rond de voorbumper en de wielen optimaliseren en zo de turbulenties achter de wielen onderdrukken. Hierbij een handje geholpen door de wielopeningverkleiners die de ruimte tussen de voorbumper en de voorwielen verkleinen.
Interieur: afmetingen en koffer Skoda Elroq
De nieuwe Skoda Elroq is een SUV met een koetswerk dat 4,48 meter lang, 1,84 meter breed en 1,62 meter hoog is. Dat is zo’n tien centimeter langer dan de Karoq en zestien centimeter korter dan de Enyaq. Het ruimteaanbod is hoe dan ook genereus, met naast een ruim bemeten interieur ook een flinke koffer.
De bagageruimte heeft een volume 470 liter, die kan worden vergroot tot 1.580 liter. Met als één van de extra slimmigheidjes een opbergnet voor de laadkabel onder de hoedenplank. En voor wie het allemaal niet meer zo goed weet, voorziet Skoda een QR-code die je kan scannen om een overzicht te krijgen van de uitrusting en de functies. Tot instructiefilmpjes toe!
Interieur: comfort Skoda Elroq
Eenvoud en soberheid zijn twee kwaliteiten die door Skoda hoog in het vaandel worden gedragen. Dat dit geen synoniemen hoeven te zijn van een karige uitrusting of een goedkope afwerking, wordt ook in de Elroq geïllustreerd. Het interieur maakt een degelijke indruk, waarbij er zeer goed op gelet is om alles wat direct in het zicht zit uit zacht en aangenaam aanvoelend materiaal te maken. Hard plastic vind je ook, maar dan onder de gordel.
Omwille van de duurzaamheid, maakt Skoda gul gebruik van gerecycleerd materiaal zoals Recytitan-vezel, dat je terugvindt op de deurpanelen, het dashboard en de middenarmsteun en voor 78 % uit gerecycleerde petflessen bestaat.
Interieur: infotainment Skoda Elroq
In het midden van het dashboard eist een aanraakdisplay van 13 duim de aandacht op. Hier huist een nieuwe software, die zorgt voor een betere beeldkwaliteit en een overzichtelijkere, meer intuïtieve bediening. Skoda zweert ook nog bij een weliswaar beperkt aantal fysieke knoppen, waarbij er één zeer belangrijke zit: diegene waarmee je de snelheidsassistent en de overijverige aandachtsassistent op non-actief kan zetten. Wat geen overbodige luxe is.
Het instrumentenbord is een digitaal 5-duimscherm die is overgenomen uit de Enyaq, dat we dankzij de prima head-updisplay bijna volledig negeerden. In die zin is de Elroq een echte stuurmansauto, die de chauffeur in het middelpunt van de belangstelling plaatst. Dit en de kwaliteit van het meubilair maken van de cockpit van deze Skoda een bijzonder aangename werkplaats.
Motoren: specs en rijbereik Skoda Elroq
De Skoda Elroq is gebaseerd op wat binnen de Volkswagen-groep de Modular Electrification Toolkit wordt genoemd. Afhankelijk van het gebruikte elektrisch alaam - lees het aantal modules waaruit de batterij is samengesteld - is er een keuze tussen lithium-ionbatterijen met een nominale capaciteit van 55, 63 en 85 kWh, die volgens de WLTP-cyclus een autonomie van respectievelijk meer dan 370, meer dan 400 en meer dan 580 kilometer moet opleveren. Toch volgens het erg theoretische WLTP-protocol.
De Skoda Elroq 85 is krachtigste van de familie en pocht met 285 pk en 545 Nm, en belooft een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden. Die 85 is er in twee versies: de door ons geteste versie met enkel achterwielaandrijving, en de vierwielaangedreven 85+ die een extra elektromotor op de vooras gemonteerd krijgt. De Elroq 50 moet het stellen met 170 pk en 310 Nm en lijkt met zijn 0 naar 100 in 9 seconden in vergelijking met de topversie traag. Wat in de praktijk best meevalt.
Laadsnelheid: AC/DC Skoda Elroq
Snelheid is ook een punt wanneer het over het opladen van de batterij gaat. Elke batterijcombinatie van de Elroq heeft een aangepast gelijkstroom laadvermogen. Aan de snellader laadt de 50 aan maximum 145 kW, de 60 aan 165 kW en de 85 tot 175 kW. Laden van 10 tot 80 procent gaat zodoende in minder dan 28 minuten. De laadcapaciteit aan traagladers is beperkt tot 11 kW, wat afhankelijk van de batterijgrootte een laadtijd van 5,5 tot 8 uur vraagt.
Weggedrag Skoda Elroq
De Skoda Elroq 85 Sportline die we konden testrijden, was voorzien van het optionele Driver Pack, dat onder andere de adaptieve chassiscontrole DCC en dynamische stuurbekrachtiging omvat. Een optie die alleen op de 85-versie voorzien is, maar wel in al zijn uitvoeringen. Die dynamische chassiscontrole biedt, wat misschien contradictorisch klinkt, vooral qua comfort een meerwaarde.
In het bochtenwerk houdt ze weliswaar de rolbewegingen van het koetswerk beter onder controle, maar het grote voordeel zit hem wel in een betere filtering van oneffenheden. Toch wanneer je voor de comfortafstelling kiest. In de sportieve modus staat het allemaal iets strakker.
Het lage zwaartepunt en de goede gewichtsverdeling zorgen voor een prettig, probleemloos weggedrag. De Elroq voelt goed aan en laat zich vlotjes door de bochten loodsen. In dit geval hier en daar geholpen door de tractiecontrole, wanneer de rechtervoet op het gladde wegdek toch iets te enthousiast richting plank ging. Ook het stuur voelt prettig aan en verzwaart een beetje naarmate je meer stuurt. Wat vooral de illusie van feedback oproept.
Het enige minpunt is het rempedaal dat vooral in de eerste centimeters een beetje vreemd reageert. Waarschijnlijk iets waaraan je went, maar toch verraste het ingrijpen van de remmen enkele keren. Niets om je zorgen over te maken, het voelde alleen iets minder aangenaam aan. Gelukkig is er nog de motorrem. Of nog beter: de 85 komt met peddels achter het stuur waarmee je de regeneratieve remkracht kan regelen. Een niet te onderschatten pluspunt voor de actieve chauffeur die op die manier de voordelen van vrijloop en one-pedal rijden kan combineren.
Belgische prijzen Skoda Elroq
De 50-basisversie van de Skoda Elroq kost 33.990 euro. Een bijzonder interessante prijs voor een ruime, aangenaam rijdende auto met een aanvaardbare autonomie. Wie in een ruimere boog rond de kerktoren wil rijden en hiervoor zijn toevlucht zoekt tot de 85-uitvoering, moet wel op een stevige prijsverhoging rekenen. De 85 kost in zijn vergelijkbare basisversie 41.690 euro.
OVERZICHT Alle versies van de Skoda Elroq en hun prijzen
aar hoewel de Elroq met een uitgebreide standaarduitrusting kan uitpakken, wacht er voor wie extra’s wil toch een stevige optielijst met daarop al of niet in optiepakketten opgenomen nuttige opties. Of beter gezegd opties die het rijplezier en het rijgemak vergroten.
Verdict Skoda Elroq
De Enyaq is al een hit op de EV-markt en alles wijst erop dat de Skoda Elroq dezelfde weg zal opgaan. Hij heeft immers dezelfde kwaliteiten als zijn grote broer, maar dan in een compactere verpakking. Je kan er mee onder de mensen komen, hij is dankzij zowel een ruim bemeten interieur en enkele slimmigheden bijzonder praktisch.
En hij rijdt aangenaam, want de Skoda Elroq komt met een goed afgesteld chassis en biest zelfs in zijn minst krachtige versie overtuigende prestaties. Voeg daar nog een interessante autonomie en een competitief prijskaartje aan toe en je bent er.
In dit artikel : Skoda, Skoda Elroq
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!