Het gonst van de bedrijvigheid in Mlada Boleslav. Er was de facelift voor de Octavia, Enyaq, Scala en Kamiq, de Superb kreeg zijn generatiewissel, de Epiq en Elroq werden aangekondigd en nu rijden de Tsjechen ook nog eens een volledig nieuwe Kodiaq de bühne op. Nu ja, hij is nagelnieuw in de zin dat de populaire gezins-SUV qua comfortelektronica en rijondersteuning een niveau hoger opereert ten opzichte van zijn voorganger.
Maar, die kunde neemt de Kodiaq wel een op een over van de eerder vermelde Superb, net als van de Volkswagens Tiguan en Passat.
Koetswerk en afmetingen Skoda Kodiaq
Noblesse oblige werd de Skoda Kodiaq iets langer (+ 6 centimeter). Maar hij gaf tegelijk wel wat toe in de breedte (- 1,8 cm) en hoogte (- 2,7 cm). Niet dat je daar binnenin veel van zal merken. De meerwaarde valt eigenlijk alleen maar te spotten in de windtunnel waar de Cx verbeterde van 0,32 naar 0,28.
Deels dus te wijten aan de wat vloeiendere contouren, maar evengoed aan de actieve luchtflappen in de voorbumper, de aerodynamischere spiegels, de langer kofferspoiler en de efficiëntere luchttoevoer voor motor en remmen.
Aanpassingen die werden opgenomen in een voorts zeer herkenbaar – maar eleganter - design. Evolutie meer dan revolutie waarbij het grootste verschil achterin huist. Door de doorlopende LED-strip die beide achterlichtblokken met elkaar verbindt. En door de D-stijl die je optioneel kan laten bekleden met een plaket uitgevoerd in Unique Dark Chrome. Een stilistisch truukje waar Skoda evenwel schatplichtig voor is aan Audi en zijn Q2.
Interieur en multimedia Skoda Kodiaq
De Kodiaq deelt het infotainment met de Superb. Inclusief dus de twee schermopties die je daarbij kan bestellen (10,4 of 12,9 duim), de head up display (wat voor beide Skoda’s een primeur is) en de Smart Dial-knoppen onderaan de middentunnel. Drie draaiknoppen dus waarbij je met de linkse en rechtse schijf je zowel de temperatuur als de zetelverwarming dan wel -verkoeling bedient, terwijl die in het midden naar wens te programmeren valt waardoor je daar zes verschillende functies bij kan stellen. Wisselen tussen de verschillende bedieningsopties doe je door op de schijf te drukken. Wat, in het geval van de middelste toets, wel al eens de aandacht van de weg af wil leiden.
De stoelen van de Kodiaq zouden dan weer uniek zijn. Toch in vergelijking met de Superb. In de SUV zit je nu eenmaal hoger, wat ook een andere ondersteuning vergt. Aan comfort doet dat niets af. We hadden zelfs de indruk iets behaaglijker te zitten in de (optionele) ErgoComfort-zetels van de Kodiaq. Ook achteraan is er weinig reden tot klagen. De driezitsbank zit – zeker op de voorgevormde uiteinden – afdoende ruim voor zelfs de meest uit de kluiten gewassen volwassenen.
Bovendien valt er ook nog altijd te spelen met de beenruimte door één dan wel beide delen van de zitrij te verschuiven. Actie die je wellicht enkel zal ondernemen als er ook volk mee moet in de kofferzitjes. Want jawel, ook die derde rij is opnieuw van de partij. Deze keer met 1,5 centimeter meer hoofdruimte. Een toegift die evenwel nog altijd niet volstaat om de zetels daar ook als volwaardig te catalogeren.
Kofferruimte Skoda Kodiaq
Qua bagageruimte komt de Kodiaq standaard met 910 liter, al hoort daar ineens de kanttekening bij dat dat zonder de dubbele koffervloer is. Belangrijk, want zonder die bijkomende legplank – al dan niet in combinatie met een reservewiel - heb je geen vlakke laadvloer als je ook de tweede rij neer zou vouwen (wat het volume doet oplopen tot 2.105 liter).
Vul je het koffergat met zetels, dan pas je nog altijd een meer dan puike 845 liter achter de zitbank. Wat evenwel slinkt tot 340 liter als je die stoelen ook zou gebruiken. En dan is er tot slot nog de hoogspanningsbatterij van de iV. Ligt die achterin, dan dien je genoegen te nemen met 745 liter.
Motoren Skoda Kodiaq
Waarmee de eerste mogelijke motorisatie ineens werd vermeld. Een plug-inhybride waar we wel nog zullen op moeten wachten tot deze zomer vooraleer we effectief zullen kunnen verifiëren of die de kaap van de 100 kilometer elektrisch kan overschrijden. Met dank aan de 25,7 kWh grote batterij (netto: 19,7 kWh) die de 116 pk sterke synchroonmotor gaande houdt.
Een elektro-aandrijving die trouwens in de zestrapsautomaat zit ingebouwd. Is de batterij leeg, dan kan je die zowel op wissel- als op gelijkstroom terug bij tanken. In dat laatste scenario, met een maximum van 50 kW, zou je aan de snellader zo in 25 minuten weer over 80 procent van de elektrische capaciteit kunnen beschikken (startend vanaf 10 procent).
Een Kodiaq-versie waar D’Ieteren – nog altijd invoerder van Skoda – verwacht dat ze 20 procent zal uitmaken van de totale verkoopsmix. Voor het leeuwendeel van de Kodiaqs (65 procent) wordt verwacht dat ze zullen teren op de 1.5 eTSI, een milde hybride van 150 pk en 250 Nm die door de ondersteuning van een starter-generator en actieve cilinderuitschakeling het beste van twee werelden moet garanderen.
Tot slot kan er ook gedieseld worden, waarbij de 2.0 TDI geleverd wordt in twee smaken: met 150 pk en 360 Nm en met 193 pk en 400 Nm. Die laatste komt ook altijd als 4X4. Tot de 2.0 TSI (204 pk en 320 Nm) is dat voorlopig ook de enige Kodiaq met vierwielaandrijving.
Rijgedrag Skoda Kodiaq
Heb je toevallig ook het Dynamic Chassis Control (DCC) Plus bijbesteld, dan wiegt de Kodiaq zachtjes richting bestemming. Zonder dat je daarbij moet vrezen zeeziek te worden (zoals dat voorheen wel het geval was). Er werd komaf gemaakt met de (overdreven) dein van het vorige systeem door de terugslag en compressie nu elk een aparte klep toe te kennen (waar dat voorheen gebeurde door een en dezelfde klep).
Dat laat niet alleen een snellere aanpassing toe van de dempingkarakteristiek, maar geeft eveneens een (nog) wijdere spreiding tussen de Comfort en Dynamic-setting. Waarbij we meteen moeten toevoegen dat je veel meer zal hebben aan het extra behagen dan aan de bijkomende sportiviteit. De Kodiaq komt nu eenmaal met een hoogbouw die ook nog eens - afhankelijk van de versie - tussen 1,7 en 2 ton op de bascule zet. Een topsporter wordt de SUV dan ook nooit, hoe goed het DCC Plus wel mag wezen.
Verdict Skoda Kodiaq
De Skoda Kodiaq rijdt verfijnder dan ooit. Zelfs op diesel. Hij oogt ook eleganter en toont moderner. Wat zich, opgeteld, vertaalt in een nog behaaglijkere gezins-SUV die zijn praktische kunde aanvult met een elektronisch comfort dat zich tot voor kort louter liet associëren met het premiumsegment. Alleen staan daar prijzen tegenover die eveneens thuishoren in luxueuzere sferen.
In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!