Hoewel hij van Chinese makelij is, trekt de SWM G03 de aandacht met zijn Italiaanse vlag op het stuurwiel. SWM is van oorsprong namelijk een in 1971 in Italië opgericht merk van motorfietsen, dat in 2014 werd overgenomen door de Shineray Company. Waarna de drie letters prompt (ook) op de neus van auto’s werden geplakt.
En dat mag je in het geval van deze G03 zeer letterlijk nemen: het risico dat het merk je ontgaat, is hier bijzonder klein. Typisch Chinees, zou je denken. Maar weet dat de designstudio van SWM nog altijd in Italië staat.
Koetswerk: design SWM G03
Over smaken en kleuren gaan we niet twisten. Feit is dat de SWM G03 een bonkige verschijning is. Een cross-over waarmee je niet ongezien passeert, getekend door een designer die – zo vermoeden we toch – in zijn kindertijd een fan van Tonka-speelgoed was. Kijk maar naar het imposante radiatorrooster, dat wordt geaccentueerd door een bumper die eerder past op een echte terreinwagen.
Of naar de zwarte beschermstrips op de flanken, die één geheel vormen met de hoekige wielkastverbreders, vooraan uitgebreid met een zwarte behuizing die extra koplampen herbergt. Neen, de prijs van de elegantie ga je met deze auto met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet winnen.
Interieur: infotainment SWM G03
Het harde, monochrome plastic aan de buitenkant doet niet veel goeds vermoeden voor de binnenkant. En ja hoor, hier heerst koud, zwart plastic. Het moet echter gezegd worden dat de ontwerpers wel hun best hebben gedaan om er nog iets aantrekkelijks van te maken.
Oké, we zijn er nog niet helemaal uit welke onderdelen we al eerder in welke auto hebben gezien, maar de SWM G03 biedt een overzichtelijk instrumentenbord en het centrale aanraakscherm van 7 duim, waar je terechtkunt voor de bediening van het infotainmentsysteem en enkele instellingen, werkt prima. Ten slotte is – niet onbelangrijk – het Android-systeem ook Apple CarPlay-compatibel.
Interieur: zitplaatsen & koffervolume SWM G03
Voor de stoelen koos SWM voor een 2-2-3-opstelling, met twee afzonderlijke stoelen met armsteun op de tweede rij en helemaal achterin een bank uit één stuk met drie zitplaatsen. Als vierzitter biedt het interieur van deze cross-over meer dan voldoende ruimte om je comfortabel te nestelen. Maar als zevenzitter belooft het wat krapper te worden. Om maar te zeggen: opgeschoten koters zullen het op de derde rij niet echt naar hun zin hebben.
Met alle stoelen in gebruik blijft er trouwens nog nauwelijks bagageruimte over. Met de rugleuning van de achterbank neergeklapt kun je wel 550 liter laden en klap je de tweede stoelenrij ook dubbel, dan kom je op 927 liter. Hou er wel rekening mee dat de herinrichting van het interieur gepaard gaat met het nodige gehannes. Vooral de rugleuning van de achterbank is behoorlijk zwaar.
Rijgedrag en prestaties SWM G03
De SWM G03 wordt aangedreven door een 1.499 cc grote, atmosferische viercilinder met 110 pk en een maximumkoppel van 155 Nm. Dat én een leeggewicht van 1.400 kilogram doet al vermoeden dat deze auto geen gensters uit het asfalt slaat. Meer nog, hij schiet ronduit traag uit de startblokken (eens op snelheid valt het allemaal nog wel best mee).
Maar hey, dat is niet de roeping van deze auto. Dat wordt, voor zover dat nog nodig is, onderstreept door het rijgedrag, waarbij je maar beter rekening kunt houden met het gewicht en het hoge zwaartepunt. Dat de auto desondanks toch nog redelijk vlak door de bocht stuurt, heeft evenwel zijn prijs: de vering staat nogal strak.
Belgische prijs SWM G03
Een prijs van 19.990 euro, daarmee kun je tegenwoordig al eens uitpakken. En al zeker als dat prijskaartje aan de spiegel bungelt van een 4,60 meter lange zevenzitter met een riante wielbasis van 2,78 meter. De SWM G03 is met andere woorden een auto van het formaat van een Volkswagen Tiguan, waar ook nog eens alles op en aan zit. Het is zoeken naar een merk dat daartegenop kan.
Een Citroën Berlingo of een andere bestelbreak in die stijl? Die komen qua prijs nog niet in de buurt. De enige die nog net iets beter doet, is de Dacia Jogger (4,54 meter), met zijn 999 cc driecilinder-motor. Maar dan moet je wel tevreden zijn met de basisversie – of met vijf zitplaatsen.
Verdict SWM G03
Door te zeggen dat zijn prijs van 19.990 euro (22.790 euro voor de versie op lpg) zijn grootste troef is, doen we de SWM G03 niet eens onrecht aan. Want voor het overige is het niet meteen het scherpste potlood in de doos.
Maat dat zoekt een koper in dit segment ook niet echt: die wil voldoende ruimte voor een zo scherp mogelijke prijs. De meer dan volledige uitrusting krijg je er in dit geval bovenop.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!