Dik twee jaar al staat het geboortekaartje van de VolvoEX90 op onze schouw. Maar al die tijd is het bij foto's en vluchtige eerste indrukken gebleven. Wegens onaflatende softwareproblemen, vooral te maken met de elektronica die onder de koepel op het dak schuilt. Issues die eigenlijk nog altijd niet volledig van de baan zijn, want de lidar (een radar die werkt met laserlicht in plaats van de gebruikelijke radiogolven) boven de voorruit verzamelt wel data, maar doet er voorlopig niets mee. Al zou ook dat binnenkort - we schrijven dit midden oktober 2024 - met een aantal OTA's (Over The Air-updates) moeten opgelost zijn.
Soit, we hebben eindelijk de sleutels gekregen van deze langverwachte elektrische SUV, dus het moet zijn dat de EX90 genoeg andere wapens heeft om ons te overtuigen. Het feit dat de 'sleutels' eigenlijk een stel bankkaarten en een tag zijn, laat alvast verstaan dat de EX90 helemaal in het heden leeft. Of dat wil Volvo toch uit laten schijnen...
Design Volvo EX90
Zoals we dat van de Zweden gewoon zijn, vertrok het algemene design opnieuw van een minimalistische inslag. Geen overdaad aan koetslijnen en knikken, bij de EX90 volgt de vorm opnieuw de functie. Weliswaar met de onderhand typerende Volvo-stijlelementen, genre de ‘hamer van Thor’-koplampen.
Naast het feit dat die met HD pixeltechnologie komen (de lichtvorm en -intensiteit past zich automatisch aan aan de wegomstandigheden), slaan die nu ook werkelijk ergens op. Letterlijk. De leddagrijlichten daar net onder hebben namelijk verdacht veel weg van een spijker.
Een ingetogen stijl die ook helpt de ware omvang van de EX90 te maskeren. Met 5 meter in de lengte, 2 meter in de breedte en 1,7 meter in de hoogte is deze Volvo een grote jongen. En een zware. Als Twin Motor komt de EX90 met een rijklaar gewicht van 2,5 ton. In beide gevallen overklast hij daarmee de XC90, het conventioneel aangedreven alternatief dat ondertussen een facelift heeft gekregen en dus nog wel enige tijd in de Volvo-cataloog te vinden zal zijn.
Op de stroomlijn lijkt de extra bult boven de voorruit alleszins weinig invloed uit te oefenen. Volvo schermt met een Cx-waarde van 0,29, wat voor dit type moloch een bijzonder puik resultaat is. Eentje waar ettelijk koetswerkaanpassingen voor nodig waren. Zoals de geïntegreerde deurgrepen, aerodynamisch geoptimaliseerde velgen (standaard 20 duim, optioneel 21 of 22) of het volledig ontbreken van een uitstekende stijl tussen de ramen (de ruiten en hun tussenliggende onderbreking vormen één vlak).
Interieur Volvo EX90
De Volvo EX90 wordt altijd met kofferzetels geleverd. Wat daarom niet wil zeggen dat je helemaal niets meer te zeggen hebt over je zetelconfiguratie. Of je twee captain chairs wil op de tweede rij, dan wel een traditionele bank, mag je volledig zelf kiezen. Wat trouwens een gratis keuze is. Op al die plekken zit je best aangenaam met voldoende hoofd-, been- en schouderruimte. Het spreekt voor zich dat wie in de koffer kruipt best niet te groot is, al kan je – mits wat geschuif van de zetels op de tweede rij – ook daar als volwassene wel terecht. Met dank aan de vrij hoge plaatsing van alle zetels, waardoor voeten altijd onder de stoel voor je kunnen.
Ook dik oké: het koffervolume. Zelfs met alle zetels in gebruik heb je nog altijd 384 liter aan bagagecapaciteit. Gaan de kofferstoelen neer, dan stijgt dat tot 1.029 liter. Zijn enkel de fauteuils vooraan in dienst, dan beschik je ineens over een gigantische 1.955 liter. Waarmee de EX90 zich mag indelen bij de ‘volksverhuizers’. Is dat niet genoeg, dan is er nog frunk van 46 liter. Of je voorziet ook een trekhaak, waarna je tot 2,2 ton aan geremde last kan slepen.
De minimalistische lijn wordt binnenin verder getrokken. Waarbij Volvo er opnieuw in slaagt om met het beperkte aantal knoppen en hendels die overblijven het bijzonder gezellig te maken in het interieur. Zeker gewrapt in de wolmixbekleding straalt er van de comfortzetels van de EX90 een huiselijkheid af die we elders zelden tegenkomen.
Het ziet er niet alleen chique uit, het voelt ook zo. Op ooghoogte zitten alleen zacht aanvoelden plastics, kunststof die zich doorbroken ziet door een elegante strip hout. Uiteraard gemaakt van duurzaam gekapte bomen. Terwijl de lederachtige Nordico-bekleding van boordplank, deurpanelen, middenconsole en – als je de wolmix-optie niet licht – de stoelen gemaakt is uit gerecycleerde PET-flessen. Tel je alles op, dan is zelfs meer dan 50 kilo van wat er in de EX90 zit verwerkt gerecycleerd. Of toch minstens gemaakt van biologisch verantwoorde materialen. Ook duurzaamheid is immers een dingetje bij Volvo.
Het terugdringen van het aantal functietoetsen maakt dat je voor quasi alles op het 14,5 duim grote aanraakscherm moet zijn. Zoals we dat gewoon zijn van elektrische Volvo’s draait daar opnieuw een Android Automotive-infotainmentsysteem achter, waardoor iedereen met een Android-telefoon zich er vrij snel wegwijs in zal weten maken.
Al neemt dat niet weg dat je vaker dan je lief is op de vingers getikt wordt door de veiligheidselektronica als je weer eens te lang met je ogen op dat scherm zit. Tja, gezien een aantal courant gebruikte functies een aantal kliks en swipes vragen op het scherm vooraleer je ze aan of kan zetten... Gelukkig maakt Volvo in deze niet dezelfde fout als in zijn EX30. De EX90 heeft dus wel recht op een aparte tellerpartij, afhankelijk van je uitvoering, zelfs aangevuld met een head-up display. Heb je eindelijk alles afgesteld zoals je het wil, dan is er in deze geen enkele reden meer om niet voor je te kijken.
Klaarblijkelijk was met die extra display van 9 duim wel het ontwikkelingsbudget op. In navolging van VW en zijn ID’s krijg je ook op de EX90 vooraan geen aparte ruitenheffers voor de ramen achteraan. Een ‘goedkope’ oplossing die we al redelijk onkies vonden bij Volkswagen. Voor een SUV van dit budget is het echter gewoon beschamend.
Specificaties en prestaties Volvo EX90
Onze test-EX90 was de zogeheten Twin Motor. Waarbij, zoals de titel het al verraadt, twee synchrone elektromotoren met permanente magneten samen 408 pk en 770 Nm leveren. Mocht dat niet genoeg zijn, weet dan dat er ook een Twin Performance-variant beschikbaar is die dat vermogen pusht tot 517 pk en 910 Nm. Omgekeerd kan ook.
Met de Single Motor-versie houdt de EX90 het bij een motor op de achteras die nog 279 pk en 490 Nm levert. We hebben ze nog niet gereden en houden daardoor een slag om de arm, maar het lijkt ons dat je die beide alternatieven eigenlijk mag vergeten. De Single Motor zou wel eens nipt kunnen zijn, toch als je bovenop de 2,5 ton leeggewicht de EX90 ook nog eens vult met passagiers en hun bagage.
Omgekeerd, met een 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden kan de Twin Motor eigenlijk al meer dan behoorlijk uit de voeten. We zien niet in waarom dat veel sneller moet. Temeer daar de EX90 heel duidelijk aangeeft dat je dat vermogen vooral dient aan te wenden in een comfortdienende rol.
Rijgedrag en comfort Volvo EX90
Deze Volvo geeft immers onmiddellijk aan via zijn bijzonder lichte en weinig communicatieve elektrische bekrachtiging dat het allemaal zo snel niet moet. Iets wat je niet opgelost krijgt met de Sport-setting. Die verhoogt louter de weerstand, niet het stuurgevoel.
Pas op, het is allerminst dramatisch. Maar opgeteld met de hoogbouw en het aanzienlijke gewicht maakt dat dat de koets van de EX90 net iets te veel danst op de koord om er echt snel de bocht mee rond te raken. Nogmaals, da’s allerminst een schande. Voornamelijk omdat je altijd nog bij Polestar en zijn 3 aan kan kloppen voor een sportiever alternatief. Die SUV deelt immers zijn SPA-platform met de EX90.
Over welbehagen gesproken: wees niet gierig en bestel altijd de luchtvering mee (2.700 euro). We hebben de EX90 nog niet gereden zonder, maar gezien de Volvo zelfs met die pneumatische ondersteuning vrij strak gedempt komt, durven we veronderstellen dat hij zonder luchtbalgen regelrecht hard op zijn wielen zal staan. Zeker als dat de optionele 22-duimers zijn.
Nog iets waar Volvo terecht trots op mag zijn, is de geluidsisolatie van de EX90. Dankzij de gelaagde ruiten van onze Ultra-uitvoering worden zo goed als alle rol- en rijgeluiden geweerd. De stilte die daardoor wordt gecreëerd, vergroot alleen maar het cocooneffect van deze SUV.
Rijbereik en laden Volvo EX90
De EX90 Twin Motor komt met een WLTP-bereik van 614 kilometer. Een riante range die je vooral te danken hebt aan de 111 kWh-grote batterij (waarvan 107 kWh netto wordt aangesproken) eerder dan aan de efficiëntie van de synchroonmotoren met permanente magneet. Volvo geeft zelf een gemiddelde op van 20,8 kWh per 100 kilometer. Binnen de moderne elektrische klasse niet meteen wat je noemt zuinig. Ook al is dat resultaat - gezien het postuur van de EX90 – relatief gezien niet slecht.
Moet er snel wat batterijcapaciteit worden getankt, dan kan dat tot 250 kW aan de snellader. Daarmee kan je in een half uurtje de NMC-cellen van 10 terug naar 80 procent van hun kunnen brengen. Op wisselstroom is dat de gebruikelijke 11 kW.
Prijs Volvo EX90
De EX90 Twin Motor kost in zijn basis Core-uitvoering minstens 93.020 euro. Da's een hele smak geld. Onze testwagen in zijn Ultra-aankleding en aangevuld met de fenomenaal klinkende Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie (3.100 euro) en de luchtvering (2.700 euro) klopte zelfs af op 114.590 euro.
Gelukkig staat daar ook wel wat tegenover. zoals de al vermelde piekfijne afwerking, de zes dan wel zeven zitplaatsen, een warmtepomp, een hele Google-huishouding (met een data-abonnement van 4 jaar) en een hoop andere luxe waar je bij andere premium constructeurs dieper voor in je zak moet tasten.
Verdict Volvo EX90
De EX90 charmeert vooral met zijn design en dat ondertussen typerende minimalisme. Heb je ook het geluk over de gelaagde ruiten en de luchtvering te beschikken, dan transformeert de Volvo in een rijdende wellnesscenter, een cocon waar je heerlijk onderuit gezakt in die fantastische fauteuils de kilometers gestaag ziet wegtikken.
Handig meegenomen, vooral dan voor de Zweden, is dat die hogere staat van ontspanning de aandacht afleidt van de tekortkomingen waarmee de grote Volvo toch ook komt.
- Rijdend stiltegebied
- Standaardluxe
- Comfortabele en volwaardige zevenzitter
- Ergonomisch niet doordacht
- Schandalige besparing op ruitenheffers
- Wanneer gaat alles dan wel werken?
In dit artikel : Volvo, Volvo Ex90
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!