Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Xiaomi SU7 (2024) - de smartphone op wielen

Geschreven door Steven Appelmans op

Wat Apple niet lukte, heeft het Chinese Xiaomi wél klaargespeeld: als techgigant een eigen auto op de markt brengen. En niet zomaar eentje, want de SU7 richt zijn pijlen op de Porsche Taycan. Of hij die ook daadwerkelijk kan raken? AutoGids doet de test.

De hype rond de SU7 heeft niets met zijn looks te maken - het is haast een kopie van de Porsche Taycan, met een gestroomlijnd lijnenspel dat weliswaar evenwichtig, maar tegelijk ook generisch en banaal oogt - maar alles met zijn ongewone afkomst. Xiaomi is de op twee na grootste fabrikant van mobiele telefoons ter wereld.

In China is de techgigant net zo alomtegenwoordig als Apple of Samsung dat is in Amerika en Europa. Het aanbod gaat verder dan enkel smartphones, want Xiaomi’s portfolio telt ook slimme robotstofzuigers en nog slimmere drones. En nu dus ook een auto, eentje waarmee Xiaomi directe techconcurrenten zoals Huawei en Sony de loef afsteekt.

Interieur Xiaomi SU7

We stappen enigszins nerveus in, zoals je dat doet in een met veel poeha aangekondigde nieuwe attractie in een pretpark. Maar de eerste indrukken blazen ons niet meteen van onze sokken, want Xiaomi blijkt gewoon een zoveelste auto te hebben gemaakt. Van een smartphonegigant hadden we toch iets meer verwacht dan alweer een centrale multimediamodule met een gigantisch aanraakdisplay. Meer dan de ‘slechts’ twee slots achterin, bestemd voor de tablets van passagiers op de achterbank.

Akkoord, het infotainmentsysteem bulkt van de apps die linken naar honderden hulpprogramma’s en andere apparaten. Maar dat soort geinigheden heeft de klassieke concurrentie intussen ook – waar we ze amper gebruiken wegens nodeloos ingewikkeld en doorgaans overbodig. We waren even vergeten dat de meeste smartphones uiteindelijk ook gewoon op elkaar gelijken.

2024 Review Xiaomi SU7 Single Motor 74 kWh

Vooralsnog stelt de technologie dus teleur, wellicht omdat we hadden gedacht dat Xiaomi de bakens flink zou verzetten. Toch fascineert de SU7 moeiteloos, weliswaar met dingen die we associëren met de oude (auto)wereld. We vielen als een blok voor prachtige designkeuzes zoals de geënsceneerde schroeven in de cockpit, de contactsleutel in de vorm van een modelauto en de door de instrumenten van de Bentley Continental geïnspireerde tellerpartij. Aanvankelijk prijkt daarop enkel het sierlijke silhouet van de wagen; pas als je start, toont het display de nodige rijgegevens. Erg elegant allemaal.

De zowat 5 meter koetswerklengte wordt dan weer beter benut dan in een Taycan: door de assen zo ver mogelijk uit elkaar te duwen biedt het interieur opvallend veel beenruimte voor de inzittenden achterin. Bij het instappen moeten ze wel even onder die gebogen daklijn bukken, maar binnenin is er naast beenruimte ook meer dan voldoende hoofdruimte onder het panoramadak. En de koffer stelt evenmin teleur.

Specificaties en prestaties Xiaomi SU7 Single Motor 74 kWh

De SU7 staat op een door Xiaomi zelf ontwikkeld EV-platform dat geproduceerd wordt door BAIC. Het gamma telt drie versies. Het instapmodel waarmee wij rijden, heeft een enkele motor op de achteras, goed voor 300 pk en 400 Nm, gekoppeld aan een batterij van 74 kWh. Die belooft een rijbereik van 700 kilometer, weliswaar volgens de optimistische Chinese cyclus. Je kunt die Single Motor ook combineren met een accupakket van 94 kWh, waardoor de actieradius naar 830 kilometer klimt. 

2024 Review Xiaomi SU7 Single Motor 74 kWh

De topversie gooit naast een 800-voltarchitectuur een tweede motor in de strijd, die het systeemvermogen optrekt naar 673 pk en het maximumkoppel naar 838 Nm, gekoppeld aan een batterij van 101 kWh, goed voor 800 kilometer tussen twee laadbeurten. Dan duikt de Xiaomi SU7 onder de 3 seconden bij de spurt van 0 naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid 265 km/u bedraagt. Oké, dan mag je je een waardig alternatief voor de Taycan noemen. 

De maximale laadsnelheid is nog niet bekend, wel dat 5 minuten snelladen zouden volstaan om 220 kilometer aan rijbereik te winnen (en 510 kilometer in 15 minuten).

Rijgedrag en comfort Xiaomi SU7

De SU7 is geen smartphone, maar een auto. Eentje die liever rijdt dan surft, die liever stuurt dan scrolt. Dankzij de stijve structuur en het lage zwaartepunt vertoont de Xiaomi een uitstekende wegligging, met een responsieve besturing die je uitnodigt om de dynamische talenten van het onderstel te gaan verkennen.

2024 Review Xiaomi SU7 Single Motor 74 kWh

Veel hangt af van de gekozen rijmodus, die je instelt met een op het stuur gemonteerde schakelaar die verdacht veel lijkt op de draaitoets van de Porsche Taycan. De sportmodus is echter geen gimmick: de Xiaomi spant daadwerkelijk de spieren, waardoor hij directer stuurt en explosiever reageert.

Het engagement is niet zo puur als in een BMW of zelfs een Taycan, maar als rijdersauto torent de SU7 wel ver uit boven de vele, wat generisch en zoutloos rijdende Chinezen.

Prijs Xiaomi SU7

In de Volksrepubliek kost de basisversie (omgerekend) niet meer dan 28.000 euro, toch 10 procent minder dan wat Tesla er vraagt voor een Model 3. Maar dan wel voor een auto die 30 centimeter langer is, én die betere specificaties en prestaties kan voorleggen. Geen wonder dat de wachtrijen groeien en de verkoop door het dak gaat, waardoor de levertijden inmiddels al meer dan een jaar bedragen.

2024 Review Xiaomi SU7 Single Motor 74 kWh

Voor ons land blijft het nog even koffiedik kijken. Waarbij de eerste vraag vooralsnog is of Xiaomi en de SU7 überhaupt naar Europa komen? We durven vermoeden van wel, gezien CEO Lei Jun zich tot doel heeft gesteld binnen dit een twintig jaar uit te groeien tot een van de vijf grootste autobouwers ter wereld.

Verdict Xiaomi SU7

We zijn onder de indruk van de SU7. De eerste wagen van smartphonebouwer Xiaomi kan meteen wedijveren met Europese EV’s van het kaliber Mercedes EQE en Porsche Taycan. Maar we zijn tegelijk ook een beetje teleurgesteld, want we hadden op wat meer technologische eigengereidheid gehoopt. Op wat meer Tesla. 

Tekst: Thomas Geiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars