De omschakeling naar elektrische aandrijving, geen enkele autoconstructeur ontsnapt er nog aan. Ook Rolls-Royce, toch nog altijd zowat ’s werelds meest exclusieve merk, niet. De Britten pretenderen graag de allerbeste auto’s te bouwen, dan mag je dus verwachten dat ze nu ook met de allerbeste EV uitpakken. Zeker omdat er bij dit merk ook nauwelijks een rem op de ontwikkelingskosten lijkt te staan, de potentiële klanten kijken immers ook niet op enkele… tienduizenden euro's meer of minder.
We gaan onze conclusie hier natuurlijk nog niet verklappen, maar het ligt voor de hand dat onze verwachtingen voor deze eerste kennismaking in het fraaie en in deze tijd van het jaar ook bloedhete Napa Valley in Californië hooggespannen waren. Er gingen meer dan 2,5 miljoen testkilometers in zowat alle en dus ook de meest extreme omstandigheden aan deze lancering vooraf, de Britten rekenen ons zelfs voor dat ze daarmee een “normaal” autogebruik van zo’n… 400 jaar simuleerden. Ja, dan kan de Spectre eigenlijk toch niet anders dan de nieuwe referentie van het haast met de dag groter wordende EV-aanbod zijn.
De auto moet, dixit Rolls-Royce, bewijzen dat elektrisch rijden ook kan als je inzake luxe en prestaties het allerhoogste nastreeft. Hij dient alles te kunnen wat de modellen met V12 kunnen, en liefst zelfs nog wat meer. De Spectre is tegelijk de start van een nieuw tijdperk. Tegen het einde van dit decennium zal het hele gamma elektrisch worden aangedreven, in de tussentijd zal ook geen enkel nieuw model met verbrandingsmotor meer worden ontwikkeld. Een (plug-in)hybride tussenoplossing voor pakweg de Cullinan hoeven we dus niet te verwachten, aan compromissen doen ze bij Rolls-Royce immers nooit.
Koetswerk en afmetingen Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce begint zijn elektrische offensief dus met een coupé. Pardon: met een ultra-luxury electric super coupé. Het design van de Spectre verrast zeker niet, je zal je buren nog altijd makkelijk kunnen wijsmaken dat er onder de immense “motorkap” een V12 schuilt. De constructeur noemt de looks van de auto overigens tijdloos, waarmee hij ook aangeeft dat de compleet nieuwe aandrijvingsvorm zeker niet om een compleet nieuw design vroeg. Het is in de eerste plaats een Rolls-Royce en pas in de tweede plaats een elektrische auto, dat statement moet alles duidelijk maken.
De Spectre is een maar liefst 5.475 millimeter meter grote kolos die zich laat catalogeren als een tweedeurs-fastback en daarmee ook als de (elegantere) opvolger van de Phantom Coupé kan worden gezien. Er werd geen nieuw platform voor ontworpen, onder de auto zit een evolutie van het Architecture of Luxury dat ook al een tijdje dienstdoet voor de andere modellen van het merk. Rolls-Royce 'verklapt' nu zelfs dat het van meet af aan werd ontworpen met (evengoed) het oog op het gebruik voor een volledig elektrische auto.
Vooraan herken je zijn herkomst aan de heel fijne lichtblokken en natuurlijk ook het typische en nog maar eens breder geworden radiatorrooster (met 22 ledlichtjes), ook al heb je die grote 'constructie' niet echt nodig op een EV. De vleugels van de bekende Spirit of Ecstasy kregen na maar liefst 830 uren van modelleren en windtunneltests een lichtjes gewijzigde vorm, een detail dat samen met veel andere een best wel indrukwekkend lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 mogelijk maakte. Zelfs de een eindje uit de auto stekende en naar onze smaak iets minder geslaagde achterlichten dragen daartoe bij, al zijn het natuurlijk vooral de bijzonder pure vormen van de lange auto die voor het gunstige resultaat zorgen.
De Deense designchef Anders Warming vat het kort samen als een spel met drie pennenstreken, waarbij heel wat inspiratie bij het ontwerp van moderne en gestroomlijnde zeilboten werd gevonden. Het ogenschijnlijk relatief eenvoudige lijnenspel leent zich ook heel goed voor een koetswerk in twee kleuren, daar voorzien ze bij Rolls-Royce dan ook tal van mogelijkheden voor. Onderdelen als de al vermelde achterlichten en ook het fameuze beeldje op de snoet worden “eilanden in een meer” genoemd, leuk toch als je op die manier over de esthetische kwaliteiten van je auto kan praten.
Interieur en kofferruimte Rolls-Royce Spectre
Als er qua looks van geen al te grote revolutie sprake mocht zijn, dan gold dat natuurlijk ook voor het interieur. Inzake ruimte en comfort moest ook de Spectre een echte Rolls-Royce blijven, met alle bekende en er zelfs nog aan toegevoegde mogelijkheden inzake personalisering én voor het eerst ook een fraaie Starlight-verlichting voor de deurpanelen. Die telt maar liefst 4.796 sterretjes, maar je kan ook kiezen voor een Canadel-alternatief met keuze uit verschillende en sowieso altijd handbewerkte en vanzelfsprekend heel verfijnde houtsoorten.
Het zonder meer schitterende interieur oogt zelfs wat minimalistisch, met wel nog behoorlijk wat klassieke druk- en draaiknoppen en vooral ook een infotainmentscherm met eerder bescheiden afmetingen. Je durft er niet aan denken hoe een Tesla-achtig exemplaar de sfeer hier helemaal zou verpesten. Ook het digitale instrumentenboord oogt bij een eerste aanblik eerder 'simpel', je kan de kleuren van de hoe dan ook fraai gevormde meters wel laten aanpassen aan dat van het leder in de auto.
De ontwerpers menen dat veel potentiële Spectre-klanten ook heel moderne opvattingen inzake duurzaamheid hebben, maar voegen er toch meteen aan toe dat zelfs een elektrische Rolls-Royce natuurlijk een van ’s werelds meest begerenswaardige luxegoederen moet blijven. Een demonstratie (op wielen) van de waarden van wie er mee rijdt én een symbool van hun verwezenlijkingen. Een leuke insteek is dat ze de vele extra’s en diverse afwerkingsdetails als een soort storytelling omschrijven, het gaat dan om onder meer de sterretjes op het plafond en de deuren, op de paraplu in een van de deurstijlen en op de RR-logo’s in de velgen die tijdens het rijden niet meedraaien. Ach, het is eigenlijk allemaal wel een beetje kunst.
De enorme lengte van de auto gaven we al mee, hij heeft dankzij korte overhangen ook een lange wielbasis van 3.210 millimeter. Die maakt dat de tweedeurs ook achterin nog een zee van ruimte biedt, zelfs voor grote mensen is het daar heel comfortabel zitten en dus genieten. De typische deuren, andermaal van het suicide-type en dus scharnierend aan de B-stijlen, vergemakkelijken ook het in- en uitstappen. Met een lengte van bijna 1,5 meter zijn het trouwens de grootste ooit op een Rolls-Royce, ze laten zich desgewenst weer elektrisch openen en sluiten. Langs de bestuurderskant doe je dat laatste door op het rempedaal te drukken, dat is een nieuw snufje.
Specificaties en prestaties Rolls-Royce Spectre
Een hoog en snel beschikbaar koppel dat zonder enig storend kabaal ter beschikking wordt gesteld, dat is natuurlijk wat je sowieso van een Rolls-Royce verwacht. Het treft, want laat dat nu ook net zijn wat je met krachtige elektrische motoren nog veel makkelijker voor elkaar krijgt dan met krachtbronnen op benzine.
De Spectre heeft er twee. Die vooraan is goed voor 190 kW en 365 Nm en die achteraan voor 360 kW en 710 Nm. Het levert een bruikbaar vermogen en koppel van respectievelijk 584 pk en 900 Nm op, in elektrische tijden niet eens meer zo’n indrukwekkende cijfers die de (leeg) 2.890 kilo zware auto hoe dan ook wel straffe prestaties opleveren. Of want denk je van een spurt naar 100 km/u in 4,5 seconden en een top van 250 km/u?
Rijbereik en oplaadmogelijkheden Rolls-Royce Spectre
Een hoog gewicht en (desgewenst) flitsende acceleraties en hernemingen, dan heb je natuurlijk ook een grote batterij nodig. In de Spectre steekt er eentje met een nettocapaciteit van 102 kWh, met 195 kW krijg je die in een dik half uur weer van 10 op 80% van haar capaciteit. Met een verbruik van 23,6 kWh per 100 kilometer levert het een autonomie van 530 kilometer op. Nu ja, dat zijn WLTP- en dus nog altijd eerder theoretische cijfers. Alhoewel, wij noteerden tijdens onze Amerikaanse testrit een gemiddeld verbruik van zelfs maar 22,5 kWh/100 km.
Rijgedrag Rolls-Royce Spectre
Het voor de Spectre aangepaste platform is nog eens 30% stijver dan dat van gelijk welke andere Rolls-Royce die hem voorafging. In combinatie met de proactief reagerende Planar-ophanging met luchtvering, adaptieve demping en actieve stabilisatorstangen zorgt het voor een uitmuntend rijcomfort, zelfs de met hun 23 duim enorm grote velgen lijken daar geen afbreuk aan te doen.
Je hoeft niet te kiezen tussen diverse rijmodi, de auto beslist voortdurend zelf wat hij moet doen om je de waftability te garanderen die je van een Rolls-Royce verwacht. Natuurlijk voel je op een bochtig parcours het gewicht en ook de afmetingen van de Spectre, een sportwagen wordt het nooit. Een Rolls-Royce moet (of mag) je bij een acceleratie niet per se 'in je zetel doen plakken', hij dient je wel het gevoel geven dat je over de wegen glijdt en zelfs zweeft. Dat mag snel gaan, maar nooit brutaal worden. Het is het soort magic carpet ride dat we al van andere auto’s van het merk kennen, maar dat hier naar een nog wat hoger en dus echt wel heel indrukwekkend niveau wordt getild.
Wat je wel zelf met de aan het stuurwiel bevestigde schakelhendel kan kiezen, is een B-stand voor energierecuperatie bij het loslaten van het gaspedaal. Die dringt zich veel minder op dan bij de meeste andere elektrische auto’s, navraag bij (potentiële) klanten maakte immers duidelijk dat het niet meteen als een echte must wordt gezien. Wij probeerden de functie natuurlijk wel uit en evolueerden van koele minnaars naar uiteindelijk toch wel fans. Als het op een bochtig parcours wat sneller gaat, is het gewoon een kwestie op het juiste moment het rechterpedaal los te laten om het exemplaar links niet altijd te moeten gebruiken. Je wordt daar na een tijdje beter in, het lijkt dan zelfs haast een hulpmiddeltje te worden om de rijdynamiek van de auto nog wat te vergroten of je in elk geval de indruk te geven dat dit gebeurt.
Wel gek is dat Rolls-Royce desgewenst voorziet in een volledig artificiële klank die je bij een flinke acceleratie eventjes het gevoel geeft toch nog met een benzinemotor onderweg te zijn. Nergens voor nodig, lijkt ons. Laat de stilte in het interieur, onder meer te danken aan de manier waarop de batterij in het platform is geïntegreerd, nu net een van de (vele) dingen zijn waarmee deze auto zo’n geweldige indruk maakt.
Belgische prijs Rolls-Royce Spectre
We kregen niet meteen een antwoord toen we naar de prijs van de Spectre informeerden, alleen dat de meeste klanten aan een bedrag van rond de 500.000 euro uitkomen. Maar elke auto, zelfs een Rolls-Royce, moet natuurlijk een officiële catalogusprijs hebben. Die blijkt 327.500 euro te bedragen, met de btw erbij wordt dat dus 396.275 euro. Het verschil met het half miljoen van hierboven zit hem in de extra’s die zowat alle klanten ook nog willen. Er worden haast geen twee identieke exemplaren gebouwd, dus moet er bij de bestelling altijd wel een beetje worden gerekend.
Nu ja, voor de kopers van een Spectre is de prijs allicht niet eens zo belangrijk. De productie is trouwens al uitverkocht tot een eindje in 2025. Om hoeveel auto’s het dan gaat, komen we niet echt te weten. Alleen dat er jaarlijks om en bij de 6.000 Rolls-Royces worden gemaakt, alle modellen samen dus.
Rolls-Royce Spectre – Verdict AutoGids
In 1900 zag Charles Rolls, vier jaar voor hij samen met Henry Royce het merk Rolls-Royce zou oprichten, de elektrische auto als niet veel minder dan de ideale oplossing voor de toekomst. Hij omschreef zo’n wagen als stil, proper, geurloos en vrij van trillingen. Men moest alleen nog in de nodige laadstations voor de batterijen voorzien, meende de Brit. Het heeft heel wat meer dan een eeuw gekost voor de visionair zijn droom zag uitkomen, maar zijn opvolgers hebben de klus nu dus wel met brio geklaard. Ja, de Spectre is echt wel de meest verfijnde elektrische auto die je anno 2023 op de markt kan vinden. De duurste ook natuurlijk, op wat pure sportwagens na.
Nog een leuk weetje om mee af te sluiten. Toekomstige Spectre-klanten zullen thuis natuurlijk wel allemaal over de mogelijkheid beschikken om de batterij op te laden, sommigen lieten al verstaan blij te zijn straks een Rolls-Royce te bezitten waarmee ze van de vervelende passages langs benzinestations worden verlost. Tenzij ze natuurlijk al eens een afstand van meer dan 500 kilometer dienen af te leggen, dan moeten ze wel even aan een snellader stoppen. Of hun privévliegtuig nemen...
- Schitterende lijn
- Subliem én ruim interieur
- Uitmuntend comfort
- Groot en zwaar
- Waanzinnige prijs
- Al uitverkocht tot 2025
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!