Eerste test / Rolls-Royce Phantom Series II
De Phantom van Rolls-Royce is bijna tien jaar oud. Bij andere merken wordt een auto op die leeftijd doorgaans afgedankt en opgevolgd, in Goodwood krijgt hij dan een lichte facelift.
Niets verloopt zoals bij andere constructeurs in Goodwood, het prachtige park van Lord Marsh waarin Rolls-Royce in 2003 zijn nieuwe fabriek mocht neerpoten. Het merk was op dat moment net gescheiden van Bentley, overgegaan in BMWhanden en vertrokken uit Crewe (waar concurrent Volkswagen nu nog de Bentleys in elkaar zet). De lancering van de Phantom, een tijdje later, was vanzelfsprekend een belangrijk evenement voor het nieuwe Rolls-Royce en de auto werd met het nodige enthousiasme onthaald. Ondanks de vrees van heel wat sceptici waren ‘de Duitsers’ erin geslaagd de echte spirit (of Ecstacy) van Rolls-Royce terug te vinden en te bundelen in het nieuwe vlaggenschip. AutoGids-lezers konden er een Gedetailleerde Wegtest van lezen in AG635 van 19 februari 2004 en in AG812 van twee jaar terug kwam de Phantom nog eens aan bod in een rechtstreekse vergelijking met zijn ‘kleine’ broer, de Ghost.
Je kunt je de vraag stellen of de Phantom überhaupt vernieuwd moest worden. Volgens vele klanten alvast niet, hoewel er wel opmerkingen kwamen over de beperkte connectiviteit en de wat ouderwetse multimediaomgeving in deze limousine, die toch een klein half miljoen euro kost. Vooral daarop hebben de ontwikkelaars van de Phantom ‘Series II’ dus hun aandacht gericht. Tegelijkertijd verbeterden ze hier en daar wat aan de techniek.
In dit artikel : Rolls-Royce, Rolls-Royce Phantom
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands