Eerste test / Seat Alhambra 4x4
Kroostrijke gezinnen die in heuvelachtige streken wonen: dat is het doelpubliek van de 4x4-versie van de recente Seat Alhambra, die enkel bestaat in combinatie met de 2.0 TDI van 140 pk.
Wie woont in een heuvelachtig landschap dat de strooidiensten 's winters maar moeilijk kunnen bereiken, is dankzij de Seat Alhambra 4x4 niet langer verplicht om een krappe en dure zevenzits-SUV te kopen. De vierwielaangedreven versie is weliswaar 2.020 euro duurder dan een vergelijkbare voorwielaangedreven variant. Bovendien is hij enkel verkrijgbaar in combinatie met de 2.0 TDI 140, die in dit geval niet in een fiscaal gunstiger toegeknepen variant met 136 pk wordt aangeboden. Toch zouden we de Alhambra 4x4 niet zomaar verticaal klasseren, want deze VW Sharan met een andere neus is in se een erg homogene auto. De binnenruimte is intelligent ingedeeld en de zeven zitplaatsen zijn allemaal geschikt voor volwassen passagiers. De geluiddemping en de ophanging staan garant voor veel comfort. Een pluim ook voor Seat/Volkswagen, dat erin is geslaagd om alle 4x4-hardware zo te integreren dat de binnenruimte of de koffer op geen enkele manier worden aangetast. Ook de brandstoftank bleef even groot.
De weg op
Het spreekt vanzelf dat deze versie in povere gripomstandigheden een flinke dosis soevereiniteit wint. De aandrijfkrachten worden permanent over de twee assen verdeeld door een Haldex-koppeling van de vierde generatie, die we voor het eerst zagen in de Volkswagen Tiguan. Geef in een haarspeldbocht bergop vol gas in eerste versnelling en de auto schiet vooruit, zonder wielspin of schokken in de aandrijflijn. Je voelt ook geen schurende voorwielen bij parkeermanoeuvres en de extra aandrijfas naar de achterwielen genereert geen enkel extra geluid tijdens het rijden.
Efficiënte vierwielaandrijving
De Seat Alhambra 4x4 voegt aan het al erg homogene pakket dat deze grote eenvolumer biedt, nog wat extra bruikbaarheid toe. De vierwielaandrijving werkt zeer efficiënt en heeft nauwelijks nadelen, omdat de binnenruimte niet kleiner wordt. Hij is door allerlei factoren wel een behoorlijk dure vogel geworden, maar in vergelijking met grote zevenzits-SUV's blijft hij nog erg betaalbaar.
In dit artikel : Seat, Seat Alhambra
Tests
Onze tests
De concurrenten
Renault Scénic 2.0 dCi 150 Auto. Privilege
Volkswagen Multivan 4d 2.0 TDI 102 Trendline
Peugeot 5008 2.0 HDi 163 Auto. Allure
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands