Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's
Meer over het evenement >>Het concept
We hebben de Seat Arona TGI leren kennen tussen Madrid en Avila. Of toch de CNG-oplossing in het gamma van het model. Onder de motorkap van de Spaanse SUV vinden we een 3-cilinder van 999 cm³, identiek aan die van de Ibiza TGI, met 90 pk en 160 Nm. Hij wordt standaard gekoppeld aan een manuele bak met 6 versnellingen en Start&Stop.
Wat er verandert
Het opvallendste in het nieuwe TGI-gamma is de grootte van de benzinetank. Die wordt verminderd tot amper 9 liter. Dit komt vooral omdat de nood aan benzine beperkt is tot een paar specifieke situaties (om de injectoren te verwarmen bij zeer lage temperaturen en na het tanken om de gasresten te verbranden). Maar ook omdat het aantal CNG-pompen toeneemt. Zonder te vergeten dat wie een CNG-auto koopt, ook vooral op aardgas wil rijden. Seat heeft ook beslist om CNG niet te beperken tot een basisuitvoering. Klanten kunnen zich ook laten verleiden door een FR, een Xcellence of een Style.
Hoe het rijdt
De testroute bevatte zowel snelwegen als heuvelachtige banen. Op vlak van prestaties voelen we dat de compacte SUV 5 pk en 15 Nm heeft verloren vergeleken met zijn evenknie op benzine. Vooral bij plankgas. En met een kleine motor als deze, die al bij al toch wat hol blijft, blijft er van de typische stilte van een CNG-auto niet veel over zodra je wat kracht vraagt. De tijd die Seat opgeeft om van 0 tot 100 km/u te sprinten, zegt trouwens veel: 13,2 seconden. Maar we gaan niet te streng zijn voor deze Arona TGI. In normale omstandigheden voelt hij nooit te slap aan, en bovenal vervult hij zijn primaire missie goed: een reëel ‘groen’ alternatief vormen voor benzine.
Zuinig
Hoe lang kan je rijden tussen twee CNG-pompen door (zonder aan de benzinereserve te raken)? Wetende dat de Arona achterin drie gasflessen heeft die aan 200 bar in totaal 13,2 kg CNG aanvaarden, en dat het officiële gemiddelde verbruik van 3,8 tot 4,2 kg/100 km is (104-115 g CO2/km) volgens de WLTP-norm, kan de TGI-SUV dus tussen de 314 en 347 km rijden voor hij een nieuwe dosis methaan nodig heeft. In de praktijk, tijdens deze test die aan een goed tempo verliep, was het verbruik eerder 5 kg/100 km, waardoor de autonomie plots daalt tot 264 km. Dit alles voor een volle tank van ongeveer €13. Dat is nauwelijks een probleem in België, zeker in het noorden van het land. Maar in het buitenland riskeer je om elke 120 tot 150 km benzine te moeten tanken… in afwachting van een CNG-pomp op de route.
Ons verdict
Rijden met de Arona 1.0 TGI is niet wezenlijk anders dan rijden met zijn benzinetegenhanger. Als bonus zijn de CO2-emissies lager (-25%) en is er geen uitstoot van fijnstof en weinig NOx. Hip hip hoera! Maar als je buiten zijn comfortzone met veel CNG-pompen rijdt, kan de kleine benzinetank roet in het eten gooien. De Arona TGI voldoet wel aan de noden voor mobiliteit én ecologie. Zeker met gas uit hernieuwbare energie. Toch verdient deze SUV een krachtigere oplossing, zoals de 1.5 TGI van de Leon.
- Schoner dan benzinemotor
- Nu ook combineerbaar met topversies
- Snel tanken
- Wat slappe motor
- Piepkleine benzinetank
- 100 liter kleinere koffer dan TSI
In dit artikel : Seat, Seat Arona
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!