Eerste test / Seat Ateca 2.0 TDI 190 : Geslaagd huwelijk
Maar zelden moet een beroep worden gedaan op de Vierwielaandrijving.
Met de Ateca heeft Seat zijn entree in de SUV-wereld niet gemist: een strak design, een compact formaat en scherpe prijzen zijn al enkele solide argumenten. Met de 2.0 TDI 190 heeft de Ateca geen gebrek aan vermogen, noch aan koppel (400 Nm). Deze compacte SUV staat op het MQB-platform dat wijd verspreid is binnen de VW-groep en dat die cavalerie zonder morren incasseert: maar zelden moet een beroep worden gedaan op de vierwielaandrijving. Bij een dynamische rijstijl stellen we de snelheid en de zachtheid van de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling op prijs, maar ook het nauwkeurige weggedrag, dat voor een deel gegarandeerd wordt door de vrij stugge (maar niet overdreven) schokdempers. De Ateca past overigens voor de gestuurde schokdemping van zijn neef, de VW Tiguan. Het verbruik kan bij overmatig enthousiasme echter snel de hoogte inschieten. Binnenin heerst een sobere stijl. Geen versiersels dus, maar een onberispelijke rijhouding, een voldoende ruim interieur en een uitrusting die uiteindelijk niet veel hoeft onder te doen voor die van de Tiguan, al heeft die wel een chiquere afwerking en een betere moduleerbaarheid – de Seat mist bijvoorbeeld een verschuifbare achterbank.
- Nauwkeurig weggedrag
- Volledige uitrusting
- Geslaagd design
- Afwerkingsdetails (plastics)
- Matige moduleerbaarheid
- Verbruik kan oplopen
In dit artikel : Seat, Seat Ateca
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands