De vijfde generatie van de Ibiza mocht minder dan een jaar geleden het gloednieuwe modulaire MQB A0-platform introduceren in de Volkswagen-groep, en de Spaanse VW-dochter aarzelde toen niet om te spreken van “de beste Ibiza ooit”. Groter, ruimer, comfortabeler, sportiever: de superlatieven om de nieuwkomer te omschrijven waren niet van de lucht. Maar los van alle technologische en technische innovaties – met onder meer een motorpalet dat maar één benzine telde tegenover drie diesels – was de grote nieuwigheid toch vooral de komst van een versie op aardgas (CNG) als volwaardig alternatief in de prijslijst.
CNG is in dit segment nog altijd een echte zeldzaamheid – alleen Fiat biedt ook bij ons al een poosje een aardgasvariant aan van zijn (stokoude) Punto – maar deze brandstof werpt zich in de huidige context op als een geloofwaardig benzine- of dieselalternatief. Dankzij zijn hogere energiedichtheid – 1 kilogram CNG bevat evenveel calorieën als 1,3 liter benzine of 1,5 liter diesel – heeft aardgas een hoger rendement. Bovendien komen er bij de verbranding van CNG tot 80 procent minder NOx en 25 procent minder CO2 vrij in vergelijking met traditionele brandstoffen.
En last but not least kost CNG nog altijd minder dan 1 euro per kilogram aan de pomp. Al knelt daar nu net wel het schoentje: het netwerk aan CNG-stations is nog niet bijster uitgebreid. Momenteel vind je er maar 119 voor heel België, waarvan het merendeel in Vlaanderen. Maar als het van de regering afhangt, moeten dat er tegen 2020 zo’n 300 zijn.
- Stille werking
- Prijs CNG aan de pomp
- Groot totaalrijbereik (CNG + benzine)
- CNG-tank palmt kofferruimte in
- Meerprijs t.o.v. 1.0 TSI
- Gebrek aan CNG-stations
In dit artikel : Seat, Seat Ibiza
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!