Volkswagen Golf VI 3d 2.0 TDi 110 Trendline 119 g/km

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacybeleid.
De agressieve bumpers, het radiatorrooster met honingraatmotief, de zilverkleurige buitenspiegels, de zeventienduimvelgen of de dubbele uitlaat van deze Ibiza liegen er niet om: dit is wel degelijk een FR. Slechts één detail zaait verwarring: de toerenteller waarvan de schaalverdeling verraadt dat het hier om een dieselmotor gaat. De Ibiza FR breidt zijn gamma uit met de nieuwe 2.0 TDI met common rail en partikelfilter. Het vermogen piekt op 143 pk, of 13 meer dan de vorige versie FR TDI.
De nieuwe TDI is duidelijk minder luidruchtig en gewilliger in de lagere toerentallen. Hij ontplooit zijn koppel ook op een meer geleidelijke manier. De prestaties zijn er op vooruitgegaan ten opzichte van zijn voorganger. Bij een dynamische rijstijl helpt de elektronische sperfunctie XDS de Ibiza om bochten snediger aan te snijden en ze vergroot op die manier het rijplezier. Dankzij dat XDS blijft de auto stabiel in de bochten en rijgt hij ze behendig aan elkaar. Het minpuntje is wel dat de remmen plots kunnen verslappen: het XDS-systeem wordt geacht te werken in bochten die met hoge snelheid genomen worden, maar in werkelijkheid komt het heel vaak tussenbeide, zelfs al bij lichte stuurbewegingen. Met als gevolg dat de remmen heel vaak worden aangesproken, waardoor oververhitting optreedt en het remsysteem zijn doeltreffendheid verliest.
Met een prijskaartje van 19.290 euro voor de driedeursuitvoering SC en een gemengd normverbruik van 4,6 l/100 km diesel is de Ibiza FR TDI de ideale auto voor wie sportiviteit wil verzoenen met lage (gebruiks)kosten. Nu nog een oordeelkundiger werkende elektronische sperdiff erentieelfunctie...
In dit artikel : Seat, Seat Ibiza
Tests
Stockwagens
Tweedehands