Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Leon Cupra 300 : Op gelijke voet

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Nadat zijn vermogen geleidelijk aan werd opgevoerd van 265 naar 290 pk, evenaart de Leon Cupra nu de mythische 300 pk uit de Golf R. De breakversie ST heeft zelfs recht op vierwielaandrijving.

Prijs
NB

Volkswagen zal de facelift van de Golf aangrijpen om de strafste versie – de Golf R – nog wat krachtiger te maken. Maar zover is het nog niet, en tot dan kan Seat het zich permitteren om de vermogenskraan open te draaien om de Leon Cupra op hetzelfde niveau te hijsen als zijn Duitse neefje. Dat maakt zijn 2.0 TSI 10 pk sterker dan de versie met 290 pk, die zelf nog niet zo lang geleden de bij de lancering in 2014 voorgestelde varianten met 265 pk en 280 pk opvolgde. Belangrijker dan het pure vermogen is echter de sprong die het maximumkoppel maakt. Dat neemt met 30 Nm toe, tot 380 Nm, beschikbaar tussen 1.800 en 5.500 o/m.

Al dat geweld zoekt zijn weg via een gestuurd Haldex-sperdifferentieel dat werd overgenomen van de Golf GTI Performance. Enkel de ST DSG 4Drive moet het zonder stellen, aangezien die ervoor kiest om overtollig motorkoppel richting achtertrein te sturen. In die configuratie krijgt de Leon Cupra toegang tot het selecte clubje van auto’s die in minder dan 5 seconden – 4,9 om precies te zijn – naar 100 km/h kunnen spurten. Alleen treedt hij zo ook toe tot het minder te benijden groepje van sportieve wagens die meer dan 40.000 euro (40.500 euro) kosten.

Ook al moet je dan nog altijd genoegen nemen met een tijd van 5,8 seconden voor diezelfde spurtoefening, toch is de Leon SC met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving een financieel gezien interessantere keuze, gezien zijn prijs van 35.350 euro. Het vijfdeursmodel kost nauwelijks meer (35.700 euro). In de loop van zijn carrière zag de Leon Cupra zijn basisprijs dus toenemen van 31.170 euro (265 pk) naar 34.100 euro (290 pk en Haldex-sper), om nu boven 35.000 euro te komen. Wie volop van het potentieel van zijn Cupra 300 wil genieten, kan nog eens 3.200 euro extra spenderen aan het Performance-pack, dat Brembo-remklauwen met vier zuigers en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden omvat.

  • Verhouding prijs-uitrusting-prestaties
  • Nog explosievere motor
  • Efficiënt sperdifferentieel
  • Trekkracht kan beter (met voorwielaandrijving)
  • Geleidelijke stijging prijs
  • ‘Brave’ rijdynamiek

In dit artikel : Seat, Seat Leon

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker