Toyota Auris Touring Sports 1.33 VVT-i Pure

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacybeleid.
Dat de Leon voortaan als ST bestaat, is goed nieuws. Allereerst brengt dat het Spaanse merk op het niveau van moederhuis Volkswagen en van Skoda, zijn zogeheten Tsjechische alter ego. Dat geldt zowel voor het rijke aanbod als voor de kwaliteitsindruk. Wat het rijgedrag en het comfort betreft, kopieert de Leon, net zoals de Skoda Octavia, de rijsensaties van de Golf VII. Alleen leek hij ons iets meer rolgeluid te produceren, vooral dan de versies met brede banden. Maar de demping van motorgeluiden en het stuur- en pedaalgevoel worden steeds identieker.
Met zijn 27 centimeter grotere achteroverhang (in vergelijking met de vijfdeurs-Leon) moet de ST qua koffervolume (587 tot 1.470 liter) maar weinig onderdoen voor de Golf Variant (605 tot 1.620 liter) of de Octavia Combi (610 tot 1.740 liter). Die paar liters offerde hij op voor een gestileerde achterpartij, die er dynamischer en sportiever uitziet. En hij is daarom niet minder functioneel, want hij heeft de op twee na grootste koffer van het segment. De Leon ST kan als optie worden besteld met een panoramisch dak en, wat opmerkelijker is voor een break, klaptafeltjes op de rugleuning van de voorstoelen (in combinatie met zonneschermpjes opzij).
Met de koetswerkvariant ST is het Leon-gamma compleet. Die Spaanse middenklasser heeft zijn Duitse en Tsjechische neven niet veel meer te benijden, want in ruil voor een paar kubieke decimeters minder laadruimte biedt hij meer stijl, terwijl hij qua beschikbare uitrusting, rijsensaties en kwaliteitsindruk zo goed als op hetzelfde niveau staat.
U kunt de Eerste Test van de Seat Leon ST nalezen in AutoGids 890 van 11/12/2013.
Tests
Stockwagens
Tweedehands