Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Tarraco 2019: Crema catalana

Geschreven door Kevin Kersemans op

Met de Tarraco lanceert Seat zijn derde SUV. Die heeft uiteraard weer heel wat gemeen met andere modellen van de VW-groep, maar introduceert vooral een nieuwe designtaal voor het Spaanse merk.

Prijs
NB

Het concept

De komst van een derde SUV als nieuw topmodel doet Seat de toekomst dan ook rooskleurig inzien, temeer omdat die thuishoort in een segment waarvan de verantwoordelijken van het merk verwachten dat het tegen 2025 nog met zo’n 40 procent zal groeien. Naar goede Seat-gewoonte is het model vernoemd naar een Spaanse stad, maar deze keer gebeurde dat na een naamgevingswedstrijd waaraan meer dan 146.000 mensen deelnamen – en waarvan de bekendmaking van het resultaat ironisch genoeg moest worden uitgesteld door de nasleep van dat andere referendum dat rond diezelfde periode de gemoederen beroerde in Catalonië.

Wat er verandert

De Tarraco is de Seat-tegenhanger van de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace en staat dan ook op hetzelfde MQB-platform als zijn Tsjechische en zijn Duitse neef, namelijk de versie met een verlengde wielbasis. Dat betekent niet alleen dat hij kan rekenen op een meerarmige achteras, maar ook dat de 4,73 meter lange SUV besteld kan worden met zeven zitplaatsen. Zoals vaak slaagt hij er in dat laatste geval echter niet in om de rol van een grote eenvolumer op zich te nemen, want de twee extra plaatsen in de koffer zijn echt enkel geschikt voor kinderen, en zelfs die zullen er een beetje met hun knieën tegen hun kin zitten. Bovendien vergt het ook enige lenigheid om er te geraken.

Ook het motoraanbod kennen we grotendeels van bij de zustermerken, al zijn de combinatiemogelijkheden wat beperkter. Het begint aan benzinezijde met de 1.5 TSI van 150 pk, die hier merkwaardig genoeg echter enkel te krijgen is met een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen en met voorwielaandrijving. Aan dieselzijde is de instapversie de 150 pk-versie van de beproefde 2.0 TDI. Die kan worden besteld met een manuele bak en voorwielaandrijving of met een gerobotiseerde zevenbak, maar dan wel meteen verplicht in combinatie met vierwielaandrijving. Wie wat veeleisender is, kan terecht bij de tweeliter-TSI of -TDI met telkens 190 pk, allebei sowieso met DSG en 4Drive. Hoewel Seat zich wil nog altijd iets sportiever wil profileren, is er echter (voorlopig?) geen spoor van de TDI 240 die bijvoorbeeld wel verkrijgbaar is in de Tiguan Allspace. Het zou ons echter niets verbazen als die later nog zou komen, eventueel samen met het FR-uitrustingsniveau dat bij de lancering nog niet wordt aangeboden. Wel staat vast dat er (tegen eind 2020) een plug-inhybrideversie komt met een elektrisch rijbereik van rond de vijftig kilometer, en naar verluidt zouden we ook een CNG-variant mogen verwachten.

Waar de Tarraco zich echter het meest onderscheidt van zijn neven, is op het vlak van het design. Het nieuwe model introduceert trouwens een nieuwe designtaal voor Seat, met als meest opvallende kenmerk een veel verticalere voorpartij, in combinatie met een motorkap die daardoor ook gestrekter is. Dat moet samen met de (relatief) korte overhangen zorgen voor een stoere look en meer présence. Ook de nieuwe vorm van het radiatorrooster draagt daartoe bij, door de breedte van de auto te benadrukken. Achteraan wordt die taak vervuld door de lijn die de twee achterlichten met elkaar verbindt, zoals bij recente modellen van zustermerken Audi of Porsche – alleen is die bij de Tarraco nooit verlicht. De nieuwe Leon, die in de loop van 2019 op de markt komt, zal het eerstvolgende model zijn dat de nieuwe Seat-designtaal gebruikt.

Als volledig nieuw model pakt de Tarraco natuurlijk ook zwaar uit met elektronische snufjes, zowel op het vlak van rijhulpsystemen als qua infotainment. Zo beschikt hij sowieso over de configureerbare Digital Cockpit van de VW-groep en over Seats Full Link-technology, met niet alleen Apple CarPlay en Android Auto, maar ook Alexa, de persoonlijke assistent van Amazon, evenals gebarenbediening. Qua veiligheid zijn er (standaard of als optie) een automatische noodremfunctie met detectie van fietsers, een spoorassistent, een adaptieve snelheidsregelaar, een dodehoekcontrole, een verkeersbordherkenning, een fileassistent en Pre-Crash Assist, een functie die automatisch maatregelen neemt om de inzittenden te beschermen wanneer een ongeval onvermijdelijk is.

Hoe hij rijdt

We moeten toegeven dat we hadden verwacht dat de Tarraco zou rijden als een Kodiaq, maar we werden aangenaam verrast, in die zin dat de Seat zich veel minder plomp gedraagt dan de Skoda en indrukwekkend vlak door de bocht gaat – voor een SUV van dit formaat zelfs haast dynamisch. En het beste is nog dat hij daarvoor geen hoge prijs lijkt te betalen op het vlak van het ophangingscomfort, zelfs niet op wielen van 20 duim, al zullen we dat nog eens moeten nagaan op Belgische wegen. Ook onder de indruk waren we trouwens van de geluiddemping, zelfs met de TDI, die onder belasting weliswaar van zich laat horen, maar die verder aangenaam stil is. Op de snelweg is het binnenin zelfs zodanig stil dat de windgeluiden dan weer des te meer gaan opvallen. Alleen geeft de Tarraco zijn inzittenden niet het gevoel dat het vlot vooruitgaat; Seat geeft voor de versies met 150 pk een tijd van net onder de tien seconden op om op te trekken van 0 tot 100 km/u, terwijl de tweeliters met 190 pk die oefening zelfs in acht seconden rond zouden uitvoeren. Subjectief voelt dat echter niet zo aan. In het geval van de 2.0 TDI 190 waar we mee reden, was dat wellicht vooral te wijten aan de sturing van de DSG-bak, die zelfs in de Sport-stand behoorlijk lui bleek en zich dan vooral onderscheidde door (te) lang hoog in de toeren te blijven hangen. De manuele 1.5 TSI komt dan weer pas tot leven boven de 1.750 o/m.

Budget

Voor de Tarraco laat Seat zijn gebruikelijke instapversie Reference vallen en begint het gamma dus meteen bij de Style. De uitrusting is dan ook navenant, maar het gevolg is wel dat de vanafprijzen een stuk hoger liggen dan voor de Skoda Kodiaq (zo’n 4.000 euro afhankelijk van het aandrijfgeheel). De 190 pk-versies zijn bovendien enkel te krijgen in de voorlopige topversie XCellence (de FR komt zoals gezegd later), waardoor je voor de 2.0 TDI 190 minstens 44.780 euro kwijt bent – zonder eventuele opties – waardoor een rivaal als een Nissan X-Trail plots een koopje lijkt. De Tiguan Allspace maakt het echter nog bonter op dit vlak.

Ons verdict

Met de Tarraco hoopt Seat zijn verder de weg van het succes te kunnen volgen. We zien niet in waarom dat niet zou lukken, want de Spaanse SUV (die trouwens als enige niet-VW in Wolfsburg wordt gebouwd) heeft geen gebrek aan kwaliteiten, te beginnen met een persoonlijkheid waarmee hij zich voldoende onderscheidt van zijn Tsjechische en zijn Duitse neef.

  • Compromis comfort-weggedrag
  • Uitstekende geluiddemping
  • Interieurruimte, ergonomie
  • Weinig gevoel van prestaties
  • Wat luie DSG-bak
  • Krappe derde zitrij

In dit artikel : Seat, Seat Tarraco

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker