Honda Jazz 1.4i Si Aut.

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacybeleid.
Skoda is op dit moment de constructeur die de lakens uitdeelt in het IRC-kampioenschap. Een uitstekend moment dus om die suprematie in de competitie uit te spelen door de lancering van een Fabia RS, die met name verkrijgbaar is in hetzelfde groen (typisch voor de sportieve activiteiten van Skoda) als dat van de officiële rallyauto's. Deze sportieve versie wordt aangedreven door een 1.4 TSI met dubbele drukvoeding die tot 2.400 o/m wordt verzekerd door een compressor, waarna een traditionele turbo het overneemt. In de praktijk past zijn bruisende karakter zo goed bij de sportieve roeping van het model dat het moeilijk te raden is dat je met zo'n kleine krachtbron onderweg bent. Vooral omdat de 1.4 TSI standaard gekoppeld wordt aan de uitstekende gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling DSG7 met sportfunctie en schakellepels aan het stuur om manueel te schakelen.
De Skoda-ingenieurs lijken zich langer over het onderstel te hebben gebogen, met name over de voortrein, die hier aan de grond lijkt te kleven. Door de zorg die werd besteed aan de schokdemping, kan deze Skoda trouwens zonder vrees slechte stukken weg verteren terwijl hij trouw blijft aan zijn koers. Een echt rallywagentje zoals ze er bijna geen meer maken...
De Fabia RS, die zowel verkrijgbaar is met een berline- als met een breakkoetswerk, heeft een schitterende motor en een schitterende versnellingsbak die efficiënt worden bijgestaan door een competent onderstel. Gezien de algemene efficiëntie, het rijplezier en de standaard DSG7-bak biedt de Fabia RS behoorlijk waar voor zijn geld.
In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia
Tests
Stockwagens
Tweedehands