Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Fabia RS

Gesterkt door zijn succes in het IRC wil Skoda zijn sportieve rally-imago verzilveren door een Fabia RS met 180 pk op de markt te brengen. Met dank aan de 1.4 TSI van de Volkswagen-groep.

Prijs
NB

Skoda is op dit moment de constructeur die de lakens uitdeelt in het IRC-kampioenschap. Een uitstekend moment dus om die suprematie in de competitie uit te spelen door de lancering van een Fabia RS, die met name verkrijgbaar is in hetzelfde groen (typisch voor de sportieve activiteiten van Skoda) als dat van de officiële rallyauto's. Deze sportieve versie wordt aangedreven door een 1.4 TSI met dubbele drukvoeding die tot 2.400 o/m wordt verzekerd door een compressor, waarna een traditionele turbo het overneemt. In de praktijk past zijn bruisende karakter zo goed bij de sportieve roeping van het model dat het moeilijk te raden is dat je met zo'n kleine krachtbron onderweg bent. Vooral omdat de 1.4 TSI standaard gekoppeld wordt aan de uitstekende gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling DSG7 met sportfunctie en schakellepels aan het stuur om manueel te schakelen.

De Skoda-ingenieurs lijken zich langer over het onderstel te hebben gebogen, met name over de voortrein, die hier aan de grond lijkt te kleven. Door de zorg die werd besteed aan de schokdemping, kan deze Skoda trouwens zonder vrees slechte stukken weg verteren terwijl hij trouw blijft aan zijn koers. Een echt rallywagentje zoals ze er bijna geen meer maken...

De Fabia RS, die zowel verkrijgbaar is met een berline- als met een breakkoetswerk, heeft een schitterende motor en een schitterende versnellingsbak die efficiënt worden bijgestaan door een competent onderstel. Gezien de algemene efficiëntie, het rijplezier en de standaard DSG7-bak biedt de Fabia RS behoorlijk waar voor zijn geld.
 

In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker