Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Octavia Combi

Met de lancering van de Combi kan de carrière van de nieuwe Skoda Octavia echt van start gaan. Bovendien wordt deze koetswerkvariant meteen ook met vierwielaandrijving aangeboden.

Prijs
NB

Net zoals de berline is de Octavia Combi stevig gegroeid in vergelijking met het vorige model: met een koetswerklengte 4.659 millimeter is hij liefst 90 millimeter langer geworden. Dat verschil komt volledig de beenruimte achterin ten goede - nochtans al niet bepaald een zwakke plek van de vorige Octavia. Het laadvolume groeit immers slechts met 5 liter, tot 610 liter. Dat is helemaal niet erg, want daarmee blijft de Combi met voorsprong de ruimste break in zijn segment en kan hij zelfs heel wat modellen van één tot twee segmenten hoger de loef afsteken. Zoals we van Skoda gewoon zijn, hebben de Tsjechen sterk geïnvesteerd in de dagelijkse bruikbaarheid van de break. Zo ligt de laaddrempel perfect in het verlengde van de laadvloer en de neergeklapte achterbankrugleuning.

De Combi kan van bij zijn lancering worden besteld met vierwielaandrijving. Voor de overdracht van koppel naar de achterwielen zorgt een centrale Haldex-meerschijvenkoppeling van de vijfde generatie. Een erg korte testrit met de 4x4 op gravelwegen toonde de efficiëntie van de Haldex 5-koppeling aan. Zelfs wanneer je steil bergop plankgas geeft vanuit stilstand, vertrekt de Octavia zonder veel drama of wielspin. De standaard meerarmige achteras kan in extremere omstandigheden (bruuske uitwijkmanoeuvres) bovendien extra stabiliteit en veiligheid brengen. Onderweg valt geen verschil in rijgedrag op te merken met de berline. De diesels worden ook hier gekenmerkt door een iets stugger wegcontact dan de benzineversies omdat de ophanging is afgesteld op het hogere gewicht van de diesels.

De Combi is bij ons veruit de populairste versie van het Octavia-gamma, en dat zal met deze nieuwe generatie nog meer het geval zijn. Hij zal niet veel meer kosten dan de berline, bulkt van de slimme oplossingen en kan bovendien worden besteld met een duivels efficiënte vierwielaandrijving.

U kunt de Eerste Test van de Skoda Octavia Combi nalezen in AutoGids 876 van 29/5/2013.

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker