Het concept
De transformatie van een coupé naar een cabriolet volgt niet altijd hetzelfde recept, maar bij deze delicate operatie moet altijd één factor gerespecteerd worden: het koetswerk verstevigen om de stijfheid van de gesloten versie te behouden. De Duitse constructeurs nemen dit aspect altijd ernstig. Bij de overgang van de Fortwo Coupé naar de Fortwo Cabrio voegde Smart (dat tot Mercedes behoort) 55 kg toe. Er is extra gewicht door het systeem van het elektrische dak, maar ook de structurele verstevigingen van kritieke zones: de omkadering van de voorruit en de B-stijlen maar ook het sandwichplatform dat eigen is aan de Smart. De cabrio lijkt even stevig als de coupé.
- Goed geïntegreerde en praktische kap
- Erg comfortabel, ook open
- Rijplezier, aangename Twinamic-automaat
- Prijs loopt snel op voor zo'n klein autootje
- Stroomlijngeluiden bij hogere snelheid (kap toe)
- Weinig opbergmogelijkheden
Wat er verandert
Het systeem van het elektrische dak vertrekt van hetzelfde principe, maar is gesofisticeerder en nog beter uitgewerkt dan vroeger. Het stoffen dak opent in twaalf seconden en keert elektrisch terug in dezelfde tijdspanne, al stilstaand of al rijdend. Je blijft gewoon zitten achter het stuur en duwt op de juiste knop. Je kunt de kap ook bedienen buiten de auto, met de hulp van de afstandsbediening. Het klepgedeelte (het achterste deel van het dak met de glazen ruit) klapt neer in tweede instantie (alleen bij stilstand), zodat alles elektrisch opent tot aan de laadruimte. Deze module achter de B-stijl kun je ook met de hand optillen om voorwerpen in de koffer te plaatsen (die maar 10 liter van zijn maximumvolume verliest). De zijdelingse dakstijlen kun je verwijderen en veilig opbergen in een beter ontworpen opbergruimte aan de achterzijde van de laadklep. Zo geraken ze niet beschadigd.
Hoe rijdt hij?
Smart bewijst dat een kleine auto ook pittig en aangenaam kan rijden zonder over veel vermogen te beschikken. Alhoewel, in het geval van onze testauto spreken we over 90 pk voor 995 kilogram (met de gerobotiseerde versnellingsbak Twinamic) of toch 11 pk/kg. Genoeg om door druk verkeer te glippen en met de stroom mee te kunnen op de snelweg. In de stad vind je overal een plekje, zelfs in krappe gaatjes: de Fortwo heeft met zijn lengte van 2,70 meter minder ruimte nodig dan de andere auto’s en 7 meter volstaat om te keren tussen twee stoepen. De cabrio heeft alle troeven van de berline, ook de structuurstijfheid en het beschermingsniveau bij een eventuele koprol. In vergelijking met het niet-bekrachtigde stuur van het vorige model vormt de elektrische stuurbekrachtiging een wereld van verschil qua nauwkeurigheid en stabiliteit. De dynamische stabiliteitscontrole van de Fortwo kreeg daarbovenop een zijdelingse stabilisatiefunctie, die de auto minder gevoelig maakt voor grote luchtverplaatsingen (een vrachtwagen die inhaalt, sterke zijwind). De ophanging biedt veel comfort en verwijst de uitgesproken duik- en steigerbewegingen van de vorige Smart naar de prullenmand. De windgeluiden met open dak blijven draaglijk, meer in ieder geval dan bij hoge snelheden met de kap dicht, waar turbulenties ontstaan rond de spiegels, de voorruit en het dak. De demping van motorgeluiden is tot slot een van de punten waarop het model een sterke vooruitgang heeft geboekt. De driecilinder-turbo van 90 pk produceert een gedempt geronk dat nooit storend wordt, zelfs niet als je stevig doorduwt. En dat accepteert deze 0,9-liter zonder morren, temeer omdat hij perfect wordt bijgestaan door de zes verhoudingen van de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, de Twinamic. Voorlopig is dat de enige overbrenging in de Fortwo Cabrio; de manuele vijfversnellingsbak wordt pas later aangeboden.
Budget/uitrusting
De Fortwo Cabrio kost 3.267 euro meer dan een gelijkaardige Coupé, uitgerust met de atmosferische motor met 71 pk of de turbomotor met 90 pk en DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling (standaard op de cabriolet). Deze meerprijs blijft redelijk als je rekening houdt met de verstevigde structuur, de verwijderbare dakstangen en het elektrische dak met drie gebruiksmogelijkheden (een groot open dak, een targa als je de zijdelingse dakstangen wegneemt en een volledige cabrio als je ook het achterste gedeelte met glazen achterruit neerklapt). De cabriolet bestaat in vier afwerkingsniveaus die al bekend zijn van de coupé: Pure, Passion, Prime en Proxy.
Concurrenten
De cabriolet van Smart is een uniek aanbod op de markt: een stadswagen met twee zitplaatsen, verwijderbare zijdelingse dakstangen en volledig te openen cabriodak (zonder afdekzeil bovendien). Zijn enige rivaal, de Citroën C3 Pluriel, had vier zitplaatsen en werd niet vervangen. Dan is er nog de Fiat 500C (of de duurdere Abarth op dezelfde basis) die nauwelijks meer is dan een 500 met een canvasdak en in dezelfde prijsklasse valt als de Smart.
Ons verdict
De Smart Cabrio I (CityCoupé) en II (Fortwo) waren heel exclusief omdat ze in hun tijd als enige stadswagen met twee zitplaatsen geheel of gedeeltelijk hun dak konden openen. De Smart Fortwo Cabrio III werkt dit concept tot in de details uit. Hij is ongelooflijk veel comfortabeler, voelt zich meer op zijn gemak op grote wegen en rijdt aangenamer op kleine wegen. Het is meer dan ooit een icoon dat bewijst dat je al het plezier van een auto kunt beleven in een klein formaat met 71 of 92 pk. Ideaal voor de stad, vinnig, beperkt qua CO2-uitstoot en handig genoeg om op een zakdoek te draaien: dit model past perfect binnen de tijdsgeest.
In dit artikel : Smart, Smart Fortwo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!