Eerste test / Smart ForTwo Cabrio : Luchtig door de stad
Aangezien de turbulenties binnen de perken blijven, ben je snel geneigd de kap te openen.
Er is geen betere manier om de stad te doorkruisen dan in deze kleine stadsmus: in zijn favoriete habitat blinkt hij uit door zijn wendbaarheid en compactheid. En daar kun je gemakkelijk van genieten in openlucht, want de stoffen kap laat zich in nauwelijks 12 seconden openen. En aangezien de turbulenties binnen de perken blijven, ben je snel geneigd dat te doen. Dan is het natuurlijk een kleine stap om ook de laterale dakstijlen te verwijderen om er een echte cabrio van te maken. Het systeem is goed ontworpen, maar kost wat moeite. Weinig mensen zullen zich de moeite getroosten voor korte stadsritjes. Nochtans moet je je met de atmosferische 1.0 met 71 pk niet ver buiten de stad wagen: voor snelwegen mist hij de nodige punch. Wij geven dan ook de voorkeur aan de 0.9 turbo met 90 pk, die de Smart soepeler maakt (maar ook 1.000 euro duurder is). Beide krachtbronnen worden perfect bijgestaan door de uitstekende gerobotiseerde Twinamic-transmissie met dubbele koppeling, die in niets meer te vergelijken is met zijn langzaam schakelende voorganger die bovendien kampte met koppelonderbrekingen. Gelukkig maar, want de Smart Fortwo Cabrio heeft geen recht op de manuele vijfversnellingsbak van de gesloten versie. We waarderen ook de vooruitgang die werd verwezenlijkt inzake weggedrag, al kan hij nog altijd niet tippen aan de nauwkeurigheid van de (betreurde) Toyota iQ.
- Wendbaarheid, parkeergemak
- Snelle kapbediening
- Combinatie motor-versnellingsbak
- Prijskaartje kan snel oplopen
- Onvoldoende nauwkeurig weggedrag
- Windgeluiden bij hoge snelheid
In dit artikel : Smart, Smart Fortwo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands