Eerste test / Smart Fortwo ed
Bijna vijftien jaar terug pakte Smart uit met zijn eerste Fortwo. Nu pas is het gamma helemaal klaar om het te maken: met de elektrisch aangedreven eD is de laatste ontbrekende schakel weggewerkt.
Een elektrische Fortwo bestaat eigenlijk al een tijdje. Van de eerste versie dropte Smart er onder meer een honderdtal in Londen, bij geselecteerde klanten, om ervaring op te doen en naar de opmerkingen van die gebruikers te luisteren. Bij Smart reageerde men op de bemerkingen door een krachtigere elektromotor in te bouwen. Die ontwikkelt nu continu 35 kW en heeft een piekvermogen van 55 kW (75 pk), wat de topsnelheid van 100 naar 125 km/h brengt en de optrektijd reduceert. Het rijbereik werd ondertussen uitgebreid tot 145 kilometer. Ten slotte kan de auto nu in zeven uur opgeladen worden aan een normaal stopcontact.
In de zeer drukke straten van Berlijn waren wij de andere weggebruikers dikwijls te vlug af en konden we ons dankzij de beperkte afmetingen door gaten in het verkeer wringen en ook manoeuvres uitvoeren die je met een gewoon voertuig best achterwege laat. Door zijn lage zwaartepunt plakt het kleine 'bolletje' ook aan de weg, terwijl de gewichtstoename exact gelijk is aan het gewicht van de batterij zelf.
Met de komst van de elektrische aandrijving is de Smart Fortwo op een punt aangekomen waar hij eigenlijk al in het begin had moeten staan, dat van het meest compacte en energie-efficiënte autovervoer in de stad. Huur je de batterij, is het (voorlopig) ook de goedkoopste auto met elektrische aandrijving op de markt. Dat zouden we trouwens aanraden: pas na zo'n vier en een half jaar begin je bij te betalen in vergelijking met de gekochte batterij, maar je hoeft je daarbij ook geen zorgen te maken over de levensduur of slijtage.
U kunt de Eerste Test van de Smart Fortwo eD nalezen in AutoGids 854 van 25/7/2012.
In dit artikel : Smart, Smart Fortwo
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands