Eerste test / SsangYong Korando
Na een woelige periode wil SsangYong komaf maken met het verleden. Met de nieuwe Korando ontdekt de Koreaanse constructeur het terrein van de softroader, weg van de 'ouderwetse' 4x4.
De nieuwe Korando gebruikt de architectuur die het populairst is bij de huidige middenklasse-SUV's - zelfdragend koetswerk, dwarsgeplaatst aandrijfgeheel met twee- of niet-permanente vierwielaandrijving. De ontwerpers lijken trouwens goed naar de Kia Sportage en Hyundai ix35 gekeken te hebben. SsangYong heeft voor deze Korando een beroep gedaan op Giugiaro, dat wanneer het voor Aziaten werkt, de indruk geeft een al gedateerd model op te diepen. Zoals een freelancer die twee keer hetzelfde stuk verkoopt... Hoe dan ook, de Korando heeft een evenwichtig silhouet en, als je goed kijkt, zelfs een interessante en harmonieuze lijn.
De eerste exemplaren, waarmee we konden rijden op de wegen van Mallorca, waren uitgevoerd in een chique livrei. Aangezien de uitvoeringsniveaus nog niet werden vastgelegd voor Europa, noch voor de nationale invoerders, had SsangYong full option Korando's meegebracht. Qua veiligheids- en comfortuitrusting zijn onze testauto's amper op een lacune te betrappen. Zelfs achterin is er stoelverwarming, een zeldzaamheid in het segment. Van een navigatiesysteem is echter geen sprake. Hij kreeg een gemeenschappelijke inspuitbuis van de derde generatie (1.800 bar) en een turbo met elektrisch gestuurde variabele schoepen en voldoet nu aan de Euro 5-norm.
Laat u niet misleiden door de naamgeving: deze Korando heeft niets meer te maken met zijn naamgenoot van weleer: het hoekig ogende werkpaard van toen is veranderd in een vlotte en stijlvolle compacte softroader, die op alle vlakken perfect aangepast is aan onze Europese markt...
In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Korando
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands