Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / SsangYong Korando

Om zijn groei in Europa te stimuleren geeft SsangYong zijn Korando niet alleen een facelift, maar verlaagt het ook zijn basisprijs. Is dat genoeg om de compacte SUV uit de schaduw te doen treden?

Prijs
NB

Deze Korando-generatie werd in 2010 gelanceerd met een kleedje dat de handtekening draagt van de Italiaanse meester Giugiaro. Voor deze facelift halverwege zijn levenscyclus haalden echter de huisdesigners hun potloden boven. Die hebben wijselijk genoeg het geslaagde oorspronkelijke ontwerp niet drastisch veranderd. De ruime Korando kan vijf inzittenden vervoeren. Achterin is de bank behoorlijk hard, maar je komt er geen plaats te kort en volwassenen zitten er dus goed. De middelste passagier zal ook de afwezigheid van een middentunnel op prijs stellen. Het interieur is bovendien functioneel: de achterbank kan weliswaar niet verschoven worden, maar de rugleuning is wel verstelbaar. De enige minpuntjes zijn een vrij hoge laaddrempel en een volume dat maar net bij het gemiddelde van het segment aansluit.

De bestuurder vindt gemakkelijk een goede rijhouding. Bij het starten is de tweeliterdiesel (ontwikkeld door SsangYong en de Oostenrijkse specialist AVL) nog steeds niet de meest verfijn de op de markt, maar de constructeur heeft hem toch wat minder onbehouwen gemaakt, want nieuwe motorsteunen reduceren de trillingen sterk. Anderzijds blijft deze motor, waarvan het vermogen en koppel ongewijzigd zijn gebleven, nog steeds vrij lawaaierig bij het optrekken, vooral wanneer hij aan een automaat is gekoppeld. Die laatste is echt veel te weinig alert en de koppelomvormer laat de motor lawaaierig in het ijle draaien. Dat slippen van de omvormer schaadt ook het verbruik en dus de CO2-uitstoot.

De SsangYong Korando is in onze contreien weinig bekend maar heeft niettemin enkele interessante troeven. Binnenin gaat de kwaliteitsindruk van de compacte SUV er duidelijk op vooruit - al is er nog marge - en de verhouding prijs-kwaliteit wordt nog concurrentiëler dan voordien, met een startprijs onder de 20.000 euro met een dieselmotor. Het gebrek aan imago maakt van de herverkoopwaarde op onze markt echter nog een onzekere factor.

U kunt de Eerste Test van de SsangYongKorando nalezen in AutoGids 886 van 16/10/2013.

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Korando

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker