Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Subaru Outback

In de gefacelifte Outback kan de dieselboxermotor van Subaru voor het eerst gecombineerd worden met een automaat: een CVT die speciaal voor deze krachtbron werd ontwikkeld.

Prijs
NB

Subaru heeft voor zijn dieselboxer een aangepaste versie van zijn continu variabele transmissie Lineartronic ontwikkeld. Die schakelt bij een kickdown in automatische CVT-modus naadloos over naar zijn 'artificiële' zeventrapsmodus, waarbij hij een 'natuurlijker' schakelgedrag vertoont. De geluiddemping werd aanzienlijk geoptimaliseerd door middel van een gelaagde voorruit met een akoestische film en extra geluidsisolatie onder de motorkap en in het dashboard. Uiterlijk beperkt de facelift zich letterlijk tot een nose job, met voornamelijk grotere mistlampen, terwijl binnenin de kleuren en materialen (lichtjes) werden herzien en de instrumenten (al even lichtjes) warden hertekend.

Van bij de eerste kilometers viel ons op dat de vernieuwde Outback veel minder 'wollig' rijdt dan zijn voorganger: de typische rolneigingen van een softroader zijn nagenoeg helemaal uitgevlakt en zijn neus voelt veel minder zwaar aan, zodat onderstuur veel later optreedt dan vroeger. Hoewel de Yokohama Geolandars bij de minste trajectwijziging aan het gieren gaan, lijkt de grip onberispelijk. De aangepaste Lineartronic-automaat zit de dieselboxer als gegoten en vertoont een heel zacht, natuurlijk en intelligent schakelgedrag.

Uiterlijk beperkt de facelift van de Outback zich tot nauwelijks zichtbare details, maar onderhuids werd Subaru's crossover flink aangepakt. Niet alleen werden de ophanging en de geluiddemping drastisch verbeterd, bovendien kan de dieselversie voortaan als optie worden gecombineerd met een nieuwe en bijzonder aangenaam werkende continu variabele transmissie (1.800 euro), terwijl de benzinevariant een volledig nieuwe 2.5 onder de motorkap kreeg. Het is enkel jammer dat die standaard wat verstikt wordt door de 'oude' Lineartronic-CVT.

U kunt de Eerste Test van de Subaru Outback nalezen in AutoGids 874 van 30/4/2013.

In dit artikel : Subaru, Subaru Outback

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker