Eerste test / Subaru Trezia
Met de nieuwe Trezia, de eerste vrucht van de samenwerking met Toyota en een kloon van de kleine eenvolumer Verso-S, hoopt Subaru zijn klantenbestand enigszins te kunnen uitbreiden.
De kleine eenvolumer Subaru Trezia deelt zijn DNA met de Toyota Verso-S. De enige distinctieve trekken zijn van esthetische aard, zoals het befaamde radiatorrooster in de vorm van een vleugel. Aan benzinezijde doet de 1.3 met variabele distributie dienst. Hij is 99 pk sterk, maar zijn maximumkoppel bedraagt slechts 125 Nm, terwijl hij een CO2-normuitstoot heeft van 127 g/km. De 1.4-diesel ontwikkelt 90 pk en 205 Nm. Hij is de enige die als optie een gerobotiseerde versnellingsbak (met enkele koppeling) kan krijgen: de MultiMode.
Achterin is de beenruimte ronduit royaal, en dat op alle plaatsen, dankzij het ontbreken van een middentunnel. De kofferruimte is voorzien van een handige dubbele vloer die dankzij een schuifsysteem in twee standen kan worden geplaatst. Op die manier kun je het laadvolume laten variëren van 429 tot 1.388 liter. De Trezia is echter niet alleen ruim en moduleerbaar. Hoewel hij niet het meest inspirerende rijgedrag kan voorleggen, gedraagt hij zich in alle omstandigheden gezond en comfortabel, terwijl de bestuurder kan rekenen op een aangename rijhouding. Wel is zijn draaicirkel aan de grote kant, wat vervelend kan zijn tijdens het manoeuvreren.
De technisch identieke Subaru Trezia en Toyota Verso-S vissen in dezelfde vijver. Terwijl de eerste een meer uitgebreide standaarduitrusting kan voorleggen voor een vergelijkbaar prijskaartje, schuift de tweede zijn garantie van vijf jaar en zijn uitgebreide dealernetwerk naar voren. De rest zal een kwestie zijn van merkaffiniteit en kortingen...
In dit artikel : Subaru, Subaru Trezia
Tests
Onze tests
De concurrenten
Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Terra
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands