Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Subaru WRX STI

Hoewel Subaru zich enkele jaren geleden terugtrok uit het Wereldkampioenschap Rally, heeft het zijn WRX STi voor de weg nog niet opgegeven. Wel gaat die niet langer als Impreza door het leven.

Prijs
NB

Als basis namen de ingenieurs het koetswerk van de jongste vierdeurs-Impreza (die onder meer in Azië en de Verenigde Staten wordt verkocht). Daarin hebben ze de dikke motor en de vierwielaandrijving van de derde generatie STi ingeplant. Onder de motorkap ligt dus de drukgevoede viercilinder-boxer van 2,5 liter, zonder echte aanpassingen. Net zoals voordien zijn er drie motorsturingen - Intelligent, Sport en Sport Sharp - die kunnen worden geactiveerd via een draaiknop op de middentunnel, achter de versnellingspook. Op diezelfde plaats staan ook nog twee knoppen waarmee je de differentiëlen kunt instellen en die je naar onze mening best met de grootste omzichtigheid bedient, omdat ze het rijgedrag van de auto zo radicaal kunnen beïnvloeden.

Op droge ondergrond blijkt de Impreza... pardon, WRX STi onklopbaar qua trekkracht. Welk tempo je ook aanhoudt, de 300 pk's van de 2.5 komen zonder probleem op de weg en ondanks het gebrek aan soepelheid bij lage toerentallen - ongetwijfeld als gevolg van de inertie van de dikke turbo - houdt de motor perfect het evenwicht tussen volgzaamheid (in de stand Intelligent) en gezochte razernij (in Sport Sharp). Maar het is pas wanneer de gripomstandigheden precairder worden, bijvoorbeeld op een natte of glibberige ondergrond, dat de WRX STi zijn volledige talent ontplooit. Daardoor kun je met een paar bewegingen en met wat oefening - en op voorwaarde dat je de Track-stand van de trekkrachthulp hebt geactiveerd, of de stabiliteitscontrole zelfs volledig hebt uitgeschakeld - de auto van bocht naar bocht gooien en er driftend over de vier wielen uit komen.

Door zich te onderscheiden op een markt waar sportievelingen met 300 pk (en meer) minder betrokkenheid aan het stuur vragen (of toch bijna) dan een stadsauto van dertig jaar geleden, blijft de Subaru WRX STi een echte kennersauto. Natuurlijk zijn er comfortabelere, stillere en zuinigere modellen om elke dag de weg op te gaan, maar voor echte bochtenpikkers - vooral wanneer de omstandigheden slecht zijn - blijft deze Japanner een eerste keuze.

U kunt de Eerste Test van de Subaru WRX STi nalezen in AutoGids 901 van 14/5/2014.

In dit artikel : Subaru, Subaru WRX STi

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker