Met lichte tegenzin presenteerde Suzuki in 2020 twee 'nieuwe' modellen op basis van reeds bestaande Toyota-producten: de Swace (een Corolla Touring Sports) en deze SUV Across op basis van de RAV4. Maar niet zomaar een RAV4, wel de PHEV-variant die nog wat krachtiger is en vooral een lagere CO2-uitstoot kan voorleggen op papier. Daar gaat het Suzuki namelijk om, de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn Europese gamma verlagen om de Europese boetes te vermijden.
Gek genoeg wist Suzuki de Across sneller in ons land te krijgen dan Toyota zijn plug-in hybride RAV4, waardoor we de afgeleide eerder kunnen testen dan het origineel. Wat hebben we onthouden tijdens onze testperiode?
Koetswerk en afmetingen
De Swace kreeg enkel een andere voorbumper, maar met de Across heeft Suzuki een volledig nieuwe neus getekend die we eigenlijk knapper vinden dan die van de Toyota RAV4. Hij oogt wat moderner en spitser dan de hoekige Toyota.
Verder is het koetswerk zo goed als ongewijzigd gebleven, de nieuwe neus is wel 3,5 cm langer voor een totaal van 4.635 mm. Met een breedte van 1.855 mm en een hoogte van 1.690 mm is de Suzuki Across geen kolos op de baan, maar heb je wel een aangenaam hoge zitpositie die typisch is aan (echte) SUV's.
Interieur en kofferruimte
Binnenin verandert er nog minder dan langs de buitenkant, het interieur van de Suzuki Across is dan ook zo goed als identiek aan dat van de Toyota RAV4, op de logo's en zetelbekleding na. In het geval van onze testwagen was het een combinatie van kunstleer en stof met een zwart-rood patroon. Maar in de RAV4 was het al aangenaam vertoeven, in de Across is dat dus niet anders. Zowel bestuurder als passagiers hebben voldoende ruimte voor al hun ledematen en alle bedieningselementen zijn ergonomisch opgesteld en laten zich makkelijk bedienen, met nog steeds fysieke knoppen voor de belangrijkste functies zoals de airco.
De koffer is met een volume van 490 liter iets kleiner dan bij de niet-plug-in hybride RAV4, maar je hebt nog steeds meer dan voldoende ruimte, zelfs voor een reservewiel (weliswaar een thuiskomertje). De laadkabels hebben daardoor echter geen eigen plekje: er past er een rond het reservewiel (voor aan een publieke laadpaal), maar een eventuele tweede (voor aan een stopcontact) moet los in de koffer.
Specificaties en prestaties
Met een arsenaal van een 2,5 liter-benzinemotor van 180 pk en twee elektromotoren van 182 pk (vooraan) en 54 pk (achteraan) is dit de krachtigste en snelste Suzuki tot nu toe. Zijn gecombineerd vermogen van 306 pk stelt de Suzuki Across dan ook in staat om in 6 seconden naar de 100 km/u te spurten, al blijft de topsnelheid begrensd op 180 km/u.
In de EV-modus sprint je nog steeds in 10 seconden naar de 100 km/u, met een topsnelheid van 135 km/u. Vraag je meer van de auto, dan springt de benzinemotor automatisch bij. Ook een aanhanger trekken zou mogelijk moeten zijn met de Suzuki Across, de Toyota RAV4 plug-in hybride sleept in ieder geval tot 1,5 ton.
Rijbereik en opladen
Met een vrij forse batterij van 18,1 kWh (bruto) is de Suzuki Across een erg bruikbare plug-in hybride, want met een elektrisch rijbereik van 75 km volgens de WLTP kan je zowat elke dagelijkse verplaatsing emissieloos afleggen, tenzij je écht lang pendelt. Het goede nieuws is dat je ook in de praktijk meer dan 60 km kan rijden voor de batterij het voor bekeken houdt, toch als je de snelweg mijdt. Rij je toch 120 km/u, dan blijft er nog maar zo'n 40 km over, wat nog steeds beter is dan de meeste andere PHEV's.
Is de batterij eenmaal leeg, dan is er nog steeds een benzinetank van 55 liter aanwezig, waardoor het totale rijbereik op een kleine 800 km uitkomt. Minder goed nieuws is er bij het opladen, want de Suzuki Across is beperkt tot een laadvermogen van 3,3 kW, onafhankelijk van het type laadpaal. Je moet dus minstens 5 uur rekenen voor een volle batterij. Vreemd, want de Toyota RAV4 plug-in hybride heeft een interne lader van 6,6 kW.
Rijgedrag
Onderweg kenmerkt de Suzuki Across zich door zijn comfort en natuurlijk zijn stilte, toch met een volle batterij. De zetels bieden een goede steun en ook de stuurbekrachtiging zorgt voor een lichte bediening, precies zoals je zou verwachten van een SUV zoals deze. De Across is precies te plaatsen op de weg dankzij zijn goed overzicht, maar enig dynamisme ontbreekt natuurlijk door zijn gewicht van 2 ton rijklaar.
Bij plankgas is het minder een spurtkanon dan je zou verwachten van zijn vermogen, maar wij vertrouwden sowieso eerder op de elektrische kracht. Ook bij hernemingen of snelwegopritten hebben de elektromotoren voldoende pit om zonder de benzinemotor de klus te kunnen klaren.
Belgische prijs en versies Suzuki Across
In België kost de Across 56.999 euro, waarmee hij 250 euro minder duur is dan de Toyota RAV4 PHEV. Met zijn CO2-uitstoot van 22 g/km (WLTP) komt hij voorlopig nog steeds in aanmerking voor een fiscale aftrekbaarheid van 100%.
Suzuki Across - verdict AutoGids
De Suzuki Across maakt indruk met zijn grote EV-range, zijn binnenruimte en zijn comfort. Maar dat is natuurlijk vooral een verdienste van Toyota en niet zozeer van Suzuki, al kunnen we de nieuwe neus wel smaken. Met een forse vanafprijs van een geschatte 55.000 euro is dit echter geen koopje en opnieuw vooral spek naar de bek van zakelijke rijders. Welke moet je nu kiezen, de Toyota RAV4 Plug-In Hybrid of de Suzuki Across? We dachten dat het weinig uitmaakt, maar de tragere lader van de Across is wel een belangrijk minpunt.
In dit artikel : Toyota, Toyota RAV4
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!